Data Analytics Voor Verzekeraars De voorspelling voor 2019

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Accountancy -2% in 2013  Minder vraag naar advies  Minder administratie en samenstelling (automatisering)  Tarieven onder druk  Meer transparantie.
Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Interest Groep 1 Voorbereiden op de Praktijk De Nederlandsche Bank Piet Mosch NIOC 8 april 2011 Disclaimers Presentatie op persoonlijke titel Chinese muur.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd: ondernemerschap vereist
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Interessante toepassingen van CAATs
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Facility management en inkoop
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Proces en Product.
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
De vraagkant van de arbeidsmarkt transparant gemaakt.
Achmea en Geodata Bert van Rest Achmea IM&IT, Analytics & Geo.
Productflexibilisering en standaardisatie binnen Pensioen en Leven.
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Hoofdstuk 1 Inleiding Begrijp je financiële verslagen Hoe succesvol is de onderneming? Financieel ondernemingsmanagement voor de ondernemer? Ethiek en.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Consulting in de praktijk Gast college-cyclus Rivio Rotterdam voorjaar 2006.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Company overview 2015 Founded 1954 Privately owned 1 st Tier system supplier m 2 high tech manufacturing space 100% subcontractor > 400 FTE Revenue.
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Business Intelligence in Credit Management Noordwijkerhout, 24 maart 2011 Dennis van Essen | EMEA Sales.
+ Praktijkscasus Business Intelligence Dashboard in de thuiszorg.
Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Presentatie 3 april 2013.
Één versie van de waarheid (met APEX) Toolpresentatie CADER Sprekers: Bart Meijer en Marc-Phillip Draaijer.
Scenarioplanner personeel VVT 3.0 Grip op het proces van personeelsplanning Ben van Hilst.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Beloningsbeleid 2012 Presentatie Danny van Dijk – AFM | 6 maart 2012.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
Basis kennis over inkomsten en uitgaven.
Grip & Controle op digitalisering
Dimpact 17 november 2016 Informatie gestuurd beleid
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Welkom Havo 5..
Process Mining.
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Conclusies evaluatie Regieraden
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Vergadering Personeelsdienst
Risicoanalyse … waarom?
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Human Resources Accounting
Klimaatrisico’s in de Nederlandse financiële sector Presentatie Klimaatcoalitie Brussel, 30 oktober 2017.
Risicoanalyse … waarom?
Is testen een project op zich?
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Inspelen op innovaties
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Hogeschool Rotterdam “teams aan zet” 9 mei 2019
“De vertaalsector zou verder
Risicoanalyse … waarom?
Chantal Roest, sr. WGA-specialist 18 maart 2019
Kanaalstrategie ANWB retail
Transcript van de presentatie:

Data Analytics Voor Verzekeraars De voorspelling voor 2019

Agenda Voorstellen 2018 – Data Analytics in de Nederlandse verzekeringsmarkt De voorspelling voor 2019 Afsluiting

Voorstellen

Voorstellen I Hylke Niermeijer

Triple A I Data Analytics Wie zijn wij? Triple A is een onafhankelijk en innovatief consultancybedrijf met zijn roots in de financiële dienstverlening. Onze data scientists, risk professionals en actuarissen, kenmerken ons door ondernemerschap, pragmatisme en out of the box denken. Onze data scientists en actuarissen ontwikkelen modellen, algoritmes, tooling en oplossingen voor alle grote en middelgrote verzekeraars, pensioenfondsen en banken Wij combineren diepgaande domeinkennis met alle benodigde competenties om waarde uit uw data te halen

Triple A I Data Analytics

Data Analytics in de Nederlandse verzekeringsmarkt 2018 Data Analytics in de Nederlandse verzekeringsmarkt

Wat ging er goed in 2018? 1e Poll Besparingsdoelstellingen gehaald Combined ratio op orde Letselreservering conform verwachting Eerste ML toepassing live met grote impact Geen van bovenstaande Meer dan 1 van bovenstaande

