PEDAGOGISCHE STUDIEDAG 6 OKTOBER 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Advertisements

vrije basisschool De Bloesem
Brede School Koninklijk Atheneum Hoboken
Didaktiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
EERSTE HULP BIJ LOGO HALEN • Het MOS-stappenplan • De 5 MOS-criteria • Het actieplan • koppelen criteria aan schoolacties en klasact. • Vragenronde.
Ict - beleidsplan
Schoolpartnerschappen in Europa
Welkom bij deel 2.
10 oktober 2007 Ecohuis Leuven
Welkom bij de startbijeenkomst van Shape Up Maastricht.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
Middelen voor je buurt, je dorp je streek? Over oproepen, fondsen en projectrekeningen in de schoot van de Koning Boudewijnstichting Ludwig Forrest 23/03/10.
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Samenwerken in burgerschap
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
DPB Fysica Gent.
Milieuzorg Op School Infosessie Groene Vlag 2013 Di 17 februari 2012.
MFS II Fase 2 Partos bijeenkomst Paul Meijs 29 april 2010
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Jongeren Preventie Team
1zorg-route.
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Competentieprofielen
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Vignet Gezonde School Gezonde Scholen presteren beter!
Brandwag -27º º41.16 KALKKUIL DRIVE, ODENDAALSRUS, FREE STATE, ZA Box 76, Odendaalsrus 9480 Facebook: Brandwag Volkskool.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
26 januari 2015 Gezonde Scholen in Drenthe! Jan Faber.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Eco-Schools Conferentie Duurzame PABO
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Katrien Verbeke Stad Gent.
Creatief Ketengericht Ondernemen
Workshop internationalisering
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Samen Eco-actief! Velt op school.
het katholiek basisonderwijs
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
Zelfevaluatie GOK.
VAAR MEE MET DE SLOEBERBOOT
ONDER WIJS CENTRUM GENT
GOK in BuO Korte geschiedenis
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Transcript van de presentatie:

PEDAGOGISCHE STUDIEDAG 6 OKTOBER 2017 Gemeenteschool Lochristi Gemeenteschool Lochristi Kleuter Gemeentelijke Basisschool Beervelde

Deel 1: aanvraag Groene Vlag/Eco-Schools Deel 2: thema duurzame voeding

Groene Vlag/Eco-Schools: - als MOS-school een Eco-School worden - Eco-Schools: een internationaal programma van de FEE - een groot netwerk aan Eco-Schools: meer dan 49 000 scholen uit 64 landen - duurzaamheidskeurmerk/kwaliteitslabel voor scholen die werken aan duurzaamheid: in het schoolgebouw in de lessen in de omgeving - leerlingen leren op heel praktische wijze verantwoordelijkheid te nemen voor hun leefomgeving - elke school volgt de zeven succesfactoren van Eco-Schools - internationale scholenbanden: scholen kunnen relaties aangaan met andere Eco-Schools in hun eigen land of het buitenland. Deze scholenbanden bieden niet alleen de mogelijkheid voor scholen om milieu-informatie te delen, maar kan ook worden gebruikt als een middel voor culturele uitwisseling en het verbeteren van taalvaardigheden.

meerwaarde voor de school: - door het nastreven van milieudoelstellingen kunnen leerlingen actief burgerschap ervaren op hun eigen school - concreet engagement voor milieu en duurzaamheid → realiseren van ontwikkelingsdoelen en eindtermen - ecologische maatregelen kunnen financiële voordelen opleveren - samenwerking met lokale overheden, partners en organisaties → grotere verbondenheid in de gemeenschap - de Groene Vlag = een erkenning voor een werking op hoog niveau met uitstraling naar andere scholen → MOS-ambassadeurs - toegang tot een internationaal netwerk

tijdpad: - kandidaat stellen voor 1 november - traject over 2 schooljaren: schooljaar 2017-2018 en schooljaar 2018-2019 - algemeen vormingsmoment voor de kandidaat-scholen - een tussentijdse evaluatie - opmaak van een actieplan per schooljaar - aan de slag met het document ‘Eco-school-sleutel’ - gedurende de 2 schooljaren: begeleiding door provinciaal MOS-begeleider (schoolbezoeken) - jurering einde schooljaar 2018-2019: jury op bezoek op de school - profilering als ambassadeurschool a.d.h.v. filmpje of digitale fotoreportage

