De toekomst van toerisme… Limburgse lessen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waar gaat dit over? Bekijk je tekst of afbeelding.
Advertisements

Agenda workshop De vrijetijdssector en gebiedsontwikkeling
Sterk door lokale samenwerking!. Onze ambitie is: • behoud van een aantrekkelijk winkelcentrum • effectief functioneren van het centrum • versterken van.
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Integraal gemeentelijk gezondheidsbeleid overgewicht Praktijkervaringen opgedaan in Zuid Limburg Mieke Steenbakkkers Diner Pensant Maastricht, 4 september.
Trends vrijetijdseconomie
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Park Stad Limburg (PSL) Bert Kannegieter programmamanager Mobiliteit en Ruimte ff.
Quizmasters: Sanne Bijlsma Gemeente Zundert Fons Merken Wonen Limburg
(Kwaliteit op bedrijventerreinen) 3 Een 3 sporenaanpak van revitalisering, beheer en collectieve services Presentatie tijdens Raadscommissie Parkstad Limburg.
Beter een goede buur dan een verre vriend? - Verkenning naar de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse toeristen. Auteur: Bas Breman.
“ Regional branding ” en plattelandseconomie. Integraal of enkel productpromotie ? Limburg: Merk of som van merken ?
PROFIELSCHETS Toekomstvisie gemeente Stein December 2010 Léjon de Loo
Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.
4 jaar Gebiedsontwikkeling Midden-Limburg evaluatie advies toekomstige samenwerking Evaluatie Commissie: Mr. Chris Rutten, Voorzitter Drs. Chris Wouters,
Citymarketing Hilversum 2006
Presentatie sessie: Wonen: regionale afspraken
17 maart Workshop Plattelandsontwikkeling: succesvolle gemeenten Deelworkshop ‘Kleine gemeenten die veel voor elkaar krijgen!’ Gemeente Noord-Beveland,
Hoofdstuk 7 paragraaf 1: de regio
Toeristen in Holland Rijnland Bestuurlijke bijeenkomst 26 oktober 2005 Oegstgeest.
Digitale Dienstverlening aan Ondernemers Patrick van Domburg Wethouder gemeente Zoetermeer.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
ARBEIDSMARKT in de Vlaams-Nederlandse Delta Van knelpunt naar slimme kracht.
3/4 kgt 3 Grenzen en identiteit § 2 - 4
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
Nieuwkoop, wat heb ik daar te zoeken?!? Jessica Megens Femke van Kampen Jord Klijn Joël Haasnoot Marije Spruit Kees Perquin.
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
Heroriëntatie landschap Lennart Graaff 7 oktober 2011.
Leisure als motor voor gebiedsontwikkeling Hans Hillebrand Den Haag 1 november 2012.
Hoe zijn we ontstaan? In 2008 met groot deelnemersveld strategische visie en missie ontwikkeld voor toerisme en recreatie om: Het noorden van Limburg.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Eerste bestuurlijke conferentie over de toekomst van het Landelijk Gebied 7 oktober 2011 Freek Ossel, wethouder Openbare ruimte en Groen Gemeente Amsterdam.
14 experimenten in krimp- en anticipeerregio’s Evaluatie Anne-Jo Visser Programmamanager.
Wat is provinciale jeugdzorg? Hans Esmeijer Gedeputeerde provincie Gelderland Jeugd en Gezin I Rol van de provincie II De veranderingen.
Programma Natuur en Water Radenconferentie Midden-Holland 11 februari 2013 Jan Vente.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
AtyJean & Kracht On Tour Samen on Tour in Goes op 12 oktober 2016.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Regiofonds Noordoost Brabant Presentatie: Informatieve raadsbijeenkomst Datum: 18 januari 2010.
Lokaal voedsel VVSG, Gent, 30/9/ Lokaal voedsel Trends Hoe en waar? Waarom doen landbouwers mee? Wat kunnen steden en gemeenten doen?
Advies aan gemeenteraad Bergen
BRABANT IN DEMOGRAFISCH PERSPECTIEF
Salland Marketing, MarketingOost & Gastvrij Overijssel
Klanttevredenheidsonderzoek
Bevraging streekproducten
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Raadsledenbijeenkomst 15 mei 2017
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Plannen
Gastvrij Overijssel Overijssel maakt werk van gastvrijheid en
Regionale visies Detailhandel, Kantoren en Bedrijventerreinen.
t/m diverse toeristische platforms
SMART CITY DORDRECHT Ruimte voor innovatie.
Regionale detailhandelsvisie Noord Limburg
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Projectvoorstelling ….