Waar werd Data Analytics succesvol toegepast in 2018? Analytics om diepgaander inzicht in klantsegmenten en klantgedrag te verkrijgen en commerciële activiteiten effectiever te maken Marketing & Targeting Analytics om tarieven beter te differentiëren, inzicht te krijgen in performance en commerciële benchmarking uit te voeren Pricing & Reserving Analytics om inzicht te krijgen in extreme risico’s in de portefeuille en om hierop actie uit te zetten Acceptatie Analytics om claimsprocessen te vereenvoudigen, klantvriendelijker te maken, te optimaliseren en schadelast te reduceren Claimshandling Analytics om vroegtijdig risico op opzegging van polissen te detecteren en hierop actie uit te zetten Royement

Marketing & Targeting I Heatmap Heatmap AOV pricing gemaakt op basis van externe data Inzichten t.o.v. markt op alle belangrijke pricing parameters Het bood nieuwe inzichten en legde pijnpunten bloot, hierdoor zijn er direct aanpassingen in de premies gedaan Je hebt zeker niet altijd geavanceerde algoritmes nodig om tot waardevolle inzichten te komen Ingezette techniek: Visualisatie van gekoppelde data Toe te passen op: commerciële monitoring op schade, leven en zorgproducten

Wie gebruikte Machine Learning voor pricing in 2018? 2e Poll Centraal Beheer Ditzo Allianz Alle (grote) spelers Nog niemand

Pricing I Clustering Standaard aanpak binnen pricing: 4 of 5 beroepsgroepen als input voor model Algoritme herkent 20 groepen met vergelijkbare beroepen vanuit de data Algoritme maakt interessante – niet door domein experts verwachte groepen op basis van data Actuaris en domein expert valideren deze resultaten en groepen Dit resulteerde in een beter presterend premiemodel (minder antiselectie, hoger rendement) Ingezette techniek: Clustering Toe te passen op: alle analyses waarin op basis van veel (nieuwe) data homogene groepen onderscheiden moeten worden. Denk aan klantgroepen bij marketing, risicogroepen bij premiestelling en claimsgroepen bij claimshandling

Pricing I Benchmarking op basis van simulaties Standaardaanpak binnen pricing van een inkomensproduct is om alleen werkgeversgegevens mee te nemen Op basis van open data en een eigen premiemodel werden per contract werknemersbestanden gesimuleerd en premie uitkomsten gegenereerd Deze vormden basis voor het kunnen vaststellen van over- of underpricing binnen de portefeuille Ingezette techniek: Simulaties Toe te passen op: alle producten binnen schade, leven en zorg waar vraagstukken spelen rondom de concurrentiepositie en de rol van risico inschattingen en premiestelling daarin

Acceptatie I Inzicht in risico’s in portefeuilles via dashboarding Maken van inzicht kost kleinere verzekeraar veel tijd Om de directie van het juiste inzicht te voorzien zijn productmanagers, controllers en IT specialisten gemiddeld 2 dagen in de week bezig Ontsluiten van data en inzicht in dashboards brengt besparing in capaciteit en bovendien verhoging van kwaliteit van het gesprek met makelaars en verzekeringsmaatschappijen Ingezette techniek: Dashboarding Toe te passen op: alle schade, leven en zorgproducten. Dashboarding is een logische eerste stap in het beter gebruik maken van data bij verzekeraars

Claimshandling I Voorspellen van call/claimvolumes Voorspelmodel geeft schadeverzekeraar een inschatting van te verwachten claim- en callvolumes op basis van de weersvoorspelling Ingezette techniek: Decison Tree als basis voor classificatie Toe te passen op: alle verzekeringsprocessen die weersafhankelijkheid hebben en waarbij grote hoeveelheden calls worden afgehandeld

