Les 5: Verbale communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Advertisements

Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Wat is het geven van feedback?
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Een lessenserie van drie lessen
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
1 van 4 6 Delen met rest 1. Voorbeeld. 2. Vergelijken in tweetallen. 3. Bespreken in viertallen.
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Communication Een good listening attitude. A good listener Luistert met zijn oren en met zijn hart. Listening is an attitude! Luisteren vereist de juiste.
Presentatie Bijeenkomst 3
Communicatieproblemen
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Samenwerken.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Het belang van voorlezen
Communicatie & Relatie
Verbindend communiceren met ouders
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Samen sterk in verandering
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Luisteren en begrijpen
Observeren en begeleiden van kleine groepen
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Communicatie 5e les.
Bijeenkomst startende mentoren
Fictie 2.1 tijd.
Aantekeningen maken en navertellen
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Communicatie Les 1.
Instructie geven en uitvoeren
Eisen aan de uitleg De uitleg mag niet langer duren dan zeven minuten
Puntentelling Teams Geschat
Praktijk Opleiders Cursus
Schrijfvaardigheid Doelen:
Loopbaan en burgerschap les 2
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Training communicatie
Gesprekstechnieken Les 1.
English S3 6 November 2018 Mural in Glasgow.
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 2.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Boekpresentatie.
Loopbaan en burgerschap les 3
gesprekstechnieken Les 2
SEL Les 2: normen en waarden.
Les 3: regels en afspraken met de klas
Les 4: iedereen is anders
Communicatie 5e les.
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Les 6: non-verbale communicatie
Sociale Vaardigheden.
Tijd Expert domein A Expert domein B
Transcript van de presentatie:

Les 5: Verbale communicatie SEL Les 5: Verbale communicatie

Wat gaan we deze les leren? Hoe je een boodschap duidelijk overbrengt; Hoe je een boodschap op de juiste manier begrijpt; Wat de do`s en dont`s zijn in verbale communicatie.

Wat gaan we doen? Start met filmpje: ‘een Oerleboom en een Curryplant’ (5m) Nabespreken van het filmpje (5m) Spel: ‘het roddelverhaal’ (10m) Stukje theorie: ‘wat is verbale communicatie?’ (5m) In viertallen opdracht 2a en 2b op blz 50/51 uitvoeren (15m) Tweetallen voor de klas het gesprek laten voeren

een Oerleboom en een Curryplant’

Nabespreken filmpje Wat ging er mis in het doorvertellen? Hoe kan het dat de boodschap niet overkwam?

‘het roddelspel’ Vier ‘vrijwilligers’ verlaten de klas Leerling 1 komt binnen en krijgt een verhaal te horen; Leerling 1 geeft het verhaal door aan leerling 2 Leerling 2 aan leerling 3 Leerling 3 aan leerling 4 Leerling 4 mag als afsluiting het ‘originele verhaal’ voorlezen.

Nabespreken ‘roddelverhaal’ Welke informatie blijft behouden? Op welke manier wordt het verhaal aangepast?

Verbale communicatie Onduidelijk praten; Niet (goed) luisteren; Iets niet (goed) begrijpen; Enz….

Tips voor zender en ontvanger Denk goed na hoe je iets wil vertellen Check of jouw boodschap duidelijk is begrepen. Stel vragen als: *’Is het duidelijk wat ik bedoel?’ Luister actief: kijk elkaar aan, laat de ander uitpraten, laat zien dat je luistert. Vat kort samen wat de ander heeft gezegd. Vraag door als je niet (goed) begrijpt wat er wordt verteld. ‘Wat bedoel je precies met…?’

Leg allemaal je rechterschoen onder het bord​ Mevrouw Pieters maakt adhv de schoenen 2-tallen ​ Speel situatie A-B en C na ​ Klikken om tekst toe te voegen Klikken om tekst toe te voegen

Speel de situatie samen na Eerste tweetal begint met beginzin 1. Het andere tweetal observeert en noteert hoe het gesprek loopt. Het tweede tweetal gebruikt beginzin twee. Het andere tweetal observeert en noteert op hoe het gesprek loopt.

Twee tweetallen die hun ‘ gesprek’ voor de klas willen spelen! #stoer#durf#wijlachennietomelkaar#watgoeddatjedatdoet!