Vu Amsterdam 2019 Jan Mulder

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Delf examen B1.
Advertisements

Voorlichting 8 januari 2013 Leerlingen en ouders vwo-4
Basisvorming.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
University of Cambridge & Titus Brandsmalyceum Oss PRESENT
Loopbaan en Burgerschap Nederlands, Engels Rekenen
Schoolpartnerschappen in Europa
Waaraan moet men denken! Waarmee moet men rekening houden!
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Op het Vechtstede college Silke Bossers
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
DELF scolaire Voorlichting 12 januari 2012 Leerlingen en ouders VWO-4.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Clusteroverleg groen ’11
Hoofdlijn Communicatie
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Informatie en voorbereiding deelname tto Revius Lyceum
Competentiegericht leren vmbo
CAMBRIDGE ENGLISH Verleg je grenzen met Cambridge English op RSG Wiringherlant!
CAMBRIDGE ENGELS.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
NU ENGELS.
CAMBRIDGE ENGLISH Informatieavond
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Een prachtige kans voor uw kinderen
IBV4 2 x 75 minuten IB/Advanced/English Methode Cambridge Objective Advanced Deelname Cambridge Advanced Examen in juni 2016 (optioneel) Voorbereiding.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Duits in 4 en 5 HAVO Herzlich Willkommen !!.
Pourquoi apprendre le français?
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Duits in 4,5 en 6 VWO Herzlich Willkommen !!. Waarom Duits? Duits is de taal van onze belangrijkste handelspartner, tevens ons buurland. Duits is de taal.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Het beoordelingscriterium ‘taalvaardigheid’   Anne Kerkhoff, FLOT Petra Lambrichs, OSO.
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
INFORMATION DELF SCOLAIRE VOOR DE LEERLINGEN VAN 3H T/M 6V.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
De cursussen van het Academisch Talencentrum zijn intensief en vragen van deelnemers tijd en inspanning. Het is daarom nodig dat u enkele vragen beantwoordt.
Ouderavond Cambridge 2016.
Curriculum gespreksvaardigheid
Haal meer uit het leerlingvolgsysteem aan de hand van de TOA
Controle                         Goethe Duits.
Wat is het Europees raamwerk?
Het Europees Raamwerk voor de moderne vreemde talen 2
taal speelt een rol in alle vakken
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
Cambridge English op De Boerhaave.
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Controle                         Goethe Duits.
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
ERK Writing.
Bijeenkomsten vakdidactiek
English S3 6 November 2018 Mural in Glasgow.
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
TTT 2018 / 2019.
Cijferloos lesgeven bij talen
Engels Compenseren strategieën Compenserende strategieën
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Frans Interactie-strategieën Interactie
Transcript van de presentatie:

Vu Amsterdam 2019 Jan Mulder HET ERK 2019+ Vu Amsterdam 2019 Jan Mulder

Wie ben ik? 20-35 seconden pp Vertel kort… Hoe je heet, naam en plaats van de school, vmbo/havo/vwo Hoe lang geef je nu Engels? Hoeveel klassen/lesuren heb je dit jaar? Bovenbouw/onderbouw? De sectie: aantal collega’s, overlegmogelijkheden, Welke methode(s)? Wat is volgens jou het nut van het ERK? ERK op school. Waar gebruik je het voor? Lezen, luisteren, spreken, schrijven? Toetsing? Doorlopende leerlijnen? Taalbeleid? Geef de vertelbeurt door aan een collega.

