Mobiliteit en de gezonde stad, Eindhoven op Weg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Advertisements

Milieu in de Drechtsteden 2008 Martijn van den Bosch (IKC) Jan Schalk (OCD)
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Actieplan verbetering Luchtkwaliteit Deventer Berend Hoekstra Senior adviseur luchtverontreiniging 24 mei 2006.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
>> Als het gaat om energie en klimaat 1 Klimaat & duurzame mobiliteit 28 oktober 2010 Martien Das Agentschap NL Coördinator Themateam Schone en Zuinige.
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
>> Als het gaat om energie en klimaat
Landschap beschermen en ontwikkelen
Nieuwe ruimte! Ontslakken in Eindhoven 20 september 2013.
Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht: wat wil het bedrijfsleven? Raadsinformatieavond 3 november 2009 VNO-NCW Utrecht, MKB Utrecht, TLN, EVO, PBU, KvK Midden-Nederland.
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Toekomstig milieubeleid Kadernota Milieu.
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Vooraf: van - naar.
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Onderzoek naar een slimme energiesysteem Proeftuin Stad van de Zon - Heerhugowaard.
Themabijeenkomst elektrische fiets 29 januari 2009 Welkom originele foto: Qwic.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
11 2 december 2015 Consultatiebijeenkomst Fietsplan Ede.
Jan van der Meer Wethouder Klimaat & Energie. Duurzaamheidsagenda: werken aan een duurzame toekomst Duurzame economie Duurzame stedelijke ontwikkeling.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
: VNG programma Energie en rol VNG inzake EED/energieaudit door Rommy Bakker bijeenkomst Friese gemeenten en FUMO op 4 februari 2016.
Presentatie over conceptontwikkelingsprogramma stedelijke vernieuwing toelichting op eerste stap in aanvraagprocedure voor Investeringsbudget.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
1 functie G32 startconferentie Workshop ‘Energie en Duurzaamheid’ Leden van het Bestuurlijk Platform Duurzaamheid Berend de Vries (Tilburg) -1 Stephan.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Welkom Toerist in vervoering Voor ondernemers die vooruit willen met recreatiemobiliteit in de Zuidwestelijke Delta.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Duurzame Energie en Ruimtelijke Ordening
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
6 oktober 2016 Winnet stedelijk water Stand van zaken 6 oktober 2016 Werkgroep stedelijk water Winnet.
Duurzaamheidsagenda 2025 Informatieavond
Gezondheid & de Omgevingswet
Klankbordsessie 2 december 2015
Presentatie Verkeer Gemeentelijk verkeersbeleid
Gezondheid en de omgevingswet r Fred Woudenberg Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Alkmaar, 10 oktober 2016.
Nationaal Parkeercongres 2017
MaaS pilot: verduurzamen zakelijk reizen gemeente Eindhoven
Aanpak bedrijventerreinen Overbetuwe
Duurzaamheid in MIRT-Programma’s
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Kwaliteitsimpuls Station Delft Zuid
Omgevingswet en Gezondheid
Van wet naar Brabantse praktijk
Duurzaamheidsplan 26 december 2018 Algemene Commissie 17 mei 2016
het aanbod van parkeren bij hoog | stedelijk wonen
Leegstand en regionale samenwerking
17 september 2018 Duurzame energie
Mobiliteit Ondernemersavond 6 november 2018.
Nationale Omgevingsvisie
WAARDMAKERS - TEAM 13 Samenstelling Team 13 * Michelle Helmig
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
Erfgoed in de Omgevingswet: Technische toelichting bestemmingsplan Amstelwijck 19 juni 2019.
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
Transcript van de presentatie:

Mobiliteit en de gezonde stad, Eindhoven op Weg CROW themabijeenkomst 12 november 2015

Mobiliteit, klimaat en energie Aandeel verkeer en vervoer in CO2-uitstoot: ca 20-25% Zonder aanvullend beleid groeit aandeel van 20% naar 35% in 2030 (landelijk) Groei (auto)mobiliteit leidt tot meer verbruik van fossiele brandstoffen: schaars, duur, afhankelijkheid Knelpunten luchtkwaliteit en gezondheid Dia 3: Mobiliteit en duurzaamheid Enkele feiten over de effecten van mobiliteit duurzaamheidsthema’s klimaat, luchtkwaliteit en energiegebruik Boodschap: ambities zijn hoog: het moet anders, het moet minder!

