EMandate Gebruiksmogelijkheden in het kader van Medattest (Bestellen van getuigschriften voor verstrekte hulp en overeenstemmingsstroken)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LRP FONDSEN /ABONNEMENTEN/REKENINGEN release 2.1 Koos Willemse.
Advertisements

8 november 2006Frank Robben. Gebruikers- en toegangsbeheer: beschikbare diensten Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
Wegwijs in Belfirst Handleiding voor het gebruik van deze databank en het opslaan van informatie eruit.
EEN LOOPBAAN BIJ DE RECHTERLIJKE MACHT Examen beroepsbekwaamheid
Registratie van de TDI-variabelen met de Registratiemodule van het Technisch Platform Versie Rue Juliette Wytsmanstraat 14 | 1050 Brussels |
RIZIV verkiezingen 2011 Deze verkiezingen zijn van groot belang !
Gebruik van Recip-e in Farmad-TWIN
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Beheer van gebruikers en groepen lancering DSH Leuven 2-feb-2009 Jan Vangrinsven.
Samenwerking Provincie en VERA DSH en de Sociale Kaart DSH en de Sociale Kaart Samenwerking tussen de provincie en VERA.
MyMinfinPro-Ondernemingen
De aanbeveling van de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer inzake gebruikers- en toegangsbeheer in de overheidssector volgens.
Certificate requests for hospitals
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
User management voor ondernemingen en organisaties
Het elektronische zorgplan Aanmeldprocedure
Registreren van centrum op eHealth en connectie tot TDI 1
Wegwijs in Belfirst.
Exposantentool Handleiding. Stap 1: Start ! Ga naar de link die u via ontving van Sylvie Buydaert. Login met uw: Gebruikersnaam Wachtwoord.
Het elektronische zorgplan
Instructie eBook Pack via ELO.
Hoe toegang aanvragen ?.
Hoe toegang krijgen tot de nieuwe webapplicatie? Ga naar onze website:
DEMO: Hoe werkt de nieuwe registratieprocedure van BEA?. De demo loopt automatisch, u moet niet klikken om verder te gaan.
De elektronische catalogus
Veldenmodel Selectielijst
Subsidie individueel vervoer:
De toepassing Kankerregister: Kankerregistratie in een digitale wereld Liesbet Van Eycken Stichting Kankerregister Informatiedag eHealth 04/06/2009.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Registreren van centrum op eHealth en connectie tot TDI 1. Aanvraag tot benoeming van een Verantwoordelijke Toegangen 2. Activeren de correcte hoedanigheid.
A Waarde voor het onderwijsproces  Inzet van sociale media maakt onderwijs kwalitatief beter: o Effectiever / Efficiënter / Activerender o Bewuste ingezet,
Usermanagement ondernemingen en organisaties Auteur / section: Toegangsbeheer.
Klassikale opleiding 01/03/2016
Stappenplan Toegang tot eBook Pack via ELO/schoolportaal.
1 Een ZORGELOOS sociaal beheer Brigitte Thys. 2 Elektronische mededeling Hoe ?  Via de portaalsite van de RSZ –
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Recht op leerlingenvervoer:
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Toegang tot het Mercurius platform
Aanvraagproces AMIF.
Versie (S60) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
Gebruiksmogelijkheden
Recht op leerlingenvervoer:
Heb je vragen voor het Facilitair Bedrijf:
Hoe werkt bibliografische software?
Het eHealth-platform ICT InfoDay 2 maart 2011
Elektronische kennisgeving van geboorte
Het verwijzingsrepertorium Implementatie van het project "Hubs-Metahub" 1.
Presentatie voor OR/medewerkers
Recip-e Elektronisch ambulant voorschrift
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
MAGDA Online Toegangspoort tot MAGDA diensten
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Gegevensdeling via de hubs iShare conferentie 12/11/2015
Kluwer The end of Publishing
ADR's & SCAN CARDS.
Subsidie individueel vervoer:
Klik op “Tijdelijke werkloosheid invoeren”
Webinar SharePoint Standaard Werkstromen
Internet bankieren met Android smartphone en tablet.
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Mutaties.
Implementatie van de Europese netwerkcodes in België
Internet bankieren met Android smartphone en tablet.
Gemeente Katwijk. Annerine Blufpand Periklesinstituut
MyBEnefits zo’n 2 miljoen burgers hebben minstens één sociaal statuut bv. laag inkomen / leefloon handicap, fysieke of mentale beperking kind met specifieke.
Internet bankieren met Android smartphone en tablet.
MyBEnefits Tool voor de toekenning van aanvullende rechten.
Registratie UBO-register
Transcript van de presentatie:

eMandate Gebruiksmogelijkheden in het kader van Medattest (Bestellen van getuigschriften voor verstrekte hulp en overeenstemmingsstroken)

Hoofdstuk 1 : Algemeenheden Hoofdstuk 2 : User management : rollenbeheer (eGov Role management) Hoofdstuk 3 : Use Cases Hoofdstuk 4 : Contactpunten

Hoofdstuk 1 - Algemeenheden Hoe kan een doorsnee gebruiker getuigschriften voor verstrekte hulp of overeenstemmingsstroken bestellen in naam van een zorgverlener ?

