Uitkomst Quickscan Kampen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Advertisements

Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
MEER RAAD VOOR HET RIOOL Rioleringszorg Presentatie rapport Rekenkamercommissie 24 maart 2009.
WMO - Communicatie- Inspraak belangenbehartigers Praktijk WMO-adviesraad in de gemeente Brummen.
Portaal, participatie en Bewonersgroepen Frauke van Iperen 23 februari 2012.
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Dienst Wijken 1 Beter participeren in de gemeente Utrecht Acties van de gemeente om participatie en betrokkenheid van burgers bij de ontwikkelingen in.
Participatie en Portaal
Participatie en een Klantenraad
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
{ Cliënt participatie Regio Arnhem. Gemeenten regio Arnhem: Arnhem Doesburg Duiven Lingewaard Overbetuwe Renkum Rozendaal Rheden Rijnwaarden Westervoort.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 7 februari 2013.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Resultaten “Waar staat je gemeente.nl” Najaar 2011.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Stand van zaken proces GOR bij GGD’en Resultaten inventarisatie april 2012 Laura Rust GGD Nederland
“Toekomst van adviesraden” Dieter Van de Putte | dewakkereburger.be 1.
Koffieochtenden met professional. Betekenis * Ouders hebben soms te weinig zelfvertrouwen. * Ouders kunnen veel steun hebben aan elkaar; deze mogelijkheid.
ESF Sociale Innovatie Regio Holland Rijnland – Hilde de Boer.
Workshop Cliëntenbeleid Kennisbijeenkomst Jeugdzorg 24 mei 2012.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 13 november 2012.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Presentatie Antennebeleid Welkom. Onderwerpen presentatie  Aanleiding opstellen beleid  Huidige situatie  Inhoud beleid  Procedure tot vaststelling.
Meedenken & meedoen! Dialoog over participatie Contactavonden De Driehoek 2013 De Driehoek 2013: Meedenken en meedoen!
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Ervaringen uit verleden. De verandering is de enige constante.
Ouderen in het vizier.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Adviesraad Sociaal Domein
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Welkom Themathee 18 oktober 2016 Internetconsultatie WMCZ
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
ZESC – Situationeel leiderschap
Duurzaamheid in Gennep
Regionale raadsbijeenkomst
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Bijeenkomst zorgtafel J&O
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
De nieuwe rechten en plichten van de OC
DE OVERHEID & GOED WERK.
Duurzaamheidsplatform Kaag en Braassem
De Kwaliteit Verbetercyclus
Adviesraad Sociaal Domein
De Kwaliteit Verbetercyclus
Cliëntenraad Sociaal Domein
Kadernota sociaal domein
Patiëntenparticipatie
Uitkomsten onderzoek (2018)
Naar een stad waarin iedereen meedoet
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Onderzoek zelforganisatie: Tussenresultaten
Statushouders in de gemeente Schouwen-Duiveland
Huurders betrekken bij het beleid van Vecht en Omstreken
voor een samenleving met veerkracht
Adviesraad Sociaal Domein Eersel 15 januari 2019
Hulpmiddel versterken medezeggenschap
Monitoring Vooral om van te leren.
Ondervoeding op de kaart
Cliëntenraad als aanjager van cliëntenparticipatie
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Uitkomst Quickscan Kampen

Welkom en voorstelrondje Programma Welkom en voorstelrondje Korte presentatie van de uitkomsten van de QuickScan De belangrijkste uitkomsten vaststellen Prioriteiten stellen over de thema’s Aan de slag met de thema’s Acties en afspraken

Algemene gegevens 4 lijsten uitgezet en aantal respondenten: Feitelijk adviesraad: 1 respondent Feitelijk gemeente: 1 respondent Beleving adviesraad: 13 respondenten Beleving gemeente: 7 respondenten

1. Feitelijke vragenlijst Via een brede adviesraad sociaal domein Opkomen voor de positie of belangen, Advisering over beleid m.b.t werk en inkomen. Advisering over uitvoering en regelgeving/verordeningen Structurele betrokken:12 tot 15 mensen Informeel betrokken: volgens de adviesraad tussen de 21-50. Bij de gemeente is dit onbekend. Er is 0 keer ongevraagd advies gegeven in 2017 met betrekking tot Werk en Inkomen/Participatiewet Hoe verzamelt de gemeente info t.b.v. ontwikkeling op het gebied van werk en Inkomen/participatiewet: Raadpleging van bestaande onderzoeken, nota’s of andere bestaande bronnen Organiseren van bijeenkomsten met inwoners/cliënten (bijv. thema cafés, huiskameroverleg, wijkmeeting) Periodiek overleg met andere belangenorganisaties Hoe verzamelt de adviesraad informatie t.b.v. advisering? We hebben ervaringskennis zelf in huis 7. Cliëntenparticipatie is niet regionaal georganiseerd