Kaders duurzame mobiliteit EU: 80-90% minder CO2-uitstoot in 2050 t.o.v. 1990 Europese regelgeving: voldoen aan normen voor luchtkwaliteit in 2015 Nationale ambities: klimaatneutraal in 2050 energiebesparing: 1,5 % per jaar 14% energiegebruik uit duurzame brandstoffen in 2020 SER Energieakkoord (sept. 2013): min 60% CO2-uitstoot in 2050 t.o.v. 1990; tussendoel min 17% in 2030 aandeel fiets modal split: 26% (2011) > 35% (2030) Dia 4: Kaders duurzame mobiliteit Beleidskaders van Europese wet- en regelgeving, doorvertaald naar nationaal beleid (Klimaatambities, SER Energieakkoord) Ook hier is de boodschap: ambities zijn hoog op alle fronten, op alle overheidsniveaus!

Totaal bereikbaarheid Duurzame mobiliteit Groningen nummer één Eindhoven bovengemiddeld (Bron: benchmark gemeenten “Duurzaamheidsscore”. KpVV; 2014) Eindhoven Groningen Luchtkwaliteit 2.08 3.66 Klimaat 3.3 3.8 Verkeersveiligheid 3.28 3.37 Geluidbelasting 2.33 2.62 Totaal bereikbaarheid 4.16 5.12 Totaal beleidsdoelen 3.01 4.71 Dia 4: Aanpak duurzame mobiliteit door gemeenten: waar staan wij? KpVV heeft benchmark uitgevoerd: hoe scoren gemeenten in verschillende verstedelijkingsklassen op de aanpak van duurzaamheid (publicatie januari 2014) Groningen scoort het best (zwarte lijn in spinnenweb): in aanpak (consistent mobiliteitsbeleid) en modal split (bereikbaarheid); Eindhoven (blauwe vlak) doet het goed. NB De visie Eindhoven op Weg was nog niet vastgesteld; Eindhoven maakt een transitie door van traditionele “autostad”naar een meer duurzaam bereikbare stad.

duurzaam verbinden van mensen en locaties in Eindhoven veelzijdige stad Dia 9: Duurzaam verbinden van mensen en locaties in Eindhoven veelzijdige stad EoW als voorbeeld van lokale aanpak duurzame mobiliteit Aanleiding voor visie collegeakkoord 2010-2014: behoefte aan samenhangende visie Werkwijze: volgens TNS-methodiek: eerst een flexibel toekomstperspectief schetsen (geen blauwdruk); vervolgens bepalen waar staan we nu en welke eerste stappen vanuit de bestaande stad kunnen we op korte termijn zetten om het perspectief dichterbij te brengen samen met bewoners- en belangengroepen raadsbrede steun met complimenten voor hoog duurzaamheidsgehalte

Ambities en opgaven ambities duurzaam bereikbare stad gezonde stad aantrekkelijk en goed bereikbaar centrum energieneutraal 2045, 2% energiebesparing/jaar minder verkeershinder in centrum en buurten veilige stad knelpunten groeiend centrum, binnenring barrière toenemende verkeersdruk bij toegang stad luchtkwaliteit doorgaand autoverkeer door centrum impulsen kwaliteit openbare ruimte gewenst Dia 10: Ambities en opgaven kansgedreven, ambities voorop met integrale doelstellingen knelpunten oplossen die met mobiliteit samenhangen het beste van twee werelden: een aantrekkelijke, leefbare stad én voorwaarden scheppen voor de ruimtelijk-economische ontwikkeling van de Brainport Ambities: Eindhoven op Weg geeft met het inspirerende vergezicht invulling aan Brainport met het beste van twee werelden: ruimte voor economische ontwikkeling én een aantrekkelijke en leefbare stad Wij willen werken aan het realiseren van ruimtelijke en duurzame mobiliteitsambities op de langere termijn én het oplossen en voorkomen van knelpunten die met mobiliteit samenhangen: Ambities Energieneutraal in 2045: Besparing en transitie naar duurzame brandstoffen duurzaam bereikbare stad: modal shift naar 2025 gezonde, schone en stille stad met schone lucht: minimale uitstoot sociale stad: veel ontmoeting door het stimuleren van lopen; delen van vervoermiddelen een aantrekkelijk en goed en duurzaam bereikbaar centrum minder verkeershinder in het centrum en de woonbuurten, veilige stad (minder verkeersslachtoffers): maak van de nul een punt Knelpunten oplossen en voorkomen die met mobiliteit samenhangen: een barrière in de oversteekbaarheid van de Binnenring voor voetgangers en fietsers, ook richting TU/e terwijl de binnenstad over de Binnenring heen groeit. een toenemende verkeersdruk bij de toegangen tot de stad; een hardnekkig knelpunt in de luchtkwaliteit plekken in het centrum waar verbetering van de kwaliteit van openbare ruimte gewenst is doorgaand autoverkeer door het centrum binnen de Ring

