Inclusie en exclusie: een verkenning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Advertisements

DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
1 Het recht op maatschappelijke integratie Thomas Maeseele.
Stoornis tijd voor een nieuwe definitie Woorden gaan zo hun eigen leven leiden. Zo ook bij het woord stoornis. Het risico van dat eigen leven, de ‘oneigenlijke’
Veranderingen in de zorg
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Minisymposium ChristenUnie
D4A en Toegankelijkheid
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Personen die gedwongen worden om hun huizen te verlaten  Ten gevolge van: ‐ Politieke ‐ Religieuze ‐ Militaire ‐ Andere problemen.
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Milieurehabilitatie Hoofdstuk 8.
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Succes- en faalfactoren
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Samenvatting  Sociaal-economische verschillen in ongezond gedrag  Voor een verklaring moet aan twee voorwaarden worden voldaan: 1.Een relatie met het.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
INCLUSIEF ONDERWIJS, EEN RECHT. STRATEGIE Informatie en communicatiecampagne Verbinden van initiatieven en goede praktijken Strategische procesvoering.
Ruimte voor verpleeghuizen
Studiedag Programma Aandacht voor Iedereen
Armoede is … Sieg Monten
Kinderarmoede en opvoedingsondersteuning Prof. Dr. Rudi Roose Universiteit Gent Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek Senaat - 6 juli 2015.
Ethiek en cultuur Verdieping in theorie.
Impuls - Onderzoekscentrum maatschappelijke zorg
Het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een beperking
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
Wat wij met hulpmiddelen doen. Lespakket Meer dan handig Mechanismen van in- en uitsluiting.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Workshop ‘s Heerenloo Zorggroep Ontwikkeling veerkracht.
Federaal Plan Armoedebestrijding Wat is armoede ? ‘People are said to be living in poverty if their income and resources are so inadequate.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
SDG4 KWIS 10 meerkeuzevragen over onderwijs in de wereld.
World Understanding and Peace day
Van object van zorg naar mensenrechten
Wat is jeugdwelzijnswerk?
SDG4 KWIS 10 meerkeuzevragen over onderwijs in de wereld.
Integraal sociaal werk
IPS: van kansarm naar kansrijk
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
Zorgvragers in de gehandicaptenzorg
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
Participatiewet en Wajong 2015
VN-verdrag vraagt anders-om-gaan
Kwaliteitszorg Les 2.
Thema 14 Wet- en regelgeving
Onze Nieuwe Toekomst Our New Future
Mensen met verstandelijke beperkingen in de samenleving
Ugent, Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Vermaatschappelijking van zorg
Ratificatie VN-verdrag: 14 juli 2016
Jannes Huisman Senior coach
voor een samenleving met veerkracht
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Europese Unie De Europese pijler van sociale rechten
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

Inclusie en exclusie: een verkenning Meedoen? Inclusie en exclusie: een verkenning

Inclusie versus exclusie Uitsluiting leidt tot afglijding maatschappelijke ladder, armoede, vereenzaming en verlies van identiteit (Wolf Wolfensberger, 1972) Inclusie is bestanddeel van kwaliteit van bestaan Bepaalde groepen ervaren structureel meer uitsluiting dan andere. Definities van handicap/beperking i.r.t. Biomedisch model – ontwikkelingsmodel – burgerschapsmodel Het Sociaal model als uitgangspunt! 12.35- 12.40 Wolf Wolfensberger Ph.D. (1934–2011[1]) was a German-American academic who influenced disability policy and practice through his development of North American Normalization and social role valorization (SRV). SRV extended the work of his colleague Bengt Nirje in Europe on the normalization of people with disabilities. He later extended his approach in a radical anti-deathmaking direction: he exposed the Nazi death camps and their targeting of the disabled, and contemporary practices which contribute to geographic differences in longevity. Tik in youtube Citizen Advocacy organisations en zie hoe dit gepraktiseerd wordt in de US. Omschrijving van zie https://en.wikipedia.org/wiki/Citizen_Advocacy_organisations Bv Robert Kennedy maakte zich sterk voor inclusie t.o.v. Willowbrook inrichting, New York. Jongste dochter had Down syndroom .

