NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Advertisements

Jezus en de wet van Mozes.
“Een reis naar Licht”.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Ludo Daems.
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Geluid aan.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Wie ik ben.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Mindfulness.
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015
Volksuniversiteit Zwolle
Kwaliteit van de hulpverlening
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Doelen van deze presentatie:
Welkom ik maak me sterk.
Beroepshouding en beroepscode
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Basiscursus ´Je ongekende vermogens’
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Identiteit en Zelfregie
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
LOB zeven stappen naar succes
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Bouw aan je veerkracht.
Trauma sensitief lesgeven
Nee Zeggen!.
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Coaching.
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Loopbaan en burgerschap les 3
Geluid aan.
NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Creëer je zelf!.
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Op welke laag werk je?.
Zichtbaarheid Creëren
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Creëer je zelf!.
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Transcript van de presentatie:

NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens” Respect voor het model van de wereld van de ander en dat van mijzelf Welkom! NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens” Volksuniversiteit Zwolle Week 5

Zonnestraaltjes In tweetallen, 2 minuten elk, de één luistert ander praat. Focus op een recente gebeurtenis waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om na te denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

Vier basis vóóronderstellingen All learning behaviour and change is unconscious O G Aan de kant van de oorzaak gaan staan Onbeperkende Overtuigingen Het centraal zenuwstelsel kan geen ontkenning vast houden

All learning, behaviour and change is unconscious

het scherm maakt een klein deel van wat in de PC zit zichtbaar het bewuste: interne voorstelling het scherm maakt een klein deel van wat in de PC zit zichtbaar de PC verwerkt alles maar onzichtbaar het onbewuste = onderwater deel van de ijsberg onbewuste het onbewuste verwerkt 11.200.000 bits/sec het onbewuste = de oceaandiepten

Sta aan de kant van de oorzaak! Oorzaak en Gevolg O G Sta aan de kant van de oorzaak! Aan de kant van de oorzaak: Neem initiatief. Ga na wat er wel kan. Denk in opties. Waar krijg je energie van? Praat er over. Ga naar iemand toe. Wat is jouw wereldmodel? Wat is het wereldmodel van de ander? O Aan de kant van het gevolg: De ander moet eerst ……... Dat kan toch niet Er is maar één oplossing, de ander moet …… Ik wordt al moe als ik er aan denk Zwijg er over. Ga naar niemand toe. Het is de ander zijn/haar schuld! Ik ben nu eenmaal zo. G

Sta aan de kant van de oorzaak! Gevolg Ik voel me machteloos want zij …. Hij doet het weer! Oorzaak Ik geef hem een compliment dat hij zo zijn best doet Ik zal haar vragen hoe ik haar kan helpen Sta aan de kant van de oorzaak!

Jouw Levensbus Waar wil je zitten in jouw ‘levensbus’???? achterin? of achter het stuur?

Oorzaak  Gevolg Achter in de bus? Of …. Achter het stuur?

Aan de kant van de oorzaak gaan staan Er was eens een buschauffeur …………… Wie is de chauffeur van jouw levensbus?

Oorzaak  Gevolg test 1A 2A 3B 4B 5A Kant van de oorzaak is: Kruis bij elke vraag één antwoord aan die je het meeste aanspreekt. 1 Waar focus je op? 1A Ik ben meestal gericht op ‘bereiken’. 1B Ik wil meestal problemen voorkomen, vermijden. 1A 2 Waar denk je aan? 2A Ik denk eerst aan de oplossing van een probleem. 2B Ik denk eerst aan de oorzaak van een probleem. 2A 3 Tegen of samen? 3A Ik voel de ander tegenover me, ik denk in ‘zij, jullie, ieder voor zich’. 3B Ik denk in 'wij en samen’. 3B 4 Omgang met elkaar 4A Er wordt over elkaar gepraat, aak in verwijten, de ander hoeft daar niet bij te zijn. 4B Er wordt met elkaar gepraat, we durven de confrontaties (met respect) aan. 4B 5 Helpen of aanvallen? 5A De ander wil mij meestal wel helpen. 5B Het voelt alsof anderen mij vaak willen aanvallen. 5A

Groepsoefening Inleven in 1 aan de kant van het gevolg staan 2 aan de kant van de oorzaak gaan staan

