PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Schooloverstijgend samenwerkend leren
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Logisch redeneren in wiskunde C
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Startconferentie SPINE - Voorbeeld van digitaal leren - Sociaal leren in een digitale omgeving - De toren van BabelBabel Willibrord Huisman, IOWO 26 maart.
Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling.
Passende perspectieven: Visie en uitgangspunten
Hoe bereid je lessen voor?
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
STagebegeleiding Bijeenkomst 8 Blok 2.
Met de Kennisbasis in zee!
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 5.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Praktijkervaring en reflectie
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Passend onderwijs.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 2: Leerlingen plaatsen in leerroutes
Financiële zelfredzaamheid
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 1: Visie en uitgangspunten
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 2: leerlingen plaatsen in leerroutes
PowerPoint Taal Bijeenkomst 1: Visie en uitgangspunten
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 1: Visie en uitgangspunten
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
PowerPoint Taal Bijeenkomst 2: Leerlingen plaatsen in leerroutes
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 1: Visie en uitgangspunten
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 2: leerlingen plaatsen in leerroutes
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
het katholiek basisonderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren

Overzicht bijeenkomsten Bijeenkomst 1 Visie en uitgangspunten Bijeenkomst 2 Beginsituatie bepalen en leerling plaatsen in leerroute Bijeenkomst 3 Doelen selecteren en vastleggen Bijeenkomst 4 Formuleren van onderwijsaanbod (werkgroep) Bijeenkomst 5 Uitvoeren en evalueren van onderwijsaanbod Bijeenkomst 6 Evalueren op leerlingniveau Bijeenkomst 7 Evalueren op schoolniveau

Doel van bijeenkomst 4 Inhoud van bijeenkomst 4 Zoeken van onderwijsaanbod bij de in bijeenkomst 3 vastgelegde doelen. Presentatie Opdracht 1: Stelling Lager Huis Opdracht 2: Filmfragment `vaststellen van onderwijsaanbod` (optioneel) Opdracht 3: Maatwerkaanpassingen: vanuit leerroutes Opdracht 4: Filmfragment `een voorbeeldles` (optioneel) Aanvullen van groepsplan Inhoud van bijeenkomst 4 Tijdens deze bijeenkomst zoekt de taalwerkgroep activiteiten die passen bij de vastgelegde doelen en maken daarbij gebruik van methodes, aanvullende materialen en/of andere hulpmiddelen. Het streven is om voor ongeveer 6-8 weken een passend onderwijsaanbod voor de verschillende leerroutes/ domeinen samengesteld te hebben. Wellicht is het niet haalbaar om tijdens deze bijeenkomst van 180 minuten, het onderwijsaanbod voor alle 6-8 weken samengesteld en gepland te hebben. Een mogelijkheid is dan om nog een extra bijeenkomst te organiseren. In deze bijeenkomst is het van belang als school besliscriteria te formuleren waaraan het onderwijsaanbod moet voldoen.

Opdracht 1: Lagerhuis Doel: inzicht in hoe de scholen omgaan met het werken met methodes voor deze leerlingen Werkvorm: Stelling “Op onze school werken wij naar tevredenheid met taalmethode(s) voor leerlingen die 1F niet halen". Verdeel de groep aanwezige teamleden in twee groepen: De ene groep verdedigt de stelling en de andere groep weerlegt de stelling. Kom vanuit deze discussie tot de bepaling hoe met de methode omgegaan wordt bij de keuze van het onderwijsaanbod.

Opdracht 2. Filmfragment `Vaststellen onderwijsaanbod` Doel: inzicht in welke werkwijze een school heeft gehanteerd om het onderwijsaanbod vast te stellen. Werkvorm: filmfragment bekijken, aan de hand van de volgende kijkvragen: Wat maak je op uit wat de leerlingen zeggen? Hoe verhoudt zich dat tot wat de leerkracht zegt? Welke kansen zie je voor het aanbod van taal op jouw school? Welke bronnen, ideeën, ervaringen heb je (nu) zelf, deel die met elkaar.

Voorbeeld: differentiatie in schrijfopdracht met vergelijkbare doelen uit 2 leerroutes (bijlage 4.5A) Leerling leerroute 3 Leerling leerroute 2

Voorbeeld van integratie van de domeinen schrijven en gesprekken&spreken (bijlage 4.5B)

Voorbeeld van differentiatie in schrijfopdracht met vergelijkbare doelen uit 2 leerroutes (bijlage 4.5C) Leerroute 3 Leerroute 2

Opdracht 3: Maatwerkaanpassingen: vanuit leerroutes Doel: Uitgaande van eenzelfde aanbod, benoem hoe er in de les gedifferentieerd kan worden. Vat dat samen in een lesvoorbereidingsplan per week. Werkvorm: Bestuderen van vormen van differentiatie (context, onderwerp, complexiteit) zie bijlages 4.2-4.4 Bestuderen van ingevulde voorbeelden (bijlages 4.5 en 4.6) Invullen van lesvoorbereidingsschema`s (bijlage 4.7)

Opdracht 4: Filmfragment van een voorbeeldles Doel: inzicht in hoe een les op een school gegeven wordt. Werkvorm: filmfragment bekijken, aan de hand van de volgende kijkvragen: Welke vormen van interactie zie je? Welke domeinen worden hier aangeboden? Aan welk(e) doelen wordt gewerkt in deze les? Kun je aangeven waar deze les betekenisvol is voor leerlingen? Welke activiteiten zou je, aan de hand van de leerdoelen, aansluitend op deze les voor een volgende les kunnen bedenken?

Aanvullen van het groepsplan Op basis van de ingevulde lesvoorbereidingsplannen, noteer het geformuleerde onderwijsaanbod in de groepsplan.