Quality Control in Trilingual Education

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Individuele Leerlingenmobiliteit Comenius Monitoringdag 4 mei 2011, Alden Biesen.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Meertaligheid in basis- en voortgezet onderwijs 40 jaar UBBO NHL hogeschool Studiedag 25 november 2011 Alex Riemersma – lector Fries en Meertaligheid.
Structurele projectwerking in de Wingerd
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Audiovisuele middelen (en andere media) in BRICKS Biology
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Waarom is talenkennis zo belangrijk? Daarom!. Resultaten en bevindingen permanente vakvergaderingen: denktanks (taal)lessen in niveaugroepen verplichte.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Peer Assisted learning Studiedag PAL 9 mei 2008 Rob Vierendeels Tom Vermeiren Jeroen Van den Broek Bart Van Peer PALKHK-Team.
IBV4 2 x 75 minuten IB/Advanced/English Methode Cambridge Objective Advanced Deelname Cambridge Advanced Examen in juni 2016 (optioneel) Voorbereiding.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 5.
Minor Project- en Programmamanagement
Preparing your exchange Jan Schut. 2 5th semester It is your choice Stay at University of Twente Go abroad Consider: Your further study career (MSc) and.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
HET ONDERWIJS IN FINLAND Studiereis maart 2016.
Voor: VVTO symposium Door: Lauren Salomons 16 maart 2016.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Experten in de derde graad Proefproject
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
CLIL-didactiek voor Duits
Broederschool Roeselare
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Gemaakt door: Nourah, Aya, Gabi en Maria
Programma voorlichting 13 december 2016
Обеспечение качества трехъязычных программ
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
GO! Campus Mercurius Lommel
Dag van het SO – workshop CLIL
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
December 25, 2018.
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
Vwo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
Havo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Career guidance for employees
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Meaning maning by public leaders in times of crisis
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
GIRLS OUTPERFORMING BOYS IN LISTENING AND READING SKILLS
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Quality Control in Trilingual Education Hugo BAETENS BEARDSDMORE

Language Diversity in Kazakhstan South – Predominantly Kazakh North – Predominantly Russian Periphery – Uyghur, Uzbek, Turkish, etc.

Language Diversity in Belgium Walloon South – French Flemish North – Dutch (Many dialects) East – German Brussels Capital – French & Dutch Immigrant languages

Walloon South: Guidelines for Primary Schools L2 selected from Dutch, English, German Choose between: Start with 25% L1 French, 75% target L2 with gradual reversal of proportions; Start with 75% L1 French, 25% target L2 with gradual reversal of proportions Follow 50% in L1 & 50% in L2 throughout

Walloon South: Guidelines for Primary Schools Choose initial reading & writing either: L1 first, L2 later L2 first, L1 later L1 & L2 reading and writing at the same time

Flemish North – Guidelines No CLIL in primary schools French L2 subject lessons compulsory from age 10 CLIL for 20 % of curriculum in secondary schools Choose L2 from French, English, German CLIL subjects must be approved by Ministry

Brussels Capital L2 (either French or Dutch) compulsory from age 7 onwards French schools may select CLIL in primary schools Dutch schools may select CLIL in secondary schools

Quality Criteria 1. Analysis of school’s basic starting point for CLIL (i.e. specific school context) 2. Evidence of CLIL team’s involvement in basic starting point analysis 3. Pupils’ language profile at starting point 4. Does the choice of CLIL subjects clearly fit the school context? Eeklo: 4 scholen. 2550 leerlingen en 33 afstudeerrichtingen. Landelijke omgeving. Scholingsgraad van de werkende bevolking lager dan het Vlaamse gemiddelde. Grote behoefte aan verhoogde communicatieve vaardigheden (kmo’s). 93% van de lln spreekt Nl met zowel de moeder als de vader . 437 GOK-leerlingen en 356 leerlingen met een specifieke zorgvraag. Ongeveer 1/5 van de leerlingen van de middenschool heeft één jaar schoolse vertraging

Example of a school’s basic starting point EEKLO school: 2550 pupils covering 33 study programmes. Rural environment; working population lower than average educational level; great need for language skills in small business; 93% of learners speak Dutch at home;437 pupils receive support for equal chances; 357 need special treatment; 1/5 pupils one year behind the national average

