ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kopen is kiezen.
Advertisements

Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Oerproducent (bijv. de veehouder)
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Management & Organisatie
MVO is de opdracht Seminarie VVSG
Agenda  Lessen 34 tm 35  7 en 8 december 2011  hs 31  bestuderen 31.1 tm 31.4 maken 31.1 tm 31.5.
kosten break-even-analyse grafisch
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO en public relations
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
3 vwo 1 wereld §7 en 8.
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Hoofdstuk 2.
College 1 Hoofdstuk 1 MVO. DAG PROGRAMMA DOELSTELLING MINOR MVO Hoe ziet het programma eruit? Kennis maken - groepsindeling Congres MVO HOE? ZO!
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Rabobank …… en AOC-plaatsnaam
5.1 Hoeveel kost dat? Afzet is het aantal producten dat een bedrijf verkoopt. Vermenigvuldig je de afzet met de verkoopprijs (excl. btw) dan weet je wat.
Rabobank ….. en AOC-plaatsnaam
Presentatie PSO Nederland
Welkom 2012: het jaar van de grote verwarring?. Doel: - Ambitieuze / resultaatgerichte ondernemers - Onderwerpen verschillende invalshoeken - Interactie.
 Om te kijken of je belegging echt beter is als je geld op de spaarrekening zetten, moet je het rendement berekenen.  Bij rendement wordt de winst vergeleken.
Aantekeningen hfst 6.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
MVO en MBO. * Worden er bij ons ook mensen gefixeerd? * Doen wij aan recycling? * Hoe gezond eten onze cliënten? * Hoe zit het met de bescherming van.
Les: Ondernemings plan 2. LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Syntens als duurzame verbinder in de bouw Workshop MVO Kies je MVO kleur Hans Lievense.
Welkom bij PPO glastuinbouw Startbijeenkomst hulpmiddelen ondernemerschap 8 juni 2004 Peter Vermeulen, Simone van Woerden.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Duurzaamheid 2014 – 2015.
KEYPORT 2020 SYMPOSIUM 21 april Van Houtum Opgericht 1935 Omzet € 65 miljoen Aantal medewerkers200 Locatiekantoor en 2 fabrieken.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Hoofdstuk 6 Productie.
Social Return Inzet van inkoop t.b.v. sociale doelstellingen Patrick de Lange Senior Adviseur RadarAdvies.
Marketingstrategie.
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Lesbrief Verdienen en Uitgeven
Hoofdstuk 2 De winstmarge VWO 3
Lesbrief Vervoer H2.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Hst 4 Hoe wordt er gewerkt?
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom Havo 5..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom Havo 5..
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 BK Lesweek 3
Welkom Havo 5..
Goede contacten met collega’s en leveranciers, tevreden klanten, in een bedrijf dat voluit kiest voor een positieve impact op mens en milieu. Dit alles.
Begroten & Budgetteren
Voorlichting: Management & Organisatie
PRODUCEREN OMZET, AFZET, WINST.
Duurzaam ondernemen.
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Economische kringloop
WELKOM BIJ BEDRIJFSECONOMIE
BASISREKENVAARDIGHEDEN
BALANS, W&V EN LIQ. OVERZICHT
BASISREKENVAARDIGHEDEN
Hoofdstuk 5 Een toekomstbestendige samenleving
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 4 Profit.
Transcript van de presentatie:

ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ © Dia van Berry Hagendijk

HOE BEPAAL JE HOE GROOT EEN BEDRIJF IS? OMVANG © Dia van Berry Hagendijk Verband tussen omvang organisatie en impact op de maatschappij: Vaak geldt: hoe omvangrijker de organisaties, des te meer impact zij hebben op de maatschappij. Denk aan: leveren producten en diensten, innovatie (=vernieuwing, zoals smartphone), werkgelegenheid, milieu, inkomen en belastingopbrengsten. HOE BEPAAL JE HOE GROOT EEN BEDRIJF IS?

OMVANG © Dia van Berry Hagendijk 1) Absolute omvang (= niet vergelijken met andere organisaties): De grootte van een organisatie (micro, klein, middelgroot of groot) bepalen a.d.h.v. hun bezittingen, omzet en/of gemiddeld aantal werknemers. 2) Relatieve omvang (= wel vergelijken met andere organisaties): De grootte van een organisatie bepalen door het te vergelijken met andere organisaties. Je kunt hiervoor het marktaandeel gebruiken. Zo ontdek je de grootte van de organisatie in de markt (= marktpositie). Bv. welk bedrijf is het grootst als het om de voedselmarkt gaat: Jumbo of AH? Degene met het grootste marktaandeel/positie, noem je de marktleider. a) Hoeveel procent van de totale afzet op de voedselmarkt komt door Jumbo tot stand?  Marktaandeel = Afzet onderneming in een bepaalde tijd x 100 Totale afzet op die markt in een bepaalde tijd b) Hoeveel procent van de totale omzet op de voedselmarkt komt door Jumbo tot stand?  Marktaandeel = Omzet onderneming in een bepaalde tijd x 100 Totale omzet op die markt in een bepaalde tijd

MVO © Dia van Berry Hagendijk Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) = Corporate (Social) Responsibility: Als bedrijf is winst maken het doel. In de 16e, 17e en 18e eeuw ging dat door inzet van slavernij zelfs ten koste van mensen. In de 19e en 20e eeuw ging dat vaak ten koste van het milieu. In de 21e eeuw hechten overheden en burgers steeds meer waarde eraan als organisaties Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (=MVO), ofwel: winst maken (Profit) waarbij je goed omgaat met mensen (People) en het milieu (Planet). Als een organisatie inzet op deze drie P’s dan noemen we dat MVO. Inzetten op de drie P’s leidt tot duurzaamheid (=het niet uitputten van de aarde). Duur-zaamheid

MVO © Dia van Berry Hagendijk Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) = Corporate (Social) Responsibility: Grote BV’s en NV’s zijn zelfs verplicht om naast hun jaarrekening ook verslag te doen aan de wereld van hun impact op de maatschappij (komt in hun jaarverslag die openbaar wordt gemaakt). Steeds meer bedrijven zetten MVO ook in als marketinginstrument: “Kijk ons eens goed doen.” Gevaar van Greenwashing: bedrijven die zeggen dat ze veel aan MVO doen terwijl ze eigenlijk niet meer doen dan wat wettelijk is verplicht.

SAMENGEVAT © Dia van Berry Hagendijk Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) = Corporate (Social) Responsibility: Als organisatie inzetten op zowel Profit, People als Planet (de 3 P’s) om daarmee duurzaamheid te creëren. Verband tussen omvang organisatie en impact op de maatschappij: Vaak geldt: hoe omvangrijker de organisaties, des te meer impact zij hebben op de maatschappij. Met omvang (=grootte) kan bedoeld worden: 1) Absolute omvang (= niet vergelijken met andere organisaties) 2) Relatieve omvang (= wel vergelijken met andere organisaties) a) Marktaandeel a.d.h.v. afzetcijfers:  Afzet onderneming in een bepaalde tijd x 100 Totale afzet op die markt in een bepaalde tijd b) Marktaandeel a.d.h.v. omzetcijfers:  Omzet onderneming in een bepaalde tijd x 100 Totale omzet op die markt in een bepaalde tijd