Oudenbosch Barneveld Eindhoven Nijmegen Weesp Hilversum

Engels en het ERK Lezen Schrijven Toetsing LVS Taalbeleid Differentiatie Spreekvaardigheid Spreken Leerlijnen

ERK - een internationaal systeem Lang gold wereldwijd een babylonische spraakverwarring rond taalbeheersingsniveaus In 2019 is het ERK een bijna universeel ijksysteem voor… Alle talen – ook gebarentaal Universeel, ook buiten Europa Uitgevers, taalscholen en toetsenmakers Alle scholen Inburgeren, vluchtelingen alfabetisering Cambridge/Anglia/TOEFL/Oxford/IELTS Cervantes Goethe CIEP

ERK vanaf 2019 COMPANION VOLUME COMMON EUROPEAN FRAMEWORK OF REFERENCE FOR LANGUAGES: LEARNING, TEACHING, ASSESSMENT COMPANION VOLUME WITH NEW DESCRIPTORS

NIEUW 2019+ Nieuwe ERK schalen, zoals… Reading As A Leisure Activity Watching TV, Film And Video Sustained Monologue: Giving Information Creative Writing   Personal Response To Creative Texts (denk aan literature) Online Interaction Using Telecommunications Young Learners (7-10 En 11-15) maar ook: Een geheel nieuw ERK niveau: ‘PRE A1’ Aanvullende omschrijvingen voor A1 en C2 ERK schalen voor gebarentaal

Het ERK in Nederland Alle moderne vreemde talen en NTT Doorlopende leerlijnen en samenhang Realistische ijkpunten - streefniveaus ERK toetsing, ERK beoordelingsmodellen Certificering Activerende taaltaken Referentieniveaus 1F, 2F, 3F, 4F voor Nederlands Instapdrempels vervolg onderwijs

CEFR all over the world Russia Uganda Uruguay Saudi Arabia Slovania USA Mexico Algeria Senegal Morocco Brazil Serbia New Zealand China Japan Slovakia Peru Lebanon Nederland Taiwan Ukraine

Waar kan je het ERK/NRK voor inzetten? summatieve toetsen en examens formatieve continuous/self-assessment diagnostiche toetsing doorlopende leerlijnen algemeen doorlopende leerlijnen per vaardigheid vakoverstijgende afspraken taalbeleid taalleerplannen leeskalender vakleerplan beoordeling lesmateriaal docentenopleiding plaatsing hoger onderwijs

De belangrijkste NL site www.erk.nl

Schoonmaakmedewerker AMC m/v Functie-eisen Beheersing van de Nederlandse taal minimaal niveau A2 volgens het Europees referentiekader • Goede fysieke gezondheid • Mentaal stevig in je schoenen staan • Bereidheid om vakgerichte opleidingen te volgen • Conformeren aan afdelingsregels en dagelijkse instructies • Representatief • Klantvriendelijke houding • Flexibele instelling • Bereidheid tot het werken in de weekenden en avond • Verantwoordelijkheidsgevoel en zelfstandigheid. • Minimaal 20 jaar Op de verpleegafdelingen word je geconfronteerd met ernstig zieke mensen / sterfgevallen.

Taalgrenzen Het gewone, dagelijks leven in welke moedertaal dan ook speelt zich voor de meeste mensen af in het zeer brede B spectrum (B1 en B2). Niveau B1 voor schrijven wordt door lang niet alle moedertaalsprekers gehaald. Lezen en schrijven onder B1: functioneel analfabeet (=laaggeletterd).

Leesniveau Tool Hulp bij het maken van begrijpelijke teksten en documenten. De afgelopen jaren vertel ik graag aan mensen hoe druk ik ben met weinig kleren kopen – dat is iets waar je druk mee kunt zijn, al is het maar omdat je er constant over aan het praten bent. Maar deze Black Friday, de eerste Black Friday in mijn leven die ik bewust meemaakte, bleek dat allemaal ineens kletskoek en grootspraak, alsof ik een afgekickte drugsverslaafde was die het aanhoudend over haar twaalfstappenplan en haar nieuwe, reine leven had maar in aanraking met één aangeboden snuifje of spuitje ineens weer overstag ging. Een terugval. Andere jaren had ik het nooit door dat het Black Friday was, want aan het hele fenomeen winkelen deed ik dus niet meer. De hele druk van winkelen is er sowieso al decennia af, niet alleen door mijn eigen besef dat de wereld aan winkelen ten onder gaat, maar ook omdat je bij alles wat je ziet, kunt denken: ‘Bestel ik nog wel eens online’. Vroeger, ja, toen moest je echt toeslaan: dat ene paar gympen lag misschien volgende week niet meer in de winkel.