Hoofdstuk 1 - Algemeenheden Een eHealth-mandaat is een vorm van delegatie waarbij de mandaatgever aan een mandaathouder de mogelijkheid bezorgt om d.m.v. de door eHealth erkende applicatie Medattest (Bpost/Speos) in naam van de mandaatgever bewerkingen te verrichten. Een mandaat creëert dus een contractuele relatie tussen 2 verschillende entiteiten. De mandaatgever is: Ofwel een individuele zorgverlener (bv: een verpleegkundige) erkend via zijn/haar INSZ-nummer en zijn/haar RIZIV-nummer Ofwel een zorginstelling erkend via zijn RIZIV-nummer (bv: een labo, RVT)

Hoofdstuk 1 - Algemeenheden De mandaathouder is: Ofwel een natuurlijke persoon of een individuele zorgverlener erkend via zijn/haar INSZ-nummer (hierbij is geen specifieke hoedanigheid vereist) Ofwel een zorginstelling erkend via zijn RIZIV-nummer NB : er bestaan beperkingen: Niet alle combinaties zijn mogelijk in het kader van de Medattest-toepassing (vooral op vlak van zorginstellingen). Bij eHealth en Medattest houden we niet bij waarom er mandaten worden aangemaakt. De meest voorkomende redenen zijn: In geval van nood = backup (bv.: verlies v.h. eID, ziekte, vakantie, informaticaproblemen, …); Voor het delegeren aan medewerkers ; Samenwerking tussen collega’s; ….

Hoofdstuk 1 - Algemeenheden Omschrijving van een mandaat : Een mandaat heeft steeds een begindatum Een mandaat kan een einddatum bevatten (ofwel van “onbeperkte duur” zijn) Een mandaatgever kan voor een bepaalde periode een zelf mandaat voor de toepassing Medattest geven aan meerdere personen/instellingen Een mandaathouder kan aangesteld worden voor verschillende mandaten Zelfs met een mandaat kan de mandaatgever Medattest blijven gebruiken. Trapsgewijze mandaten zijn niet mogelijk A priori, heeft een mandaat betrekking op het geheel van de functionaliteiten van de toepassing (zonder beperking)

Hoofdstuk 1 - Algemeenheden Deze toepassing houdt rekening met data. Voor Medattest : de begin- en einddatum zal vergeleken worden met de uitvoeringsdatum. Het mandaat limiteert zich tot de computertoepassing en maakt geen engagementen op andere vlakken. (bv. Financiële aspect) Voor Medattest : de mandaatgever blijft verantwoordelijk voor het gebruik van de toepassingen verricht door zijn mandaathouder. Als mandaathouder een zorginstelling is, dan moet de verantwoordelijke een lokaal toegangsbeheer oprichten in overeenstemming met het doel van de toepassing Medattest (respecteren van de privacy) Het personeel dat in dit User Management is opgenomen, moet zich bewust zijn van de persoonlijke gegevens die zij kunnen raadplegen. Het gebruik van deze gegevens moet worden beperkt tot het strikte kader dat door het mandaat is gedefinieerd.

Hoofdstuk 1 - Algemeenheden Een mandaat kan ingetrokken of beëindigd worden door 1 van beide partijen zolang dit geen schade berokkent aan de andere partij. Het aanmaken van een mandaat kan zowel geïnitieerd worden door de mandaatgever als door de mandaathouder.

Hoofdstuk 1 - Algemeenheden Matrix mandaten

Hoofdstuk 1 - Algemeenheden Mogelijke relaties tussen mandaatgever  mandaathouder : Individuele zorgverlener (RIZIV + INSZ)  natuurlijk persoon of Individuele zorgverlener (INSZ) Individuele zorgverlener (RIZIV + INSZ)  Zorginstelling (RIZIV) Zorginstelling (RIZIV)  Zorginstelling (RIZIV) NB: Als een zorginstelling wil toegang geven tot personen die deel uitmaken van de instelling zijn de mandaten niet nodig. Dit moet worden beheerd door de User Management (toepassing Toegangsbeheer voor Ondernemingen en Organisaties). Voor meer info : https://www.ehealth.fgov.be/nl/egezondheid/hoe-krijgt-u-toegang-tot-het-portaal-egezondheid-/gebruikers-en-toegangsbeheer

Hoofdstuk 1 - Algemeenheden Voor het gebruik van Medattest door : Een mandaatgever onder de hoedanigheid van een zorginstelling Een mandaathouder onder de hoedanigheid van een zorginstelling is het noodzakelijk om een toegangsbeheer te creëren (User Management)

Hoofdstuk 1 - Algemeenheden Algemene voorwaarden mandaat “Bestelling van getuigschriften voor verstrekte hulp of overeenstemmingsstroken”

