Vergadering Vereniging voor Belastingwetenschap 13 februari 2014 Beginselbepalingen in misbruiksituaties als alternatief voor concrete rechtsregels Inbreng.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H.2.3 ondernemingen met rechtspersoonlijkheid
Advertisements

Vereniging voor Belastingwetenschap 13 februari 2014 Beginselbepalingen in misbruiksituaties als alternatief voor concrete rechtsregels Inbreng debat.
NILG jaarcongres, Amsterdam 9 november 2010
Algemene Vergadering vergadering 22 februari 2013.
Open normen in wetgeving
Ouderwerking – School Verzekeringen
Bijeenkomst Vereniging voor Mededingingsrecht
2.1 de rechtsvorm van de onderneming
inleiding beginsel-wetgeving VWB 2014
Algemene Vergadering vergadering 22 april Algemene Vergadering: opening Samenstelling van het bureau •2 stemopnemers •Secretaris.
Wat betekent de FLEX BV voor u ? 4 oktober 2012 Mr (H.) Erik Linssen Mr Astrid C.M. Fokkema-Schute Heemraadssingel CD Rotterdam.
Rechtshandelingen van de Unie
1.1a2, Vereniging voor elektronisch geld instellingen in Nederland Toelichting op doelstelling en werkwijze Kees Klomp (voorzitter) 11 juni 2002.
De ondernemingswinstbelasting
Sociale dumping en deloyale concurrentie Probleemstelling en maatregelen van de huidige regering.
Ondernemingsvormen Eenmanszaak
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Onderwijskundig ontwerpen
ABBB Algemene rechtsbeginselen als een bron van administratief recht als materiële (beginselen sensu lato) en formele bron (beginselen sensu stricto) van.
04/04/2017 Vogelplaag arrest Iris Cramer Bornemann.
De doorkruisingsleer in perspectief: algemene inleiding
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Normstelling Vergeldende gerechtigheid Verdelende gerechtigheid
Normstelling bestuursrecht
Advocaat-belastingkundige
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
het bouwen van een website
Affligem, 23 april 2003 V-ICT-OR SHOPT IT. Affligem, 23 april 2003 Gebrek aan regelgeving, nood aan duidelijkheid oplossing : e-policy ? wettelijke beperkingen.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Traditionele voorstelling totstandkoming rechtsnormen Overheidswet- en regelgevers ( Democratisch gelegitimeerd) Overheidsrechtspraak.
Samenwerking tussen de Nederlandse rechter en de NMa Bijeenkomst Ver. Voor Mededingingsrecht 29 januari 2004 André Andeweg.
Werkkostenregeling Kunstconnectie, BNVU, NAPK, VNPF, VOB en VSCD
C ORPORATE GOVERNANCE BEZIEN VANUIT HET C OLLEGE FINANCIEEL TOEZICHT DRS. A.R. R OMERO 13 april 2010 College financieel toezicht 1.
OVERHEID EN BTW Drs. P.C.J. Oerlemans.
Beleid met betrekking tot roken
BL1-IP (Belastingrecht IB/OB) Inkomstenbelasting (inleiding)
Juridische en deontologische gevolgen van het werken in associatieverband Meester Walter Gonthier Advocatenkantoor Gonthier-Dhaenens.
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
RAPPORT VAN DE COMMISSIE TOTAALWINST ALLARD LUBBERS
Werken in het huishouden: geen baan als alle andere ! Eva Cremers.
Tax Assurance Corporate Governance. Definitie I Corporate Governance (CG) is Engels voor ondernemingsbestuur. Daarnaast wordt wel de term Good Governance.
100 JAAR BELASTINGRECHTSPRAAK HOGE RAAD
De fiscale aspecten van degressieve opbouw
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Workshop Actualiteiten Awb mr. Elise Fikkert en mr. Marie-Anna Bullens.
HET JAARVERSLAG BE Heezen – Hoofdstuk 14. Onderdelen verslaggeving HAN - ILS - Ec - KPSW Het Jaarverslag - Bedrijfseconomische analyses Hoofdstuk 14 2.
Modernisering WVO Ralph Dingemans. 2 Modernisering WVO Vereenvoudiging bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs Integrale (wets)technische modernisering.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Mark Nieuweboer 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap 2016.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
Ruimtelijke ordening Thuiskamer Egmond-Binnen Edwin de Waard.
Discussie aan de hand van stellingen. Stelling De kracht van Zuid-Limburg en met name van het zo te noemen Kerngebied ligt in de landschappelijke kwaliteit.
GRENSWERKERS IN EUROPA Prof. dr. Peter Kavelaars 28 juni 2017
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
NISZ studiemiddag 10 maart 2017 Recht op scholing
Afspraken inzet leden Kenniskring VOR bij RWS
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
Door: Huub Kurstjens (Cito)
Wetboek van Strafrecht in het algemeen
Staatssteun en Fiscaliteit
Lidy F. Wiggers-Rust Symposium Relativiteitsleer 4 november 2016, EUR
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
De weg vrij voor zelfrijdende auto´s Over innovatie en wetgeving
Veranderopgave handhaving
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Rechtsbronnen en bronnen van recht
Pluriformiteit Art van de Universele Verklaring over de Rechten van de Mens (UVRM) luidt: “Niemand mag worden gedwongen tot een vereniging te behoren”.
De Deense arresten en de deelnemingsvrijstelling
Transcript van de presentatie:

Vergadering Vereniging voor Belastingwetenschap 13 februari 2014 Beginselbepalingen in misbruiksituaties als alternatief voor concrete rechtsregels Inbreng debat van J.W. van den Berge

1. Stijlen van wetgeving: abstract of concreet? Voor- en nadelen van beide stijlen van wetgeving. H.J. Hofstra, Belastingvereenvoudiging en belastingstructuur, Van Dijck-Bundel, 1988, blz. 209/2010: “Een bevredigende wetgeving en wetsuitvoering worden het beste bereikt door zoveel mogelijk gebruik te maken van zgn. abstracte formuleringen, die de strekking van de desbetreffende regel vastleggen. Zij verlenen aan het recht de noodzakelijke flexibiliteit zonder dat telkens wetswijzigingen nodig zijn (…)”.

2. Stijlen van toelichting op wetsbepalingen Voor- en nadelen van het expliciet vermelden van doelstellingen en uitgangspunten.

3. Vermelden van doelstellingen en uitgangspunten in aparte wettelijke bepalingen? Art. 10, lid 1, eerste zinsdeel Wet LB 1964 : Loon is al hetgeen uit een dienstbetrekking of vroegere dienstbetrekking wordt genoten. Art. 3.8 Wet IB 2001: Winst uit onderneming is het bedrag van de gezamenlijke voordelen die, onder welke naam en in welke vorm ook, worden verkregen uit een onderneming.

4. Het belang van een heldere, duidelijke structuur van een wet en van de toelichting op wetsbepalingen

5. Rechtsbeginselen en rechtsregels, doelstellingen en uitgangspunten. Zijn er aparte, specifieke belastingbeginselen? Het debat Hofstra- Van den Tempel (WFR 1979/5411 en 5427) Algemene rechtsbeginselen zijn van belang bij toepassing en uitleg van algemene heffingsregels (‘het terrein van de AWR’) en regels voor het verkeer burger-overheid i.h.a. (‘de Awb’). Zijn algemene rechtsbeginselen ook van belang voor het materiële belastingrecht? Zijn er op dat gebied specifieke fiscale rechtsbeginselen? Zo ja, welke zijn dat? Betreffen die specifieke fiscale rechtsbeginselen het optreden van de overheid als belastingheffer of de burger/belastingplichtige?

6. Een fiscale pendant voor het gevaarzettingscriterium van art 6. Een fiscale pendant voor het gevaarzettingscriterium van art. 5 Wegenverkeerswet? Happé noemt als voorbeeld van een beginselbepaling: art. 5 van de Wegenverkeerswet: Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd, het zgn. gevaarzettingscriterium. Het verkeersrecht is ordeningsrecht. Op dat terrein kunnen algemeen aanvaarde noties en daarop gebaseerde algemeen toepasbare normen als het gevaarzettingscriterium nog wel worden geformuleerd, maar het materiële belastingrecht is anders van karakter. Dat betreft gedwongen afdrachten aan de overheid. Dat andere karakter brengt mee dat zich op het terrein van het materiële belastingrecht noties en normen als vervat in art. 5 WVW (nog) niet laten formuleren. Wel kan natuurlijk ook op dat terrein worden aangesloten bij andere, al bestaande noties en normen (Goed Koopmansgebruik).

7. Stelling Een fiscale pendant van het gevaarzettingscriterium van art. 5 WVW op het gebied van het materiële belastingrecht laat zich (nog) niet formuleren.