Bandbreedte Een ERK niveau (bijvoorbeeld A2) vertegenwoordigt een bepaalde ruimte aan taaltijd en inspanning. De bandbreedte is de ruimte tussen het begin van een zogenoemd 'basisniveau' (zoals A2, B1 of B2) en het einde van de 'plusniveaus' (bijvoorbeeld A2+, B1+, B2+).

Bandbreedte en taaltijd mvt A0……A1 (tegen A2 aan) (ong. 80 uur voor Noors, Duits of Engels, 160 voor Portugees, Frans) A2………… A2+ (tegen B1 aan) (ong. 160 uur voor Noors, Duits of Engels, 320 voor Portugees, Frans) B1……………………B1+ (tegen B2 aan) (ong. 320 uur voor Noors, Duits of Engels, 600+ voor bijv. Portugees, Frans) B2 …………………… …………………… B2+ (tegen C1 aan) (heel veel taaltijd) C1 en C2………………………………………………………………………………niet voor iedereen interessant of weggelegd (ook niet in de moedertaal) Onder andere maken CUP en Goethe dit soort zeer globale schattingen. Het gaat om ‘guided learning hours’.

Leesniveau Tool een gratis tool die het ERK niveau aangeeft van een ingevoerde tekst leesniveau tool Tip: op school gebruiken voor de schoolwebsite en brieven aan ouders en leerlingen. Teksten die hoger scoren dan B1 zijn voor velen lastig te begrijpen

ERK/NRK op school ERK examenniveaus per vaardigheid duidelijk aangeven in het PTA ERK/NRK terminologie schoolbreed hanteren ERK toetsing/beoordeling onderbouw en bovenbouw onderling afstemmen ERK/NRK niveaus zichtbaar maken (informatie, website, diploma’s, rapporten, toetsen) Doorlopende leerlijnen per vaardigheid schoolbreed afspreken Alle docenten moeten zeer goed op de hoogte zijn van taalniveaus Taalbeleidsplan voor de school opstellen en gebruiken Onderlinge samenhang en eenduidigheid bij de talen nastreven ERK/NRK gebruiken voor formatieve toetsing ERK aanduidingen in het PTA overnemen en afstemmen

Doorlopende leerlijnen ERK Kerndoelen onderbouw Tussendoelen Eindtermen Formative assessment

Eindniveaus schrijven niveau schoolexamen/staatsexamen VMBO BB VMBO KGT HAVO VWO Engels A1 KB A2 GT/TL A2+ B1 B2 Duits A1/A2 A2+ Frans … Neder-lands 1F/2F (B1) 2F (B1) 3F (B2) 4F (C1)

schrijven, 5 tekstkenmerken Onderwerp Woordenschat en woordgebruik Grammaticale correctheid Spelling en interpunctie coherentie

4 soorten schrijfprodukten Correspondentie Aantekeningen, berichten, formulieren Verslagen en rapporten Vrij schrijven

ERK beoordelingsmodel Inhoud Grammaticale correctheid Spelling, interpunctie, layout Woordgebruik Coherentie A2 A2 B1 B2

ERK examenniveaus spreken HAVO Nederlands B2 (gelijk aan 3F) Engels B1+ (uit onderzoek blijkt gespreksvaardigheid vaak hoger) Duits B1+ Frans, Spaans, Italiaans officieel B1, maar is misschien eerder A2+ VWO Nederlands C1 (gelijk aan 4F) Engels B2 Duits B2 Frans, Spaans, Italiaans B1+

Schrijftoetsing in het SO Streefniveau/drempelniveau consequent aangeven (in het PTA, in het examenboekje, op de opgave zelf) Rekening houden met de 5 tekstkenmerken Rekening houden met 4 soorten schrijfprodukten ERK beoordelingsmodel hanteren

Eindniveaus spreken/gespreksvaardigheid niveau schoolexamen/staatsexamen VMBO BB VMBO KGT HAVO VWO Engels A2 B1+ B2 Duits Frans B1 Neder-lands 1F/2F 2F 3F 4F