Ambitie Energieneutraal 2045 Combinatie van energiebesparing en transitie naar duurzamer brandstoffen moet leiden naar E-neutraal in 2045 In de parallelworkshop geeft Alfredo Verboom een nadere toelichting over realiseren van deze doelstelling en de wijze van opwekking van duurzame brandstoffen. 12 maart 2014

Duurzaam verbinden

Ambities modal split 13 % + 10 % + 35 % 40 % 5 % + 50 % 42 % - 9 % Verandering modal split 2012-2025 Verandering verplaatsingen 2012-2025 Voetganger 13 % + 10 % + 35 % Fietser 40 % OV-reiziger 5 % + 50 % Automobilist 42 % - 9 % + 5 % Totaal 100 % Dia 9: Hoge ambities V, F, OV; automatisch neemt aandeel auto dan af in 2025. Absoluut blijft mobiliteit groeien, voor alle modaliteiten. De duurzame vervoerwijzen een stuk forser dan het autogebruik.

Samenhangende aanpak Dia 9: Samenhangende aanpak Eindhoven veelzijdige stad: Ontwikkeling, aanpassing en beheer van de fysieke stad op het raakvlak ruimte-mobiliteit Sturen en innoveren: Relatief goedkope maatregelen die inzetten op efficiënt gebruik van de bestaande mogelijkheden in de stad Thema’s: Informatie; Dynamisch Verkeersmanagement; Parkeren; Duurzame Mobiliteit, Mobiliteitsmanagement (duurzaam goederenvervoer, schone voertuigen) Verkeersveiligheid Organiseren: Proces en financiering: hoe organiseren wij de uitvoering van ‘Eindhoven op Weg’? Veranderende rol van overheid: meer regisserend, verbindend, faciliterend

Dia 10: “place mat”: Veelzijdige stad (verwijs naar folder) Richtinggevende keuzes op verschillende ruimtelijke schaalniveaus van binnen naar buiten; Prioriteitsvolgorde in mobiliteitskeuzes van voetganger naar fiets-OV-automobilist

Dia 12: Voorbeeld van plaats maken: De oversteekbaarheid De beleving van de diverse verkeersgebruikers wordt radicaal gedraaid: niet de voetganger steekt over, maar de auto!! Het ontwerp is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met ondernemers- en bewonersgroepen. Dit project wordt dit najaar uitgevoerd

Dia 13: Hoogstraat Voorbeeld van plaats maken en slow motion fast forward. Op historische radiaal Hoogstraat krijgen voetgangers en fietser meer ruimte ten koste van de auto: de Hoogstraat wordt daarmee een verblijfsgebied. Ontwerp is een inspirerend voorbeeld; samen met direct belanghebbenden gaan we dit najaar ontwerp verder uitwerken.

