Maak een site en onderscheid door Mark Grasmayer
Theorie Pauze Praktijk
Wie gebruikt er al Personal Branding?
Wie denkt erover om te starten?
JE BENT EEN PLAYER OF CREATOR Waarom zou ik? JE BENT EEN PLAYER OF CREATOR
Van muzikant naar marketeer, van marketeer naar IT-product management 2010 - 2013 2011 - heden 2014 - heden
Waar wil jij bekend om staan?
WIE HEEFT EEN EIGEN SITE?
User Experience - UX
Belangrijkste UX-principes Nuttig – Content moet origineel zijn en een behoefte vervullen Bruikbaar – De site moet makkelijk te vinden en navigeren zijn Wenselijk – Design elementen brengen emoties en waardering mee Vindbaar – Content moet vanaf binnen- en buiten de site te vinden zijn Beschikbaar – Content moet toegankelijk zijn voor alle mensen en robots Geloofwaardig – Mensen moeten geloven en vertrouwen wat je verteld Bron UX expert, Peter Moville: https://www.usability.gov/what-and-why/user-experience.html
Hoe bereik je dit? 1. Focus je design op gebruiksgemak 2. Mensen scannen, ze lezen niet headers, lijstjes en knoppen 3. Simpel en duidelijk, binnen 10 seconden is je belangrijkste boodschap overgebracht 4. Hergebruik bestaande design principes (spiek bij je grote voorbeelden en je concurrenten, leer en verbeter) 5. Test je site bij jouw doelgroep 6. Maak een duidelijke hiërarchie 7. Vergeet de zoekmachine niet (SEO)
Sites zijn geen flyers
Wat is een conversie?
Content brengt bezoek, formulieren brengen leads
Van website naar leadmachine 1. Contactformulier (minimale wat je kunt toevoegen) 2. Gated content 3. Pop-ups (irritant maar effectief) 4. Desktop notificaties (ook irritant, maar heel effectief) 5. Webinars of privé sessies (bijv. gratis hypotheekadvies op je bank) Tip: Blijf de drempel verlagen door de waarde te verhogen.
Growth hacking 101
Mijn favoriete tools Coolors.co - Design: Kleurenkiezer Pexels.com - Royalty free images and videos ColorPick Eyedropper* - Design: Kleur achterhalen Page Ruler* - Design: Maten meten Full Page Screen Capture* - Design: Screenshots Similarweb - Concurrentie analyse Google Alerts - Concurrentie analyse Google Analytics - Site Analyses Hotjar - Site Analyses Mailchimp - Nieuwsbrief Hubsell - Email outreach Hootsuite - Social Media Planning Pipedrive - CRM Zapier - Automations IFTT Calendly - Openbare agenda Divi (Wordpress thema) - Site CMS http://enma.nl/gastcollege * Chrome plugin
Jouw doel: bezoekers helpen
WE GAAN BOUWEN. MAAR EERST… KOFFIE.
Keuze 1: WELK CMS GEBRUIK JE? http://wordpress.com https://www.wix.com http://enma.nl/gastcollege
Keuze 2: WELKE DOMEINNAAM? www.mijndomein.nl (denk aan SEO) http://enma.nl/gastcollege
Welke pagina’s? - Blog - Services Keuze 3: SITESTRUCTUUR Welke pagina’s? - Blog - Services - Over mij - Contact - Privacy policy http://enma.nl/gastcollege
Welke kleuren (less=more)? Logo? Lettertype? Keuze 4: HUISSTIJL Welke kleuren (less=more)? Logo? Lettertype? Lettergrootte? Formeel of informeel? Klassiek of modern? http://enma.nl/gastcollege
Keuze 5: Ken je rechten - Gebruik alleen rechten vrije afbeeldingen /video’s (bijv. https://pexels.com) - Plaats je tracking cookies of verzamel je gegevens? Laat weten wat je ermee doet - Plagiaat is strafbaar (grote boetes)
Keuze 6: Begin met bouwen - Denk aan CTA’s (call-to-action) - Bekijk je grote voorbeelden (Tony Robbins heeft een sterke site) - Zorg voor hoge waarde, lage drempels http://enma.nl/gastcollege
Above the fold Duidelijk in 1 seconde http://enma.nl/gastcollege
Start en vraag. Volgende week bloggen. http://enma.nl/gastcollege
Contact linkedin.com/in/markgrasmayer @MARKGDIAMOND1 MARK@gRASMAYER.com