Claimshandling I Snel inzicht in de meest optimale manier van het afhandelen van letselschades Analyse van logdata uit claimssysteem gaf snel inzicht in de optimale manier van het afhandelen van letselschades Ingezette techniek: Process mining Toe te passen op: alle verzekeringsprocessen binnen alle productgroepen (schade, leven, zorg)

Royement I Voorspellen van churn Model (RF + CV) gebruikt om klantgroep te voorspellen met hoge kans op royement Hierbij alle mogelijke relevante data betrokken: kenmerken van verzekerden, schadehistorie en contactmomenten 84% precision op test set Resultaat: behoudactie op klanten die op basis van het model de hoogste kans hebben op royeren Ingezette techniek: Machine Learning Model Toe te passen op: marketing en productontwikkeling: verkrijgen van veel diepgaander inzicht in redenen van vertrek

De voorspelling voor Data Analytics 2019 De voorspelling voor Data Analytics

Wat wil je bereiken met data in 2019? 3e Poll Data op orde, eerst in control zijn Kosten- en schadelastreducties Tevredener klanten Betere tarieven Meer innovatie en exploratie, meer AI en Machine Learning

Downsizing zet door: het algoritme gaat steeds meer overnemen Ontwikkeling aantal uitstaande particuliere schadepolissen ultimo jaar (in miljoenen) Ontwikkeling werkgelegenheid in verzekeringssector x 1000 werknemers Toename in productie van ca. 3% over 2008-2015 Afname # fte met ca 15%  18% toename in productiviteit

Verzekeraars professionaliseren hun Data Analytics op hun eigen manier steeds verder Premie-volume 3,1 mrd 2,3 mrd 1,4 mrd 1,4 mrd 700 mio Data Analytics Data Analytics in aparte teams, als onderdeel van zowel de business als IT georganiseerd. Engineering & Analytics bij elkaar Data Analytics georganiseerd in aparte teams, Engineering & Analytics los van elkaar Data Analytics ‘los’ georganiseerd vanuit finance/risk, business en IT, geen separate teams Data Analytics georganiseerd vanuit centraal Data Office. Engineering & Analytics bij elkaar Data Analytics georganiseerd vanuit centraal team, bundeling van marketing, finance en operations en bundeling van Engineering & Analytics Bron: Verzekerd van Cijfers, Verbond voor Verzekeraars

In 2019 kansen voor AI met name in de Acceptatie & Claimshandling

Leantrajecten worden aanzienlijk goedkoper door inzet van Process mining …detecteert heel snel waste in processen Process mining….

Machine & Deep learning voor pricing ook in 2019 nog in expirimentele fase

De issues in de branche waarbij data analytics cruciaal is in 2019 Letsel: voorzieningen en relatie met het proces van letselschadeafhandeling Toezicht DNB: datakwaliteit en aantoonbaar maken van in control zijn o.a. mbv process mining Fraude bij claims & acceptatie Druk op kosten per polis m.n. in het levenbedrijf (maar ook bij schade & zorg): inzet process mining en advanced analytics om kwaliteit van processen te vergroten en te digitaliseren Portefeuillesturing: diepgaander inzicht in karakteristieken van portefeuilles naar klantgroepen, objecten en risico’s om continue rendementsmonitoring mogelijk te maken. Betrekken van alle beschikbare data

Wat staat succes nog in de weg? 4e Poll We hebben onvoldoende data We hebben geen data scientists GDPR en andere regulatory onderwerpen Niets, we zijn er helemaal klaar voor Niets, we hebben al deep learning modellen draaien en die leveren waarde op

Wij wensen jullie een datagedreven 2019!

Triple A – Risk Finance B.V. Hoogoorddreef 54 M 1101 BE Amsterdam Zuidoost Hylke Niermeijer Practice Lead Data Analytics hylke.niermeijer@aaa-riskfinance.nl Tel +31 (0) 6 20 50 55 03