Hoofdstuk 1 - Algemeenheden De webapplicatie eMandate De mandaten worden verwerkt via de applicatie “mandaten” van de FOD Financiën. Authentificatie via CSAM. De enige vereisten voor de mandaatgever en –houder om toegang te hebben tot de applicatie zijn: Een PC met internetconnectie; zijn/haar elektronische identiteitskaart (eID) of een gelijkwaardige identificatiemiddel (itsme, TOTP,…); Voor de lezing van elektronische identiteitskaart (eID), een eID-kaartlezer met de meest recente middleware en zijn/haar PIN-code. Zorg steeds voor de meest recente versie van JAVA

Hoofdstuk 1 - Algemeenheden Een mandaat kan zowel geïnitieerd zijn vanuit de mandaatgever als vanuit de rol van mandaathouder. Zowel de mandaatgever als de mandaathouder dienen het mandaat elektronisch te ondertekenen. De toegang tot de webapp eMandate voor een individuele zorgverlener of een natuurlijk persoon vereist geen enkel voorgaande vereiste. De toegang tot de webapp eMandate voor een zorginstelling vereist om voordien het RMA (eGov Role management) in te stellen om zo de verschillende gewenste gebruikers toegang te verlenen tot de webapp.

Hoofdstuk 2 - User management : rollenbeheer (EGov Role management) Dit gedeelte is niet van toepassing op individuele zorgverleners, noch op natuurlijke personen Registratie van uw organisatie en aanstelling van een Verantwoordelijke ToegangsEntiteit (VTE) Zorginstelling met een RIZIV-nummer : https://www.csam.be/app016/autocel/frontend/actions/Entrer.do?lang=nl&source=30

Hoofdstuk 2 - User management : rollenbeheer (EGov Role management) Beheer van de rollen De rollen worden beheerd door de lokale beheerder (of door de co-lokale beheerder) “eHealth Mandaatgever”: rol waarbij mandaten kunnen worden aangemaakt, aanvaard of stopgezet voor de mandaatgevende organisatie. “eHealth Mandaathouder”: rol waarbij mandaten kunnen worden aangemaakt, aanvaard of stopgezet voor de mandaatnemende organisatie. De lokale beheerder moet via de "rollenbeheer"-applicatie (RMA) bepalen wie deze rollen toegekend krijgt. Klik hiertoe op de volgende link: https://iamapps.belgium.be/rma/ .

Hoofdstuk 2 - User management : rollenbeheer (EGov Role management) Om zich aan te melden via “Mijn eGov-rollenbeheer”, klik eerst op “Aanmelden”

Hoofdstuk 2 - User management : rollenbeheer (EGov Role management) Meld je aan met je elektronische identiteitskaart (eID) en je pincode of met een gelijkwaardig identificatiemiddel (itsme, TOTP,…)

Hoofdstuk 2 - User management : rollenbeheer (EGov Role management) Klik op “een uitnodiging voor een roltoekenning versturen”

Hoofdstuk 2 - User management : rollenbeheer (EGov Role management) Selecteer je onderneming en klik vervolgens op "volgende stap".

Hoofdstuk 2 - User management : rollenbeheer (EGov Role management) Selecteer de rol(len) die je wenst toe te kennen (in dit geval, "eHealth mandaatnemer voor het RIZIV") door de in de linkerkolom gekozen rol (mogelijke waarden) te verslepen naar de rechterkolom (gekozen waarden) met de volgende tab ">" Klik daarna op "Volgende stap".

Hoofdstuk 2 - User management : rollenbeheer (EGov Role management) Pas indien nodig de eigenschappen aan en klik vervolgens op "Volgende stap"

Hoofdstuk 2 - User management : rollenbeheer (EGov Role management) Breng de e-mailadressen van de medewerkers in die de rollen toegekend moeten krijgen. Klik daarna op "Volgende stap". Voltooi vervolgens de stappen 5 en 6. De uitgenodigde persoon MOET DE UITNODIGING AANVAARDEN om toegang te krijgen tot de applicatie "Mandaten" in naam van de onderneming. Zodra deze uitnodiging gevalideerd is, moet ze VERVOLGENS door de (co)-LB via de RMA-applicatie WORDEN BEVESTIGD.

Hoofdstuk 2 - User management : rollenbeheer (EGov Role management) De bevoegdheid die moet geactiveerd worden om toegang te krijgen tot de toepassing Mandaten is verschillend aan de bevoegdheid die nodig is om de mandaten zelf te gebruiken.

Hoofdstuk 3 - Use cases De verschillende Use cases, kan u terugvinden in de handleiding: eHealth Mandaten (mandate giver) ; eHealth Mandaten (mandate holder). Zie ook de video tutorial : Tutorial met uitleg over de aanmaak van een nieuw mandaat Tutorial met uitleg over de aanvaarding van een nieuw mandaat

Hoofdstuk 4 -Contactpunten HULP NODIG? Problemen in verband met het gebruik en het beheer van de mandaten: Contact center eHealth https://www.ehealth.fgov.be/nl/neem-contact-op-met-de-openbare-instelling-eHealth-platform