Quality Criteria 5. Teachers’ language competence What qualifications do teachers have for CLIL programmes? (C1 in the L2 is required) 6. Teachers’ experience with CLIL methodology 7. What in-service training is planned for CLIL teachers? Eeklo: In ons korps een aantal bachelors Frans en Engels in combinatie met geschiedenis of aardrijkskunde. Er zijn ook een aantal masters taalkunde met een diploma rechten of ervaring in de bedrijfswereld. In vorige jaren werden al sporadisch nascholingen rond CLIL gevolgd, zowel door directies als door leerkrachten. Internationalisering: Veel Comeniusprojecten in samenwerking met scholen in Italië, Groot-Brittannië, Luxemburg, Spanje, Bulgarije, Denemarken, Nederland,

School’s Vision 7. Clear overview of the entire CLIL programme, choice of languages & subject matter. Eeklo: MAXIMAAL INZETTEN OP MEERTALIGHEID; OPTIMAAL VOORBEREIDEN OP HOGER ONDERWIJS; TAALGEVOELIGHEID in het algemeen VERHOGEN. Streven naar kwalitatief hoogstaand onderwijs met grote klemtoon op leren leren en de maximale ontplooiing van alle leerlingen. GOK-beleid: preventie en remediëring van studie-en gedragsproblemen en oriëntering bij instroom, (doorstroom) en uitstroom . Tijdens de eerste twee GOK-cycli van onze school (2005-2011) was taalvaardigheidsonderwijs een prioritair GOK-thema. We werken samen met de pedagogische begeleidingsdienst van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen. het traject 'Taalgericht vakonderwijs'. Daarbij willen we vooral de drie pijlers (taalsteun, interactie en context) op de klasvloer zien landen. gebruik van taalscreeningsinstrumenten. Via de pedagogische studiedagen van 2009 en 2013 brachten we verschillende facetten van taal-en leerbeleid onder de aandacht van de leerkrachten. -We organiseren op het vlak van het Nederlands elk schooljaar een taalquiz, een verkiezing van de middenschooldichter van het jaar en de schooltaalweken. In de jaarlijkse talentenshow die opgevoerd wordt voor medeleerlingen en Aanvraag voor het aanbieden van een traject Content and Language Integrated Learning (CLIL) vanaf het schooljaar 2016-2017 - pagina 9 van 18 Zesdeklassers van de eigen basisscholen neemt woord ook een belangrijke plaats in . creatieve workshop plaats waarbij onder de begeleiding van een Franse kunstenares decorstukken werden ontworpen de Romeinse dag voor onze leerlingen Latijn uit de tweede graad. Zij worden een volledige dag door een Franse archeoloog ondergedompeld in het leven van de Romeinen waarbij de enige voertaal het Frans is; Duitstalige theatermaakster geëngageerd om in de derde graad moderne talen een workshop te geven rond improvisatietechnieken. OP DE BSO-TSO-AFDELING ; vier uren inhaallessen voor Frans en Engels; vlinderleerkracht voor Frans die gedurende drie flexibele lesuren leerlingen met minder aanleg voor Frans ondersteunt, ofwel in de les zelf ofwel individueel buiten de les in de vorm van pre-teaching of extra uitleg en toepassingen.

School’s Language Strategy 8. What strategies used for increasing competence in both the native language & the target language(s)? Eeklo: SPREEKDURF IN DE VREEMDE TAAL te BEVORDEREN. Door de CLIL-didactiek grondig toe te passen, wordt het aantal authentieke taalsituaties in de moderne vreemde taal verhoogd. CLIL in EEN DOORGAANDE LIJN aan te bieden. MOTIVEREN om EFFICIËNTER TE LEREN. Doordat ze zich in de CLIL-lessen door het gebruik van de vreemde taal grondiger moeten concentreren op de verwerking van de vakinhoud, worden ze mee getriggerd om die strategieën ook op andere leerstof toe te passen.