Succesfactoren van de FEE: 1. duurzaamheidscan:. - milieuwetgeving Succesfactoren van de FEE: 1. duurzaamheidscan: - milieuwetgeving - beginsituatie: zelfevaluatietool 2. SMART-doelen en actieplan per school: - formuleren van doelen per schooljaar: SMART-doelen (specifiek, meetbaar, aanvaardbaar, realistisch en tijdsgeboden) - MOS = groene draad doorheen de twee schooljaren - opmaak van een actieplan per schooljaar: MOS-activiteiten op klas-, school- en omgevingsniveau 3. meten en evalueren: - uitvoeren van een ‘nulmeting’: wat is de stand van zaken?/wat doen we al? - meten is weten! met actieve betrokkenheid van de leerlingen - meetgegevens worden verwerkt en gevisualiseerd - zet vooruitgang in de kijker

Succesfactoren van de FEE: 4. curriculum/leerplan:. - KLASNIVEAU Succesfactoren van de FEE: 4. curriculum/leerplan: - KLASNIVEAU - de MOS-activiteiten/de MOS-lessen integreren in de verschillende leergebieden, leergebied overschrijdende projecten en koppelen aan uitstappen - onderzoekend leren - linken leggen met andere thema’s bv. armoede, gezondheidseducatie, cultuur, mensenrechten, wereldburgerschap,… 5. draagvlak en leerlingenbetrokkenheid: - betrekken van alle schoolleden: directie, leerkrachten, leerlingen, ouders, ondersteunend personeel, schoolomgeving - MOS is een vast agendapunt personeelsvergaderingen en vergaderingen oudercomité - samenwerking met externe partners (de lokale gemeenschap) - leerlingenbetrokkenheid: mee-nadenken, mee-praten, mee-plannen, mee-beslissen, mee-uitvoeren, mee-evalueren - leerlingen zijn de belangrijkste partners!

Succesfactoren van de FEE: 6. informeren en communiceren: Succesfactoren van de FEE: 6. informeren en communiceren: - intern en extern duidelijk, constructief en creatief communiceren - telkens duidelijk kaderen binnen het MOS-project: een vast symbool - MOS-nieuws op de website van de school, nieuwsbrieven, verslagen,… - visualisatie in de klassen, gangen, speelplaats,… - de school ademt MOS uit en draagt MOS uit 7. ECO-code op de school: - schooleigen en originele verwoording of een expressievorm van de MOS-werking op de school - ECO-code: prominente plaats in de school

thema duurzame voeding

thema duurzame voeding waarom werken rond dit thema thema duurzame voeding waarom werken rond dit thema? - schooljaar 2016-2017: thema gezonde voeding → thema verruimen/verdiepen naar duurzame voeding - klimaatdoelen/klimaatplan van de gemeente - onze manier van consumeren legt een enorme druk op de planeet en zorgt voor klimaatopwarming - duurzame voeding zorgt voor eten dat goed is: voor de consument goed voor het milieu goed voor de boer, in het Noorden en in het Zuiden (ook in België worstelen boeren om te overleven) duurzame voeding: genoeg eten, voor altijd en voor iedereen Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=qVdOeUGiY0o

thema duurzame voeding de verschillende invalshoeken om te werken rond dit thema biologische voeding lokale voeding seizoensgebonden voeding vegetarische voeding/vleesvermindering eerlijke handel (fair trade) voeding met weinig verpakking/verpakkingsarm stadslandbouw voedseloverschotten tuinieren op school/ permacultuur composteren GoodFood@school (duurzame catering op school) duurzame vis

contactgegevens: www. mosvlaanderen. be Sandra Vandevelde sandra contactgegevens: www.mosvlaanderen.be Sandra Vandevelde sandra.vandevelde@oost-vlaanderen.be