Een veilige leefomgeving?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

Risico- & crisiscommunicatie in de Wet Veiligheidsregio’s
Praktijkvoorbeelden transport GS
Externe veiligheid Havengebied Rotterdam
Kennismaking Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Regionale brandweer
1 © Boot Advocaten U heeft een risicovol bedrijf in uw gemeente; wat dan? Alexandra Boot Erik van der Steen Boot Advocaten 2 juli 2012.
Wat er verder bij komt kijken Arie-Jan Arbouw
Takes gas transport further Groningen, Externe veiligheid Voor TAJX buitendienst
BRZO dag 15 mei 2014 Mr. M.G.J. Maas-Cooymans.
Risicokaart Antwerpen: 8 oktober 2009 Monique van Spijker
bedrijvenvereniging Weststad/ De Wijsterd 25 maart 2014
Verdiepingsbijeenkomst Milieu Gemeenteraad Utrecht 22 april 2008 Hans Iserief, senior adviseur Procesmanagement & communicatie.
GIS en de burgemeester ondersteuning bij calamiteiten en rampen
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Jan van Belzen Voorzitter Platform Transportveiligheid
VERANTWOORDINGS- RAPPORTAGE
Brieven risiconormering buis Samenvatting van: Brief Alders aan Minister VROM Brief Minnister VROM aan Tweede Kamer Reactie Gasunie Simone van Dijk, Merle.
Scheiding Transport Gevaarlijke Stoffen en Kwetsbare Functies
Besluit externe veiligheid buisleidingen
Besluit externe veiligheid buisleidingen
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid.
Platform milieuhandhaving grote gemeenten
De nieuwe omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning
Het nieuwe Besluit Bedrijfsbrandweren status en ontwikkelingen
BRZO dag 15 mei 2014 Marike Bakker.
Samenwerken aan veiligheid Toespraak burgemeester J. van Belzen voor de Conferentie “Werken aan veilige PGS15 opslagen” 26 september 2012.
De beperkingen van ‘macht’ Leiding geven en medezeggenschap.
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Handreikingen voor dossieroverstijgend risico- en veiligheidsbeleid Consistent maatwerk.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Juridische bescherming van dijkrelicten
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Seveso III /BRZO 2015.
Voor een veilige en leefbare omgeving. DCMR Milieudienst Rijnmond gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in die provincie.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Gemeenschappelijke Regeling GGD Zeeland. Opzet presentatie 1.Reden bestaan GR GGD Zeeland 2.Visie op Publieke Gezondheid in Zeeland 3.Bestuurlijke verantwoordelijkheid.
DELFT MAAKT BOUWEN MOGELIJK ! Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Regionaal Risicoprofiel Ruud Bitter Coördinerend Functionaris / Lid Veiligheidsdirectie Commissie Bestuur, financiën en toerisme 2 september 2015.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Relatie Wet Veiligheidsregio en Wet Publieke Gezondheid Toekomstige samenwerking GGD en GHOR Relatie Wet Veiligheidsregio en Wet Publieke Gezondheid Bas.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:  1.4 Waarom gezondheid? Zijn milieunormen niet genoeg?  2.18 Gelderse Gezondheidswijzer 
Gezond Vertrouwen Ronnie van Diemen. Gezond vertrouwen Arts en organisatie, 10 juni
VD2 Advies Afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening Presentatie raad gemeente Leudal 11 september 2012 T.J.E.A. van der Heijden, directeur VD2 Advies b.v.,
Vergunningprocedures Vliko Zoeterwoude 2 april 2014.
BASISVEILIGHEID (VCA)
Integrale Wabo-risicoanalyse en toezicht tijdens de gebruiksfase
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:
Thema-avond Chemours en DuPont
B-VCA / VOL-VCA © PBNA. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van PBNA.
PGS 15 in de praktijk gelijkwaardige situaties
Omgevingswet en Gezondheid
Les 12 De regelscontroleren
Omgevingswet, omgevingsvisie, omgevingsveiligheid
Veiligheidswinst door de Omgevingswet
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Invoeringswet Omgevingswet
Stand van zaken Windpark Weert
De vier AMvB’s bij de Omgevingswet
Governance model PGS nieuwe stijl
Les 01 Periode 4 De regelscontroleren
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Modernisering Omgevingsveiligheid Aandachtsgebieden 2019
COMPETENTIES EN CERTIFICERING
De Omgevingswet en erfgoed principes en participatie
Transcript van de presentatie:

Een veilige leefomgeving? Een burgerperspectief

Wie ben ik? Ewald Korevaar Chemicus van oorsprong Zelfstandige Actief binnen Mob Werk ook voor gemeente (Moerdijk) Verleden o.a. Servische overheid geadviseerd over invoering Seveso richtlijn

Wie is Mob? Mobilisation for the Environment Milieuorganisatie en adviesbureau voor milieu, natuur en klimaat Adviseren bedrijven, milieuorganisatie, particulieren, overheden (binnen en buitenland) over milieuvraagstukken. Voeren allerlei procedures tegen vergunning (milieu, natuur, RO, tracés)

Plaatsgebonden risico Het PR is het risico dat één persoon die zich onafgebroken en onbeschermd op die plaats bevindt, overlijdt als rechtstreeks gevolg van een calamiteit met een gevaarlijke stof. Uitgedrukt in kans per jaar Kans van 1 op de miljoen jaar is in veel gevallen de norm (veelal een harde norm) Berekend op basis van scenario’s en faalkansen

Risicokaart

groepsrisico cumulatieve kansen per jaar dat ten minste 10, 100 of 1000 personen overlijden als rechtstreeks gevolg van hun aanwezigheid in het invloedsgebied van een inrichting en een ongewoon voorval binnen die inrichting waarbij een gevaarlijke stof of gevaarlijke afvalstof betrokken is; Naarmate er meer slachtoffers vallen vinden we het risico minder aanvaardbaar. Is geen harde norm, maar een oriënterende waarde Is één van de aspecten bij de verantwoording van het groepsrisico

Verantwoording GR Bij besluit moet bevoegd gezag het GR verantwoorden Is het aanvaardbaar of niet? Besluit is bijv. vergunning of bestemmingsplan Art. 12/13 Bevi Verder betrekken daarbij: Mogelijkheden tot bestrijden en beperken van een ramp Mogelijkheden voor mensen om zich in veiligheid te brengen Mogelijkheden en maatregelen beperking GR in de toekomst Overleg met B&W en advies veiligheidsregio

BRZO Besluit risico's zware ongevallen 2 categorieën van bedrijven: Hoge drempelinrichtingen Lage drempelinrichtingen Voor hoge drempelinrichtingen gelden zwaardere eisen: O.a. veiligheidsrapport en intern noodplan (art. 10)

Burgers actief informeren Art. 14 Seveso richtlijn Voor hogedrempelinrichtingen: duidelijke en begrijpelijke informatie verstrekken aan de personen die door een zwaar ongeval kunnen worden getroffen over de bij een zwaar ongeval te treffen veiligheidsmaatregelen en de in dat geval te volgen gedragslijn; zonder dat ze erom moeten vragen Goede rampenbestrijdingsplannen -> weet wat je moet doen en wanneer. Veiligheidsrapport en stoffenlijst op verzoek beschikbaar stellen Advies aan bedrijven: pro-actief informeren Informatie achterhouden wekt achterdocht

Verdergaande participatie

Milieueffectrapportage Voor veel bedrijven moet bij vergunning beoordeeld worden of er een milieueffectrapportage moet worden gemaakt. Vaak is de conclusie dat dit niet hoeft. Waarom wel? Maakt keuzes helder Alternatievenonderzoek geeft nieuwe inzichten Mogelijkheden burgers erbij te betrekken Advies van deskundigen -> m.e.r. commissie MER is geen last maar een lust!

Inspraak (Seveso) Bij nieuwe risicovolle bedrijven of aanzienlijke wijzigingen: publiek dient in een vroeg stadium de kans te krijgen zijn mening te geven Toegang tot relevante informatie en rapporten Betrek burgers actief bij aanvragen/wijzigingen -> leg uit en licht toe!

Naleving en handhaving Vertrouwen komt te voet en gaat te paard Slechte handhaving is erger dan een slechte vergunning Kundige handhavers! Inspecteer niet alleen op maatregelen maar juist ook op procedures! Communiceer actief over uitkomsten controle en handhaving

Wat kun je verder doen als burger? Bezwaar en beroep Handhavingsverzoek Stukken en verslagen opvragen