2 soorten spreken Productie Interactie

Bijeenkomsten en vergaderingen 4 soorten interactie Informele gesprekken Bijeenkomsten en vergaderingen Zaken regelen Informatie uitwisselen

Niveau B1 – interactie bijvoorbeeld Ik kan de meeste situaties aan die zich kunnen voordoen tijdens een reis in een gebied waar de betreffende taal wordt gesproken. Ik kan onvoorbereid deelnemen aan een gesprek over onderwerpen die vertrouwd zijn, of mijn persoonlijke belangstelling hebben of die betrekking hebben op het dagelijks leven (bijvoorbeeld familie, hobby's, werk, reizen en actuele gebeurtenissen).

productie/spreken, de 2 soorten Monologen Kan eenvoudige informatie over zichzelf geven Kan duidelijke, samenhangende verhalen vertellen Kan in losse woorden en simpele, korte zinnen iets of iemand beschrijven Een publiek toespreken Kan een duidelijke en goed opgebouwde presentatie houden over een complex onderwerp en daarbij haast moeiteloos reageren op onderbrekingen Kan een eenvoudige presentatie of spreekbeurt houden Kan met enig detail verslag doen van ervaringen

B1 monologen mondeling rapporteren over verrichtte werkzaamheden een buitenlandse bezoeker adviseren over leuke dingen om te doen een werk- of schooldag beschrijven een ongeluk op straat beschrijven aan de politie

B2 een publiek toespreken bijvoorbeeld een presentatie houden over een bestudeerd onderwerp, waarbij voor- en nadelen van verschillende standpunten besproken worden in een werkgroep een voorstel of plan in detail presenteren

de 6/7 tekstkenmerken voor spreken Woordenschat en woordgebruik Grammaticale correctheid Coherentie Spreekgemak Interactie* Onderwerp Uitspraak

ERK beoordelingsmodel Inhoud Grammaticale correctheid Woordgebruik Uitspraak Coherentie Interactie (bij gesprekken)

PTA Checklist fleuncy Alles in orde? Gesprekken voeren Productie Opgaven Beoordelingsmodel

Spreektoetsing in het SO ERK-niveau consequent aangeven (in het PTA, in het examenboekje, op de opgaven zelf) Rekening houden met de tekstkenmerken Rekening houden met zowel productie als interactie ERK beoordelingsmodel hanteren

Niveau opgaven! Als een examen hoofdzakelijk B1 opgaven bevat, en de kandidaat maakt die allemaal goed, dan heeft die kandidaat een prestatie geleverd op B1 niveau. Het is mogelijk dat hij ook op B2 zou kunnen presteren, maar op grond van dat examen kan dat niet geconstateerd worden omdat het examen geen, of te weinig B2 opgaven bevat.

Bandbreedte geldt ook voor de opgaven Opgaven behorend tot één ERK niveau hoeven niet dezelfde moeilijkheidsgraad te hebben. Op ieder ERK niveau kunnen er moeilijke en makkelijke niveauopgaven zijn. En ook van een hoger ERK niveau.

Op welk ERK niveau kan je… Correct en flexibel gebruik van een breed scala aan taalmiddelen, waardoor de stijl helder en gepast is en nuances redelijk precies worden weergegeven. Toereikend om  duidelijke beschrijvingen te geven, en meningen te verkondigen over de meeste algemene onderwerpen. Het valt niet op dat de spreker naar woorden moet zoeken.

‘Taaltijd’ volgens Cambridge   CEFR Level Guided Learning Hours C2 Approximately 1,000–1,200 C1 Approximately 700–800 B2 Approximately 500–600 B1 Approximately 350–400 A2 Approximately 180–200 A1 Approximately 90-100 Zie ook dia ‘Taaltijd’

Leeskilometers maken in de onderbouw - pre-A1 tot B1 Leesboeken Practicum Educatief Lezen voor iedereen Eenvoudig communiceren Engelse leesboeken A0,5 tot A2/B1 CIBookshop