Structuurschets RONDOM KAMPERLAND.
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Samenwerking Gemeenten en Zorg en Zekerheid
Toerisme in de gemeente Tholen
Verblijfsrecreatie in het Vechtdal
Terugblik op 2015, vooruitblik naar 2016
Leegstand en regionale samenwerking
Gemeente en Provincie Hoofdstuk 7.
“De vertaalsector zou verder
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Vzw Mechelen MeeMaken.
Transcript van de presentatie:

De toekomst van toerisme… Limburgse lessen Wat hebben we in Limburg de afgelopen jaren gedaan om het toerisme verder te ontwikkelen en welke zaken lopen er nog? Wat kan Zeeland hier van leren?

Waar ga ik het vandaag met u over hebben? Enkele kerncijfers Bestaat Limburg wel? Wat is de rol van de overheid bij de ontwikkeling van de sector? De rol van ondernemers bij de ontwikkeling van de sector? Parkstad als goed voorbeeld van sterke regionale ontwikkeling Het ‘merk’ Limburg: wat is dat? Overaanbod en verouderd product in Limburg Het belang van het landschap! Hoe koesteren we dat? Het belang van de Duitse en de Vlaamse gast Limburg vs. Zeeland? Hoe verschillend zijn we eigenlijk? Waar ga ik het vandaag met u over hebben?

Enkele kerncijfers….. Toeristische bestedingen 4,3 miljard euro Groei van 4% tussen 2008 en 2015 (ondanks recessie) 13,6 miljoen overnachtingen (waarvan 7 miljoen in bungalows) Ongeveer 7,5 % van de werkgelegenheid is toerisme (landelijk is 6%) Groei vooral in zakelijk toerisme en meer Duitse en (in iets mindere mate) Vlaamse gasten Binnenlandse verblijfsmarkt stabiliseert Sterke groei in aantal Duitse dagbezoekers van 31% naar 41% in 5 jaar tijd) Binnenlands dagtoerisme zijn vooral eigen inwoners Uiteten en wandelen zijn de belangrijkste dagactiviteiten Enkele kerncijfers…..

Bestaat Limburg wel? Niet echt… Zuid-Limburg: Heuvelland en het daarboven gelegen oude mijngebied (nu Parkstad) Midden-Limburg: Roermond (Retail) en watersport. Gedwongen huwelijk tussen Roermond en Weert.. Imago? Noord-Limburg: Zandgronden, grote bungalowparken Maastricht is een sterk merk Regio’s en steden hebben weinig met elkaar. Ook bestuurlijk niet… Nee Limburg als eenheid bestaat niet! Bestaat Limburg wel? Niet echt…

De provincie neemt een vrij actieve rol aan, maar deze rol is wel sterk wisselend als gevolg van de coalitie. Voor ondernemers is dit vaak niet handig. Regio’s zijn vaak bestuurlijk bepaald/ ingegeven maar niet toeristisch Subsidietrajecten zijn vaak lastig voor ondernemers. Provincie Limburg zet nu programmamanagers in (externen) wat beter werkt! Gemeenteraden beslissen, maar denken vaak niet regionaal! Dat kan beter! De rol van de overheid

De rol van ondernemers Willen ondernemers wel samenwerken? Overheid zoekt altijd de kartrekkers op Menig Limburgse ‘usual suspect’ is een beetje moe… Afwegingskader van ondernemers ligt anders dan bij overheden Te veel free-riders Aanpakken is 1, doorpakken is 2! Wie doet dat? Vaak operationeel van aard, Minder strategisch. Spreken ze wellicht een andere taal? Dat kan beter! De rol van ondernemers

In Noord-Limburg ligt er een integraal opgesteld visie vrijetijdseconomie, maar samenwerking is broos In Midden-Limburg zij al diverse samenwerkingspogingen opgestart (en weer gestrand) maar hebben 10 topondernemers zich nu samengepakt In Zuid-Limburg is er altijd al minder noodzaak tot samenwerking geweest maar werken met name de Heuvelland Hotels goed samen (www.heuvellandhotels.nl) Hoe moet het dan beter? Werk aan een gezamenlijke regionale agenda! Geen afzonderlijke….

HOE KAN HET WEL? In 1960 nog 11 actieve mijnen !965 besluit tot afbouw mijnen 1974 sluiting laatste mijn 1970- 1990; reconversieperiode: van zwart naar groen Krimpregio Focus op ontwikkeling van leisure Parkstad Limburg als voorbeeld van een sterke toeristische ontwikkeling

Ontwikkelingen Parkstad Sterke ontwikkeling van dagrecreatie, door actieve rol overheid (gemeenten, provincie Limburg, LIOF) Gaia Zoo Mondo Verde Snowworld Kasteel Hoensbroek Leisure Dome Kerkrade Continium etc. De belangrijkste reden waarom het in Parkstad WEL gelukt is: er was NOODZAAK! Ontwikkelingen Parkstad