Duurzame mobiliteit Schoner en minder vervoer in centrum Mobiliteitsmanagement TU/e-Campus, HTC Succesvol project Spits Mijden Multimodaal goederenvervoer Beatrixhaven Ontwikkeling nieuwe vervoersconcepten: MobilityS Elektrisch rijden: voorwaardenscheppend! Voorbeeldfunctie gemeente Proeftuin voor innovatief en duurzaam vervoer Voorbeelden van Eindhovense projecten

Eindhoven op Weg = duurzame mobiliteit! Samengevat Integrale aanpak van flexibel lange termijnperspectief Kwaliteit openbare ruimte: aantrekkelijke én gezonde stad! Én uitstekende bereikbaarheid economische toplocaties Brainport Trias Mobilica: voorkomen, veranderen, verschonen! Kansen verzilveren, gebiedsgericht en in samenspraak! Dia 15: EoW= DuMo! Aanpak duurzame mobiliteit: Trias Mobilica (analoog aan Trias Energetica) Voorkomen van verplaatsingen gaat vóór veranderen van modal split (verdeling vervoerwijzen ten gunste van lopen, fietsen en OV-gebruik) en vóór verschonen van voertuigen. Voorbeelden van succesvolle maatregelen en projecten (in praktijk bewezen Voorkomen: mobiliteitsmanagement, Slim Werken-Slim Reizen, Spits Mijden, autodelen, bundeling goederenstromen in stedelijke distributie Veranderen: stimuleren fietsgebruik: snelfietsroutes, stallingen en binnensteden, marketing; stimuleren OV-gebruik: PHS, HOV ketenmobiliteit: verknopen netwerken door OV-fiets, stalling fiets bij NS-stations PenR, overslag goederen Verschonen: transitie naar duurzame brandstoffen: doorwerking in concessies OV en leerlingenvervoer, GD stedelijke distributie, binnenvaart Duurzame mobiliteit wordt ten onrechte nog wel eens ”eng” opgevat als inzet voor schone brandstoffen. Energiebesparing en beperking uitstoot schadelijke stoffen door vervoer loopt dwars door de Trias heen.

opweg@eindhoven.nl www.eindhoven.nl/opweg

Casus Victoriapark Het Victoriapark is een herontwikkeling van oa het voormalige Philips Lighting kantoor aan de Emmasingel in het centrum van Eindhoven. Op de locatie worden appartementen, retail en openbaar groen gefaseerd gerealiseerd. De locatie ligt op 300 meter van het station. Hier mee valt de locatie in het ruimtelijk schaalniveau Centrum en Binnenring van de mobiliteitsvisie Eindhoven op Weg. Eindhoven op weg gaat uit van het beste van twee werelden; ruimte bieden aan economische ontwikkeling en een aantrekkelijke en leefbare stad zijn. Voor Centrum en Binnenring streven wij de volgende waarden na: Aantrekkelijke binnenstad Afwisseling in de binnenstad Binnenring anders gebruiken en aantrekkelijk ingericht Westtangent wordt boulevard Voor onze mobiliteitsbeeld betekent dat wij kiezen om prioriteit te geven aan de fietser en voetganger. Doorgaand autoverkeer heeft geen plaats meer in de binnenstad en wordt naar buiten verplaatst, de Ring.   Ondanks dat wij vanuit onze visie een helder beeld hebben op de toekomst, neemt dat niet weg dat wij tegen uitdagingen aan lopen. Vanuit ons parkeerbeleid hanteren wij parkeernormen, daarnaast kan binnen een bestemmingsplan parkeernormen opgenomen worden. Voor deze herontwikkelingslocatie zijn van oorsprong 600 parkeerplaatsen beschikbaar. De helft komt te vervallen door nieuwbouw en de ontwikkeling van het openbaar groen (Victoriapark). Zelf vinden we de parkeernormen hoog gezien vanuit onze visie.  Een nieuwe parkeernota geeft hier begin 2016 de juiste invulling aan. Voor nu geldt echter een tegenspraak tussen visie en parkeernorm. Daar komt bij dat de ontwikkelaar het aantal parkeerplaatsen gekoppeld aan de norm niet op het terrein kan realiseren. Deze compenseren in de openbare ruimte ligt voor de hand. Als stad willen we hier echter groen aan de stad toevoegen. De vraag is nu hoe we op een goede wijze kunnen afwijken van onze eigen parkeernomen zonder een probleem voor toekomstig bewoners en bezoekers te creëren.