Wat is jouw verhaal? Persoonlijke confrontatie met (dreigende) uitsluiting lijkt voorwaarde voor ontstaan gevoel van urgentie. Exclusie-Inclusie: Hoe urgent is het voor jou? studenten kort met elkaar in 2 tallen delen van eigen verhaal over ervaren exclusie Afbeelding afkomstig van: https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEB_enNL783NL783&tbm=isch&q=picto+uitsluiting&chips=q:picto+uitsluiting,online_chips:exclusion&sa=X&ved=0ahUKEwi5w9W6nofgAhXEK1AKHUeUCaQQ4lYIKygD&biw=1366&bih=577&dpr=1#imgrc=PxgHFqOJJ2a94M: Geraadpleegd 24 januari 2019

Ervaringen van uitsluiting Casusboekje VN verdrag , Stimulansz http://www.stimulansz.nl/documenten-1/casusboekje-vn-verdrag Deelname aan de maatschappij, casus 1, 6, 9 Openbaar vervoer, casus 2 Vrije tijdsbesteding , casus 3, 11 Verzekeringen, casus 4 Wonen , casus 5, 9 Onderwijs, casus 7 Arbeid, casus 8 Belangen/rechten, casus 10 13.30-13. 32 Attenderen op het boekje; kan helpen om de urgentie helder te krijgen. http://www.stimulansz.nl/documenten-1/casusboekje-vn-verdrag

Inclusie wereldwijd Angelsaksische en Skandinavische landen: historie ernstige uitsluiting en verwaarlozing in instituten (Staatinrichtingen) bv 6.000 bewoners Willowbrook inrichting, New York. Rond jaren 60 opkomst krachtige inclusie-beweging t.a..v onderwijs, wonen en werk Wolf Wolfensberger, Amerikaanse inclusie wetenschapper The principle of normalization in human services (1972) John O’Brien (kwaliteit van leven) , Noord-Amerika Marsha Forest (introduceerde inclusie als thema ), Noord-Amerika zie https://www.ada.gov/ada_intro.htm Goede praktijken in US: Citizen Advocacy organisations https://www.youtube.com/watch?v=FEgq1Q_fXf4 12.43- 12.55 Kort noemen van de voorvechters en bekend namen. Niet te lang bij stil staan. Noemen als tip om hier meer over of van te lezen. Voorlezen: Wolf Wolfensberger geciteerd door Erwin Wieringa , over positie NL in Ondertussen, mensen in de marge en hun voorvechters. P. 10 vanaf ‘het lijkt erop..’ t/m De wereld dankt aan hem het concept van Social Role Valorization (SRV, zijn bewerking van het door hem en de Zweed Bengt Nirje in 1969 ontwikkelde normalisatiebeginsel).

Rechten 1948 Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (VN) 1971 Universele Verklaring van de Rechten van Verstandelijk Gehandicapten (VN) 1975 Universele Verklaring van de Rechten van Mensen met een handicap (VN) 1994 Standaardregels betreffende het bieden van gelijke kansen aan gehandicapten (VN) 1994 Salamancaverklaring over recht op onderwijs (UNESCO) 1996 +2003 “Equal opportunities for people with disabilities’, Europees actieplan 2004 ‘Inclused in society’ rapport over mensenrechten in instituten 2006 Verdrag inzake rechten van personen met een handicap (VN) door NL geratificeerd 14 juni 2016. 12.55 -13.00 (pauze ) kort noemen en laten zien, studenten zelf uitdagen om deze wetten op te zoeken voor inhoud en betekenis

Inclusie NL: oorsprong en probleem historisch nauwelijks overheidsbemoeienis, zorg voor gehandicapten vanuit kerken, charismatische instellingen. Verzuiling versterkte dit Ad van Gennep : pleidooi voor normaal burgerschap voor mensen met verstandelijke beperking Instituten en professionals in NL waren relatief goed uitgerust , last van de werking van de vertragende voorsprong! In NL wordt urgentie tot verandering niet gevoeld , ondanks meest gesegregeerde land van Europa. NL één van de laatste landen die het VN verdrag hebben geratificeerd (juni 2016) 13.32-13.36

Inclusie: Succes factoren Inclusie wordt bevorderd als er sprake is van (Kröber& van Dongen, 2011): Sturende overheid Samenhangende wet- en regelgeving Goede praktijken beschikbaar en bereikbaar maken van bestpractices en methodieken Ervaren urgentie pleitbezorgers die politieke druk uitoefenen Waardeoriëntatie op kwaliteit van bestaan faciliterend leiderschap en voorbeeldrollen -Bevoegdheden laag in de organisatie vrijheid aan werkers om zelfstandig te oordelen en te acteren -Cultuur van samen en ondersteunen niet de hiërarchie telt, maar wie het weet mag het zeggen

Inclusie: Faalfactoren instituutsparadigma stel logica van leefwereld centraal, niet organisatielogica bureaucratie bevorder probleemoplossend vermogen en domeinoverstijgend werken https://www.youtube.com/watch?v=7n0G0oliTQ0 gebrek aan ervaren urgentie versterk de stem van mensen met beperking, draag goodpractices uit onvoldoende toerusting professionals meer aandacht voor inclusie en netwerken in opleidingen Kröber, H. R. T., & Van Dongen, H. J. (2011). Sociale inclusie: Succes- en faalfactoren. Amsterdam, Nederland: Boom Nelissen.