Bezoekersaantallen Leisure Parkstad Dagje uit Bezoekers: >2.500.000 Omzet: +/- € 410 mln. (2012) Shopping Bezoekers: > 5.500.000 Omzet: +/- € 200 mln. Cultuur en evenementen Bezoekers: > 1.500.000 Omzet: +/- € 100 mln. Bezoekersaantal Leisure City Parkstad 2009: > 9.500.000

Te veel van hetzelfde en deels verouderd We hebben min of meer van alles te VEEL… Zeker voorzieningen die deels ook gebruikt worden voor eigen inwoners (krimpregio vooral in Zuid- Limburg) Te veel campings, te veel bungalowparken, te veel hotels. Kanttekening: we hebben vooral te veel verouderde….. Onderzoek 2015: kwart aanbod heeft aansluiting recreatieve markt verloren Sinds mei 2017: vitaliteitsmanager aan de slag. Eerste pilots lopen Te veel van hetzelfde en deels verouderd

Het ‘Merk’ Limburg Enkele kernbegrippen: Heuvelland / vakwerkhuizen Vlaai Bier Bourgondisch Maastricht Fietsen? Wielrennen? Niet echt een eenheid… Noord? Asperges? Midden? Water? Geen onderscheidend imago! Het ‘Merk’ Limburg

Lukt het om er een merk van te maken? Moeizaam…. Provincie zet sterk in op 1 Limburg, maar Zuid- Limburg (Heuvelland bepaald het beeld) Heeft Maastricht het Heuvelland nodig? Regio VVV’s moeten samenwerken! (SVL) Herijking strategie (meer op social media gericht) Branding loopt parallel (Zuid-Limburg; je zult er maar wonen…) Lukt het om er een merk van te maken? Moeizaam….

Het belang van de vlaamse gast We zien een toename van het aantal Belgen in Limburg 31% van de buitenlandse overnachtingen zijn Belgen (13% landelijk) Inzet vooral op digitale media (on-line) en free- publicity Mee liften op promotie van grensoverschrijdende projecten Het belang van de vlaamse gast

Het belang van de duitse gast De Duitse gast waardeert vooral de Limburgse gastvrijheid In het Ruhrgebied wonen meer mensen dan in de Randstad De aanwezigheid van water is van belang (Maasplassen) Enorme aanzuigende werking van het DOC in Roermond (Designer Outlet Center): bepaald groot deel dagtoerisme Limburg is voor veel Duitsers het dichtstbijzijnde ‘buitenland’ 46 % van de buitenlandse overnachtingen zijn Duitsers (landelijk 41%) Reclamebureau in Duitsland voert de campagne uit Focus op NordRheinWestfalen: dagtoeristen Vooral on-line marketing Bekendheid van het merk / de naam Limburg is erg beperkt! Onderzoek uit 2015: ruim 85% kent het ‘merk’ Limburg NIET Het belang van de duitse gast

Belgen en duitsers vooral belangrijk vanwege dagtoerisme

Landschap en overaanbod vragen om nadere afwegingen In de provinciale structuurvisie is vastgelegd dat we van alles te veel hebben en terughoudend dienen te zijn met nieuwe ontwikkelingen toe te laten Provincie legt de bal vervolgens in de regio’s neer. Hier zijn regionale bestuursakkoorden opgesteld en vastgelegd Duidelijk afwegingskader is en blijft lastig (waar leg je de grens) maar pogingen worden wel gedaan en bovendien worden initiatieven nu regionaal getoetst. In Zuid-Limburg vind afstemming en toetsing plaats in Bestuurlijk Overleg Nationaal Landschap Zuid- Limburg(behoud landschap) In Noord-Limburg en Midden-Limburg zijn regionale afwegingskaders bepaald Landschap en overaanbod vragen om nadere afwegingen

De toekomst van toerisme De belangrijkste lessen….. Hoe belangrijk is een merk of een regio eigenlijk? Hoeveel effort moet je er in steken? Is dat meetbaar? Is het van belang at Schouwen-Duiveland zich binnen Zeeland profileert? Overheid: pak je rol: zet de ruimtelijke kaders neer (bescherming landschap is essentieel) en faciliteer je ondernemers. Ben je bewust van je pettencollectie! Ondernemers: pak je rol: besef dat de overheid een breder afwegingskader heeft en een langere horizon.. Stel een gezamenlijke agenda op. Geven en nemen…. De toekomst van toerisme

Limburg en Zeeland zijn niet zo verschillend als we wellicht denken Het landschap is in beide provincies een essentieel onderdeel van het toeristisch product! Beide provincies zijn uit zichzelf een sterk merk Niet (zo maar) meer maar vooral beter en soms meer! Maak werk van het opruimen van ouwe rommel! Regionale verschillen kunnen zeer zeker kansen bieden! Zeeland vs. limburg