Workshop 4: duurzaamheidsacties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop 2: Innovatieve trends Deel A.
Advertisements

Workshop 3 deel 1: Marketing
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Medezeggenschap en de Benchmark
N.Naessens BuSO Spermalie ASV voor Schoolverlaters.
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Green Presents Workshop 2 Innovatieve trends Deel B.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 6: Kijken en vergelijken.
Duurzame inzetbaarheid is…
Doel vandaag Theorie Idee management Massaal ideeën, iedereen
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Brainstorming. In de loop der jaren is brainstorming zo populair dat het begrip wat inflatie heeft opgelopen. Als twee mensen bij de koffie iets hebben.
MedMec 04 Engagement The Game Called Life
Toekomst LSOG brainstorm. Evaluatie 2008 Vraag naar kennismaking met elkaar en elkaars aanbod Komen tot gezamelijke actie – samenwerking Afstemming Ontwikkelen.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Marketingplanning en strategie
Een methode om nieuwe ideeën te genereren
Weinig uitdaging Veel uitdaging Weinig steun Veel steun geen initiatief apathisch prettige sfeer comfort zone grenzeloos burn out leergierig!topper s.
Kern van de workshop Hoe kunnen we ervoor zorgen dat U met de komt werken en met de terug naar huis gaat?
Doelen Soorten vormgeving.
Cellule Environnement – Santé / Cel Leefmilieu – Gezondheid / Zelle Umwelt- Gesundheit 1 Perspectieven Mogelijk gemeenschappelijke projecten.
3 Live or Die Succes- en faalfactoren van Checkpoint? Verbeteringen Verwachtingen P.
Visie & Strategie.
Les 5 – Goed doen 2.0.
Visie & Strategie.
VORMING MANAGEMENTTEAM. Inhoud vorming managementteam 1. Hoe kan een mantelzorgvriendelijke organisatie er uit zien? 2. Naar een mantelzorgvriendelijk.
ONTWIKKELEN VAN EEN MANTELZORGVRIENDELIJKE VISIE
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Najaar 2012 Hockey: het is ‘net’werken Strategie KNHB 2020.
AGE GROEP ENQUÊTE EN AGE GROEP PLAN Cees Vollaard Age Groep Triathleet.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Duurzaamheidbalans Oisterwijk Wat waren we van plan? 2006: Resultaten meten van deze coalitieperiode: beginstand en eindstand.
SCENARIO DENKEN OR PLATFORMS 2016
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Duurzaamheid in Gennep
Verbeterdialoog bijeenkomst Team
Uit de knoop Evaluatie.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Workshop Positieve Gezondheid Dementie Keten Team Noordelijke Maasvallei De 6 dimensies.
Pedagogisch werk KD 2016.
Wat gaan we doen? Waarom veiligheid en gezondheid in beeld brengen?
Les 1: Brainstorm en kennismaken
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kiezen voor keuzedelen
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Les 1: Introductie Marketing
De Kwaliteit Verbetercyclus
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Duurzame inzetbaarheid
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Kennismakingsspellen
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Duurzame inzetbaarheid
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Intervisie.
Workshop 1: richting geven
Workshop 6: op welke thema’s focussen we?
Workshop 5: bepalen van indicatoren
WORKSHOP 3 OP WELKE THEMA’S FOCUSSEN WE?
Anatomie en Fysiologie
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Transcript van de presentatie:

Workshop 4: duurzaamheidsacties MVO Vlaanderen Naam van uw begeleider

Agenda Doel van deze workshop De Sustatoolmethode: gekozen thema’s Brainstorm duurzaamheidsinitiatieven Sorteren van duurzaamheidsinitiatieven En nu?

Doel van deze workshop Concrete acties voorstellen rond duurzaamheidsthema XX Voorkeuren voor bepaalde acties kenbaar maken

De Sustatoolmethode: de gekozen thema’s Duurzaamheid = (eigen definitie voor duurzaamheid van deze organisatie) De Sustatool is eigenlijk een nieuw begrip voor wat al veel langer bestaat = gezond boerenverstand en voorzichtigheid

Gekozen thema’s Plaats pijlen bij de thema’s waar men rond wil werken in deze workshop

Brainstorm duurzaamheidsinitiatieven Zoeken naar goede ideeën en interessante kansen binnen de gekozen duurzaamheidsthema’s Rekening houden met de kansen en uitdagingen gedetecteerd in SWOT-analyse

De acties mogen zowel heel praktisch als strategisch zijn 6 vakken in te vullen: 5 vakken voor duurzaamheidsthema’s en 1 vak zonder thema Houd rekening met de verschillende uitdagingen en kansen waarmee de organisatie te maken heeft De acties mogen zowel heel praktisch als strategisch zijn Laatste vak is dus niet gekoppeld aan een thema: geef input los van een thema Welke concrete acties kunnen we ondernemen op het vlak van thema X, zowel op korte als lange termijn (ca. 5 jaar)? Discussieer per 2/3 Minimaal 2, maximaal 3 deelnemers per vlak Doorschuiven na enkele minuten

Sorteren van duurzaamheidsinitiatieven Maximaal twee stickers per idee Alle stickers moeten op Stemmen met stickers: Rood = korte termijn Groen= lange termijn Kies met lef en kies voor ideeën die u energie geven. Kies spontaan!

Korte termijn ideeën Lange termijn ideeën

En nu? Ideeën koppelen aan indicatoren zodat ze meetbaar worden Verder blijven zoeken naar zowel praktische als strategische acties die de duurzaamheidsvisie kunnen waarmaken