Transparantie over Toegang master

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studenttevredenheid en accreditatie
Advertisements

|Datum Matching op de RUG 1. |Datum Inhoud 2 ›Waarom matching? ›Wat is matching? ›Matching 2014 ›Voorlichting en matching.
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 4 en 5 Vaardigheden Check (Aannemer) (Machinist)
Jong Ondernemen Een manier van leren !.
Projectonderwijs in het HBO
Hogescholen in Dialoog
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
NLT modules en excellentiebevordering
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Workshop “Beoordelen”
De kubus van CSPE succesfactoren!
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
2 oktober 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Werkveldconferentie 13 november 2014
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Erasmus bevraging Drempels en motivatoren 19 dec – 1 april 2013 Bijlage 2 bij het verslag POC LO&BW 06/11/2013.
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Workshop Curriculum Mapping Bram ten Kate Dean International Business School Hanzehogeschool Groningen.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Niets is wat het lijkt.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
1 juli 2009 Evalueren van papers Workshop Fabienne De Ryck Mariet Vriens.
Aanbesteding jeugdteams
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Eindexamen gehaald en dan?
INFORMATIE AVOND OUDERS
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Workshop academisch schrijven
Innovatie in het onderwijs
Info avond Kunskapsskolan klas 1
Workshop jaarcongres VH 6 april 2017
Toelatingsrecht Per 1 augustus 2017 Decanendag, 22 februari 2018
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Gepersonaliseerd leren
van VMBO naar MBO LOB in de 3e klas
Bea Jobse, decaan 9 oktober 2018
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Oriëntatie op Studie en Beroep examenjaar
Communicatie 3e les.
CSE-wat? (her)oriëntering en studievoortgang
DE “KEUZECARROUSEL NIET-NEDERLANDSTALIGEN”
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Oriëntatie op Studie en Beroep examenjaar
Transcript van de presentatie:

Transparantie over Toegang master Hayke Everwijn Beleidsmedewerker Onderwijs

Wat gaan we doen? Voorstellen Doel Waarom transparantie? Bewust van landelijke afspraken + aanstaand VU beleid Opstart-hulp bij verbeteren voorlichting Een nuttige sessie Waarom transparantie? Samenvatting kader Aan de slag Wat heeft toelatingscommissie nodig? Afsluiting 2

Heeft de student het benodigde om succesvol te zijn in de master? Waarom transparantie? Lijkt het diploma van deze student genoeg op onze eigen bacheloropleiding? Heeft de student het benodigde om succesvol te zijn in de master? Geschikte studenten aantrekken in ‘mobiele’ wereld Gedeeld begrip tussen docenten, coördinatoren, secretariaat Efficiëntie: Minder niet-geschikte kandidaten Niet meer vragen dan nodig Omdat het moet – kader VSNU, bekrachtigd door minister Geschikte studenten: diversiteit neemt toe. Studenten hebben informatie nodig om te beoordelen of programma past bij talenten en ambities. 3

Samenvatting kader Informatie op tijd Inhoud voorlichting Doel / reden toelatingsprocedure Criteria en normen Methoden en scores Planning en deadlines Weging / hoe komt instelling tot keuze Feedback (aard, wanneer, contactgegevens) Op orde per 1 oktober 2019 Periodieke evaluatie i.r.t. doel Uitwisseling tussen opleidingen binnen vakgebied Vertaling kader in VU-beleid  OPO april 4

Aan de slag Groepjes van 2-3 Kies een opleidingswebsite van één van jullie, Waarvan je enige context kent Met aanvullende eisen Vul schema in o.b.v. de informatie 15 minuten Terugkoppeling Voldoet de opleiding aan de kaders voor ‘transparantie’? Waar loop je tegenaan? Welke cellen blijven leeg (criterium – norm / methode – score)? Welke redenen zitten hierachter, denk je? 5

Afronding Wat ga jij / gaat jouw opleiding doen? Is vergroten kennis / bewustzijn toelatingscommissies nodig? Hoe? Adviezen aan elkaar? 6

4 redenen waarom transparantie niet vanzelfsprekend is Transparantie vereist scherpe ingangseisen Transparantie beperkt flexibiliteit? Transparantie versus marketing Transparantie versus ‘verplichte matching’ 7

1. Transparantie vereist scherpe ingangseisen Heldere ingangseisen kost denkwerk en discussie Criterium en methode makkelijk Norm en score moeilijk Geen hoge prioriteit, indien probleem onzichtbaar 8

2. Transparantie beperkt flexibiliteit Communiceren grens tussen ‘voldoende’ en ‘onvoldoende’ = toepassen Behoefte relatieve norm, aanbodgedreven Behoefte ‘bewijsmateriaal’ gebruiken naar behoefte Voorbeeld opleiding Theorie: hoog instroomniveau door presenteren als ‘selectief’ Praktijk: weinig afwijzingen door beperkt aantal aanmeldingen én flexibele norm Negatief of positief voor student? ‘schijnselectie’ vs ‘passende instroom’? 9

3. Transparantie versus ‘verplichte matching’ Voorbeeld: opleiding kampt met hoge instroom van laag niveau Wens = toegankelijk blijven, maar bewust kiezende studenten Middel: verplicht schrijven reflectie en CV in het kader van toelating Inspanningsverplichting, inhoud speelt geen rol in toelatingsbeslissing. Concreet vermelden  ondermijning functie? Niet concreet vermelden  verwijt ‘schijnselectie’ 10

4. Transparantie versus marketing Internationale werving, belang hoge kwaliteit instroom Associatie selectief = hoge kwaliteit Belang bij creëren ‘aura van selectiviteit’ Opgezet om geinteresseerden te (de)motiveren. Aura van selectiviteit  elite feeling onder geinteresseerden. Informeel contact als mechanisme voor binding. 11