Les 5: Verbale communicatie SEL Les 5: Verbale communicatie
Wat gaan we deze les leren? Hoe je een boodschap duidelijk overbrengt; Hoe je een boodschap op de juiste manier begrijpt; Wat de do`s en dont`s zijn in verbale communicatie.
Wat gaan we doen? Start met filmpje: ‘een Oerleboom en een Curryplant’ (5m) Nabespreken van het filmpje (5m) Spel: ‘het roddelverhaal’ (10m) Stukje theorie: ‘wat is verbale communicatie?’ (5m) In viertallen opdracht 2a en 2b op blz 50/51 uitvoeren (15m) Tweetallen voor de klas het gesprek laten voeren
een Oerleboom en een Curryplant’
Nabespreken filmpje Wat ging er mis in het doorvertellen? Hoe kan het dat de boodschap niet overkwam?
‘het roddelspel’ Vier ‘vrijwilligers’ verlaten de klas Leerling 1 komt binnen en krijgt een verhaal te horen; Leerling 1 geeft het verhaal door aan leerling 2 Leerling 2 aan leerling 3 Leerling 3 aan leerling 4 Leerling 4 mag als afsluiting het ‘originele verhaal’ voorlezen.
Nabespreken ‘roddelverhaal’ Welke informatie blijft behouden? Op welke manier wordt het verhaal aangepast?
Verbale communicatie Onduidelijk praten; Niet (goed) luisteren; Iets niet (goed) begrijpen; Enz….
Tips voor zender en ontvanger Denk goed na hoe je iets wil vertellen Check of jouw boodschap duidelijk is begrepen. Stel vragen als: *’Is het duidelijk wat ik bedoel?’ Luister actief: kijk elkaar aan, laat de ander uitpraten, laat zien dat je luistert. Vat kort samen wat de ander heeft gezegd. Vraag door als je niet (goed) begrijpt wat er wordt verteld. ‘Wat bedoel je precies met…?’
Leg allemaal je rechterschoen onder het bord Mevrouw Pieters maakt adhv de schoenen 2-tallen Speel situatie A-B en C na Klikken om tekst toe te voegen Klikken om tekst toe te voegen
Speel de situatie samen na Eerste tweetal begint met beginzin 1. Het andere tweetal observeert en noteert hoe het gesprek loopt. Het tweede tweetal gebruikt beginzin twee. Het andere tweetal observeert en noteert op hoe het gesprek loopt.
Twee tweetallen die hun ‘ gesprek’ voor de klas willen spelen! #stoer#durf#wijlachennietomelkaar#watgoeddatjedatdoet!