1. Verschillen in de feitelijke antwoorden Adviesraad Gemeente Vraag 5: Hoe vaak de gemeente in 2017 om advies heeft gevraagd verschilt. Volgends de adviesraad 0 keer. Vraag 8: Beschikbare faciliteiten en ondersteuning: Ambtelijke ondersteuning Secretariële ondersteuning Of het voldoende is: Deels, omdat …… Vraag 10: Hoe ziet de inbreng van inwoners/cliënten eruit t.a.v. werk en inkomen/Participatiewet? Volgens de adviesraad Inwoners/cliënten worden door de gemeente geïnformeerd over zaken die voor hen relevant zijn t.a.v. werk en inkomen/ Participatiewet Vraag 12: Is de huidige vorm van cliënten participatie op het terrein van werk en inkomen/Participatiewet recent veranderd of zijn er plannen dat op korte termijn te doen? Nee Vraag 5: Volgens de gemeente 1 tot 3 keer. Vraag 8: Ook volgens de gemeente maar daarnaast ook: Abonnementen en lidmaatschappen organisaties, Computers en printers Deelname congressen en netwerken Of het voldoende is: ja Vraag 10: Volgens de gemeente: Inwoners/cliënten worden door de gemeente geïnformeerd over zaken die voor hen relevant zijn t.a.v. werk en inkomen/ Participatiewet Inwoners/cliënten worden door de gemeente geraadpleegd over onderwerpen t.a.v. werk en inkomen/ Participatiewet Inwoners/cliënten worden door de gemeente om advies gevraagd over onderwerpen t.a.v. werk en inkomen/Participatiewet Inwoners/cliënten worden door de gemeente gevraagd om samen - in co-creatie - te werken aan beleid/verbetering van de uitvoering rond werk en inkomen/ Vraag 12: Volgens de gemeente: Ja , dat is gebeurd in 2015-2016

Onderwerpen in de belevingsvragenlijst Doel van cliëntenparticipatie Deskundigheid en doelgroepen Invloed in inspraak Kwaliteiten van de advies-/cliëntenraad Samenwerking tussen de adviesraad en de gemeente

Doel van cliëntenparticipatie Overeenkomsten De eerste vier doelen: gemeente en brede adviesraad hetzelfde beeld Cliëntenparticipatie is belangrijk voor de kwaliteit, voldoen aan de eisen en inwoners/cliënten leveren een bijdrage Verschillen Cliëntenparticipatie dient meerdere doelen volgens gemeente: Ook organiseren van tegenspraak, sneller door de gemeenteraad en kloof overbruggen Sneller door gemeenteraad is geen doel vanuit brede adviesraad

Deskundigheid en doelgroepen Deskundigheid verschilt: Volgens gemeente geen beleidsvertegenwoordiging, geringe inhoudelijke deskundigheid maar grotendeels ervaringskennis Volgens brede adviesraad grotendeels inhoudelijke deskundigheid en ervaringskennis en ook geringe beleidsvertegenwoordiging Doelgroepen Overeenkomst: -Geen tot geringe betrokkenheid van een aantal doelgroepen Verschil: Brede adviesraad meer vertegenwoordiging combinatie P-wet-Wmo Gemeente meer bijstandsgerechtigden

Invloed in inspraak Vroegtijdig en actief betrokken: Deel van de gemeente vindt dat de gemeente de adviesraad vroegtijdig betrekt, deel ook niet. Grootste deel van adviesraad geeft neutraal aan; geen uitspraak. Invloed op gemeentelijk beleid: Er is ‘enige’ invloed van inwoners/cliënten volgens gemeente en adviesraad. Verschillen: adviesraad deel ‘geen invloed’, gemeente deel ‘duidelijke invloed’. Uitvoeringspraktijk: Er is ‘enige invloed’ volgens gemeente en adviesraad. Gemeente en adviesraad geven beide ook deel ‘geen invloed’ aan

Waarde van cliëntenparticipatie Gemeente (ambtelijk) hecht belang aan cliëntenparticipatie in beleid en uitvoering Volgens gemeente hecht het college en de gemeenteraad belang aan cliëntenparticipatie in beleid en uitvoering. Klein deel adviesraad denkt ook dat er belang aan wordt gehecht door de gemeente, grootste deel adviesraad doet geen uitspraak over college en de gemeenteraad.