Versterkende Overtuigingen

Muur van zelfontwikkelde beperkende overtuigingen Hoeveel belemmert de muur van zelfontwikkelde beperkende overtuigingen jouw? Als je je beperkende overtuigingen houdt Muur van zelfontwikkelde beperkende overtuigingen Als je je beperkende overtuigingen houdt

Als je jouw beperkende overtuigingen vervangt door versterkende overtuigingen Muur van zelfontwikkelde beperkende overtuigingen

Success is possible, when you break free from all your Self Limiting Beliefs

Overtuigingen Welke beperkende overtuigingen heb je? Welke versterkende overtuigingen zou je willen hebben? Hoe voel jij je? Wat ervaar je? Hoe wil je zijn? Ik ben vol zelfvertrouwen. Ik voel me onzeker. Ik pak dingen snel aan. Ik stel veel dingen uit. Ik voel me ontspannen met anderen. Ik heb veel stress. Ik ben assertief. Ik heb moeite met nee zeggen. Ik sta in mijn kracht. Ik ben de grip op mijn leven kwijt. Ik voel me stabiel. Ik heb last van sombere gevoelens. Ik ben zelfverzekerd. Ik ben een lozer. Ik voel me vitaal. Ik heb last van angst en moeheid. Ik heb gebrek aan energie. Ik heb gebrek aan energie. Ik lijd onder al mijn trauma’s. Ik laat pijnlijke herinneringen los. Ik ervaar problemen in het contact met anderen. Ik ontwikkel mezelf.

Schrijf beperkende overtuigingen op een flipover. Welke beperkende overtuigingen heb je? Of je buurman/vrouw? Schrijf beperkende overtuigingen op een flipover. Ik voel me onzeker Ik heb veel stress Ik heb moeite met nee zeggen Ik ben de greep op mijn leven kwijt Ik heb last van sombere gevoelens Ik heb last van angst en spanningsklachten Ik heb gebrek aan energie en levenslust Ik ervaar problemen in het contact met anderen Ik lijd onder al mijn trauma’s Wat doen we ermee?

Van verzwakkende gedachte naar versterkende overtuiging. Versterkende overtuiging, die je graag zou willen hebben Negatieve Verzwakkende Gedachte Wat wil ik specifiek wel? (klein, dicht bij) Voorbeeld: Ik bepaal zelf hoe ik me voel Die nieuwe baas zal me wel slecht vinden Ik wil me goed voelen onafhankelijk van mijn baas

Een boom van een overtuiging maken Vrucht 3 Vrucht 4 Neem de tekening van de grote boom in je handboek met duidelijke wortels, stam en takken Vrucht 2 2. Schrijf in de stam een overtuiging die je graag zou willen versterken, maar nog niet erg in geloofd Vrucht 1 overtuiging Vrucht 5 3. Zoek voorbeelden dat je deze overtuiging al liet zien en schrijf deze in de wortels 4. Schrijf in de takken wat de overtuiging je gaat opleveren als je deze zeer sterk voelt, de vruchten van je overtuiging. Voorbeeld 6 Voorbeeld 1 Voorbeeld 5 Voorbeeld 4 Voorbeeld 3 Voorbeeld 2

Ik kan goed communi ceren Voorbeeld: Vruchten: Wat levert je deze versterkende overtuiging op? 8 1 1 ik kan makkelijker contact maken met collega’s 2 ik ben succesvoller in mijn werk 2 7 3 ik kan makkelijker voor mezelf opkomen 3 6 4 versterkende overtuiging: Ik kan goed communi ceren 5 Voorbeeld 4 Wat ik zei tegen mezelf zei gaf me moed Voorbeeld 1 Goed gesprek met partner gisteren Voorbeeld 5 De onderhandelingen gisteren verliepen goed Voorbeeld 2 Wat ik tegen X zei kwam goed over . Voorbeeld 3 Wat ik zei tegen mezelf zei gaf me K+

