INTRODUCTIE academiejaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Iedereen gelijke kansen op school
SCHOOL EN SAMENLEVING.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Samenwerken in burgerschap
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Rol van de gemeente. 1.Ons onderwijs is uitstekend, maar… Hoge pieken, maar ook brede en diepe dalen De overgang van lager naar middelbaar onderwijs verloopt.
Welkom Studiedag leermeesters LBV Samen anders anders samen Levensbeschouwelijke vakken: eigenheid en ontmoetingen.
Voorstelling 6de leerjaar
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Handelingsgericht werken
Het opleidingsprofiel:
Structurele projectwerking in de Wingerd
Welkom op deze informatieavond
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Workshop Identiteit?.
10 krachtlijnen voor een sterk basisonderwijs
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn Briefing studenten 9 februari.
Informatie bijeenkomst ouders Maatschappijwetenschappen MAW. Het examenvak.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
“Van kwaliteitsagenda PO naar kennis- en onderzoeksplatform Interactum” Interactumdag 8 april 2011.
Sociale en culturele pedagogiek Studie van pedagogische praktijken in relatie tot maatschappelijke uitdagingen vanuit de vraag hoe mensen samenleven vorm.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Oudertevredenheidsonderzoek:
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
De verschillende ministers De beleidscyclus Rechten & plichten van ouders en leerlingen SESSIE 2.
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs Reflecties over goed onderwijs SESSIE 6.
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn
Peiling burgerzin: goed maar ongelijk
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Aanpak opleidingsonderdeel KLASMANAGEMENT EN REFLECTIE
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Het waagstuk van de opvoeding
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
het katholiek basisonderwijs
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen.
het katholiek basisonderwijs
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Ideale school Levensbeschouwing Bijeenkomst kwartiel 2
Startkracht! in de lerarenopleiding
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Drie richtinggevende vragen: 1
Koersdag lucas onderwijs
Transcript van de presentatie:

INTRODUCTIE academiejaar 2018-2019 School En Samenleving INTRODUCTIE academiejaar 2018-2019

Het opleidingsprogramma OLO 5 grote lijnen gespreid over 6 semesters Professionalisering en profilering Taal-Expressie-Communicatie Inhoudelijke Expertise Leraarschap Stage

Het opleidingsprogramma OLO semester 1 semester 2 semester 3 semester 4 semester 5 semester 6 KBO1 KBO2 KBO3 SES Diversiteit SOB KBO4 SAG

Wat weet en begrijp ik na dit OLOD? De structuur van het Vlaamse onderwijsbeleid en ons onderwijssysteem De beleidscyclus De rechtspositie van het kind, ouders & de leraar Democratisering & gelijke onderwijskansen in ons onderwijs De manier waarop de Vlaamse overheid aan kwaliteitszorg doet Internationalisering binnen onderwijs  

Wat weet en begrijp ik na dit OLOD? Actuele debatten in het Vlaamse onderwijs Segregatie in het onderwijs Publicatie van doorlichtingsverslagen Nederlandstalig onderwijs in Brussel Het hoofddoekendebat binnen het Vlaamse onderwijs Vervrouwelijking van het onderwijs Getuigschrift lager onderwijs Reflecties over goed onderwijs met bijzondere aandacht voor (pedagogische) argumenten  

Wat kan ik na dit OLOD? In concrete situaties de rechten en plichten van leerlingen, ouders en leraren beoordelen Zich juist informeren over nieuwe beleidsmaatregelen Het formuleren van argumenten die in actuele onderwijsdebatten aan de orde zijn

Welke houding heb ik na dit OLOD? Nieuwsgierigheid Wat leeft er in de samenleving en de onderwijswereld? Kritische zin Wat betekenen maatschappelijke ontwikkelingen voor de harmonische ontwikkeling van kinderen? Burgerzin Hoe bouw ik mee als leraar aan een rechtvaardige samenleving?

En waarom moeten wij dit kunnen? FG 6 - De leraar als partner van de ouders of verzorgers 6.4 De leerkracht kan met ouders of verzorgers dialogeren over opvoeding en onderwijs.

En waarom moeten wij dit kunnen? FG9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap 9.1 De leerkracht kan deelnemen aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema's. 9.2 De leerkracht kan dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de samenleving.

En waarom moeten wij dit kunnen? FG 10 - De leraar als cultuurparticipant Actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op de volgende domeinen : - het sociaal-politieke domein; - het sociaal-economische domein; - het levensbeschouwelijke domein; - het cultureel-esthetische domein; - het cultureel-wetenschappelijke domein.

Activiteitenplan 6 hoorcolleges opdrachten als voorbereiding, verwerking of uitbreiding van hoorcolleges bevatten essentiële leerinhouden! zelf op te volgen

Planning Sessie 1: De basispijlers van het Vlaamse onderwijsbeleid (hoofdstuk 1) Vrijheid van onderwijs (hoofdstuk 2.1) Structuren (Hoofdstuk 3 + 2.6) Sessie 2: Leerplicht en geen schoolplicht (hoofdstuk 2.2) De beleidscyclus (powerpoint) Rechten & plichten van ouders en leerlingen in het basisonderwijs (weebly) Sessie 3: Statuut van de leraar (powerpoint) Sessie 4: Diversiteit en inclusie (hoofdstuk 2.5) Sessie 5: Kwaliteitszorg en -bewaking (hoofdstuk 2.4) Internationalisering (powerpoint + hoofdstuk 2.7) Sessie 6: Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs (Weebly) Reflecties over goed onderwijs (weebly)

Praktisch Boek: ‘Onderwijsbeleid in Vlaanderen’ (Acco) Canvas + website: http://schoolensamenleving.weebly.com Vragen: kathy.pieters@arteveldehs.be Altijd welkom voor suggesties, vragen, bedenkingen. Forum: Stel aan elkaar vragen. Help elkaar.

Beoordeling mondeling examen drie vragen: kennis - inzicht - toepassing twee vragen correct om te kunnen slagen

Veel succes!