Communication Strategy 9. Information to pupils on CLIL 10.Information to parents on CLIL 11.Characteristics of progress through CLIL 12.Evaluation techniques 13.Certification 14.Drop-out possibilities Eeklo: Punt 10, pagina 11

Action Plan: Teaching 15. Curriculum (what is offered & how organized). 16. What monitoring plans are there for both languages and content subjects? 17 Learner support 18 Learner evaluation aso-afdeling: 5e jaar Wetenschappen-Wiskunde: 2u Chemie in het Engels: taaldoelen: communicatie in correct wetenschappelijk Engels bevorderen; luistervaardigheid oefenen a.d.h.v. beeldmateriaal in het Engels (zonder ondertitels). Leesvaardigheid bevorderen door het lezen van wetenschappelijke artikels in het Engels. Leerlingen inzicht laten krijgen in de structuur en opbouw van een wetenschappelijk artikel. Op regelmatige basis organiseren we individuele en algemene bevragingen van leerlingen om te peilen naar het welbevinden van de CLIL-leerlingen. Ter ondersteuning zetten we naast de klassenleraar en talenleerkrachten ook onze leerlingenbegeleiding in voor motiverende gesprekken. De evaluatie van de TALIGE LEERDOELEN van het CLIL-traject gebeurt via zelfevaluatie- en feedbackformulieren en taalvaardigheidsfiches (geen punten, wel rapporteren met leerbevorderende feedback). We gebruiken vorderingsportfolio's voor het taalvak om de progressie in taalvaardigheid op te volgen, te coachen en de leerling verder te motiveren voor de werkvorm. 5e jaar Handel: Bedrijfseconomie: 1u van de 9 uren: Engels: spreekdurf in het Engels en kennis van vaktypische Engelse termen verhogen als voorbereiding op de buitenlandse stage van 14 dagen in Londense bedrijven die de leerlingen in het 6e jaar Handel zullen volgen.

Action Plan: Staff 19. Organization of the CLIL team (CLIL language at B2 or C1 level) 20. Specific CLIL training We stellen een CLIL-team samen dat bestaat uit alle CLIL-leerkrachten, een aantal ondersteunende taalleerkrachten, de pedagogisch coördinatoren en de adjunct-directeurs van de verschillende afdelingen. Onze CLIL-leraren zullen voor de aanvang van hun lesopdracht binnen het CLIL-traject beschikken over een taalcertificaat C1 en zullen inzicht in de CLIL-methodologie kunnen bewijzen. De niet-talen leerkrachten en de bachelors zullen de taaltest afleggen en waar nodig de talencursus volgen. De bekwaamheidsbewijzen van de talenleerkrachten vindt u in bijlage. - We voorzien volgend vormingsplan voor het CLIL-team: * deelname aan interessante vormende en ondersteunende nascholingen en gespecialiseerde CLIL-cursussen, * intervisie en collegiale visitatie onder de CLIL-leerkrachten van de hele school (verschillende pedagogische afdelingen) * intervisie met andere CLIL-scholen (Leiepoort Sint-Vincentius Deinze en Dames van Maria in Aalst), * begeleiding door pedagogische begeleidingsdienst en externe deskundigen, * aankoop van ondersteunende wetenschappelijke lectuur, * aanbod van studie- en stageverblijven in het buitenland.

Action Plan 21. Materials What plans exist for preparing quality L2 content materials that also satisfy the official study goals of the government? 22. Infrastructure What are the school’s plans for adequate infrastructure and teaching equipment?

Overall Quality Control 23. Screening of pupils on entry to programme 24. Identification of aspects for evaluation: Gains in the target language Results on CLIL content matter 25. Language skills in L1 26.Competence of CLIL teachers (Inspectorate) De resp. drie pedagogische raden van de middenschool en de aso- en bso-tso-afdeling vormen bij uitstek het platform voor de permanente monitoring van de uitrol van CLIL op de school. Zij zullen bij goedkeuring van het CLIL-dossier vanuit het directiecomité de uitdrukkelijke opdracht krijgen om ook deze onderwijsinnovatie van zeer nabij mee op te volgen en verbeteradviezen te formuleren.

Recommended Reading Mehisto, P. 2012 Excellence in Bilingual Eduction: A Guide for School Principals, Cambridge, Cambridge University Press, ISBN 978-1-107-68147-7 Marsh, D., Marsland, B. & Sterberg, K. 2001 Integrating Competencies for Working Life, Jyväskylä (Finland), Unicom – University of Jyväskylä, ISBN 951-39-0863-1