Loslaten is …….. (K+Overtuigingen) loslaten is doorgaan met liefhebben, het is herkennen, dat een ander het zelf moet doen loslaten is mezelf open opstellen, het is me realiseren, dat ik een ander in zijn volle waarde laat loslaten is ruimte geven, toestaan dat de dingen gaan zoals ze gaan loslaten is machteloosheid ruilen voor acceptatie, de uitkomst laten zijn zoals die komt loslaten is niet een ander willen veranderen, maar nagaan hoe ik mijzelf anders zou kunnen opstellen om het beste aan een ander te geven loslaten is niet zorgen voor, maar geven om een ander loslaten is niet uit handen nemen, maar ondersteunen loslaten is niet oordelen, maar toestaan, dat de ander ook een bijzonder mens is (net als ikzelf), allebei met een eigen model van de wereld loslaten is niet proberen de uitkomst te regelen, maar accepteren, dat de ander zijn eigen weg gaat loslaten is niet beschermen, maar toestaan, dat de ander zijn eigen realiteit onder ogen ziet loslaten is inzien, dat de ander zich niet laat controleren, maar dat ik alleen zelf kan streven naar degene die ik droom te zijn

“As I walked out the door toward the gate, that would lead to my freedom, I knew if I didn’t leave my bitterness and hatred behind, I’d still be in prison.” Nelson Mandela “Toen ik de deur van mijn gevangenis uitliep richting de poort, die tot mijn vrijheid zou leiden, Wist ik dat als ik mijn bitterheid en haat niet achter zou laten, Ik nog steeds in de gevangenis zou zitten.” - Nelson Mandela Wat is de beperkende overtuiging , die hij achterliet?

Het centraal zenuwstelsel kan geen ontkenning vast houden Denk niet aan dit roze olifantje. Denk niet aan wat je bij het ontbijt at. Denk niet aan hoe je naar huis gaat na deze cursusavond. Denk niet aan wie er naast je zit. Denk aan het grijze olifantje

Leer om complimentjes te geven met het sandwich feedback model Wat ik specifiek goed vind van wat je deed ….(over het gedrag) Wat je wellicht nog beter zou kunnen doen in de toekomst…… Wat ik goed vind, hoe je je hiervoor hebt ingespannen.

Rapport open je hart oog contact match, aanpassen bereidheid te volgen respecteer het model van de wereld van de ander open je hart oog contact match, aanpassen aandacht geven bereidheid te volgen creëer emotionele verbinding bouw vertrouwen op gebruik het zelfde representatie systeem

Rapport 1 = rug in de zelfde positie 2 = oog contact 3 = benen en voeten in dezelfde positie 4 = armen en handen enigszins verschillend

Rapport 1 = rug in de zelfde positie 2 = oog contact soms vermijden 3 = benen en voeten in dezelfde positie 4 = armen en handen enigszins verschillend

Video Tweeling die rapport heeft

Oefening Pacing and Leading: Volgen en Leiden A = werker, coachee A Pacing, volgen Open vragen, luisteren B Leading, leiden B = coach Gerichte vragen, opties, doelen

Ankeren De korte weg naar jouw eigen ‘bronnen’ Motivatie Humor Energie Anker: Elke stimulus die geassocieerd wordt met een specifieke response. De korte weg naar jouw eigen ‘bronnen’ Motivatie Humor Energie Liefde Kracht Zelfvertrouwen Geluk Rust

Wat gebeurt er met jouw emoties bij het zien en horen van dit verhaal? intensiteit emotie tijd Hoe zou je deze emotie van jou noemen?

Ankeren met de ‘circle of excellence’

Hoe maak je de ‘circle of excellence’? Vouw het blaadje in de lengte dubbel Knip vanaf de vouw op 2 cm van het einde aan beide zijden naar boven tot 1 cm van de rand. Knip langs de vouw Knip langs de vouwen

Ankeren Het zetten van een anker emotie Belangrijk: start einde intensiteit emotie Je vertelt je verhaal tijd Belangrijk: De intensiteit van de ervaring. Hoe intenser, hoe sterker je de bron voelt, hoe sterker jouw anker. Zie, hoor, voel, ruik, proef zoals het was!

Ankeren emotie start eind tijd intensiteit De vier stappen om te ankeren Bedenk welke gebeurtenis in de toekomst je tegen op ziet. Welke ‘bron’ zou je helpen om deze gebeurtenis succesvoller te maken? Bijv. motivatie; humor; energie; liefde; kracht; zelfvertrouwen; rust……... Herinner een levendige positieve ervaring met een waardevolle bron. Stap in de cirkel op het hoogste punt van de emotie (zie grafiek). Stap eruit op het moment dat de emotie afneemt Break state. 3 Herhaal dit met verschillende of met dezelfde bronnen met verschillende herinneringen. 4 Vuur het anker af terwijl aan het toekomstige moment denkt als test.