Les 3: regels en afspraken met de klas SEL Les 3: regels en afspraken met de klas
Wat gaan we deze les leren? Waarom er regels en afspraken zijn; Welke regels en afspraken belangrijk zijn voor een fijne sfeer; Welke vijf klassenafspraken jullie als klas het belangrijkst vinden.
Wat gaan we doen? Bespreking in tweetallen van elkaar ‘eigen geschiedenis boekje’ (5m) Kijken van filmpje (5m) spel: Samen tot 30 tellen (10m) Opdracht 2a tm 2f blz 9-10 uit het werkboek (30m) Afsluiting les: noteer de vijf belangrijkste klassenregels op de vijf lege blaadjes (10m)
Regels op school……
Samen tot 30 tellen Ga in staan; Luister naar de opdracht: tel als groep tot 30; Er worden geen afspraken gemaakt over het tellen; Één regel: er mag maar één iemand tegelijk tellen; Als het misgaat, moet het opnieuw en begin je weer bij 1; Na vijf minuten kijken we of het gelukt is; Is het jullie groep gelukt? Waardoor kwam dat? Wat zou ervoor zorgen dat het beter zou gaan?
Regels voor een fijne klas Regels voor een fijne klas! mAAk in twee minuten zelf opdracht 2a op blz 10
Regels voor een fijne klas Regels voor een fijne klas! mAAk in twee minuten in een tweetal opdracht 2b op blz 10
Regels voor een fijne klas Regels voor een fijne klas! mAAk in twee minuten in een viertal opdracht 2b op blz 10
Regels voor een fijne klas Regels voor een fijne klas! mAAk in twee minuten in een groep van acht opdracht 2b op blz 10
Iedere groep noemt zijn belangrijkste drie afspraken Per groep vertelt één iemand de drie belangrijkste regels. Mevrouw Pieters schrijft die op het bord en geeft iedere (nieuwe regel) een nummer.
STemmen Je schrijft op jouw stembriefje wat jij de belangrijkste afspraak vindt. Mevrouw Pieters haalt de briefjes op. We kijken samen wat we als klas de belangrijkste afspraken vinden. Deze vijf afspraken met de meeste stemmen worden de klassenregels en noteer je op blz 10