Kwaliteiten van de advies-/cliëntenraad Gemeente is tevreden met de kwaliteit van de adviezen, adviesraad ook, maar vindt dat dat beter kan. De gemeente vindt dat de adviesraad een vaardige gesprekpartner is. De adviesraad vindt grotendeels dat zij dat onvoldoende zijn. Adviesraad is grotendeels tevreden over de manier waarop de gemeente de adviezen gebruikt. Gemeente is zelf grotendeels niet tevreden, vindt dat dat beter kan. Verbetering is niet direct nodig (volgens de gemeente), maar kan op inhoud en op gesprekstechniek (volgens beiden). Adviesraad ziet graag op alle onderdelen verbetering, maar inbreng achterban springt eruit.

Samenwerking tussen de adviesraad en de gemeente Tevredenheid interesse: ja tevreden, adviesraad deels geen uitspraak Tevredenheid communicatie: gemeente deels niet tevreden Achterban: Gemeenten en adviesraad zien beiden onvoldoende inbreng terug uit de achterband van de doelgroepen P-wet en W&I Facilitering: deel gemeente vindt het goed, beide vinden voldoende en deel adviesraad vindt het beperkt. Scholing, training, externe kennis inkopen en uitvoeren eigen onderzoek kan beter. Adviesraad ziet liefst op alle punten meer mogelijkheden. Verschil: adviesraad wil graag meer ambtelijke en beleidsmatige ondersteuning.

Belevingsvragen: 1. Welk doel heeft de gemeente met cliëntenparticipatie op het terrein van werk en inkomen/ Participatiewet? (meerdere antwoorden mogelijk) Dl van Adviesraad Gemeente

Belevingsvragen: deskundigheid en doelgroepen Vraag 2: Welk type deskundigheid is het meest vertegenwoordigd in het formele orgaan waarin cliëntenparticipatie is georganiseerd? Adviesraad Gemeente

Belevingsvraag 3: Welke typen doelgroepen zijn betrokken? Adviesorgaan Gemeente

Belevingsvraag 4: Adviesraad wordt actief én vroegtijdig betrokken bij beleid en uitvoering op het gebied van werk en inkomen/Participatiewet. Adviesraad Gemeente

Gemeente Adviesorgaan Belevingsvraag 5: hoeverre heeft de inbreng van inwoners/cliënten invloed op het beleid van de gemeente op het gebied van W&I/Participatiewet? Adviesorgaan Gemeente

Gemeente Adviesorgaan Belevingsvraag 6: hoeverre heeft de inbreng van inwoners/cliënten invloed op de uitvoering van het gemeentelijk beleid op het gebied van W&I/Participatiewet? Adviesorgaan Gemeente

Belevingsvraag 7: vraag alleen aan gemeente gesteld

Belevingsvraag: Ik ervaar dat het college belang hecht aan de inbreng van inwoners/cliënten bij beleid en uitvoering op het terrein van W&I/ Participatiewet. Adviesraad Gemeente

Belevingsvraag: Ik ervaar dat de gemeenteraad belang hecht aan de inbreng van inwoners/cliënten bij beleid en uitvoering op het terrein van W&I/ Participatiewet. Adviesraad Gemeente

2. Belevingsvragen: Kwaliteiten van de advies-/cliëntenraad

Belevingsvraag: Tevreden over inbreng Adviesraad Gemeente

Belevingsvraag: Tevreden over kwaliteit van adviezen Adviesraad Gemeente

Belevingsvraag: Vaardig om gesprekspartner te zijn Adviesraad Gemeente

Belevingsvraag: Welke vaardigheden verbeteren? Adviesraad Gemeente

Belevingsvraag: Voldoende gefaciliteerd door de gemeente? Adviesraad Gemeente

Belevingsvraag: 1 Welke onderdelen betere facilitering? Adviesraad Gemeente

Belevingsvraag: 2 Welke onderdelen betere facilitering? Adviesraad Gemeente

Belevingsvraag: Inbreng van inwoners/cliënten/achterban Adviesraad Gemeente

Belevingsvraag: Tevreden over communicatie en afstemming Adviesraad Gemeente

Belevingsvraag: Tevreden over mate van betrokkenheid en interesse Adviesraad Gemeente

Van uitkomst naar plan Welk thema pakken we op? Wat gaan we doen? Welke acties? Wie is daarbij nodig? Wat gaat goed? Wat kan beter?