Patiënt participatie Prof. Dr. Tineke Abma, Afdeling Metamedica, Amsterdam UMC, VUmc Amsterdam Public Health research institute 26 september 2018, Nieuwspoort,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Advertisements

Respectvolle bejegening
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Ervaringswerkers in de ggz.
Derde partij: tussen droom en daad
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Huren met zorg Prof.dr. Guy Widdershoven
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Stichting Contactgroep Prostaatkanker IKZ 31 oktober 2007 Margreeth van der Oord SCP coördinator partners ++31 (0) SCP Partner.
Begeleidingsplannen GGZ
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Pijn in de palliatieve zorg
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Ervaringen Implementatie in Nederland
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Dossier Empowerment.
Participatie en empowerment in gezondheidsbevorder ing Charlotte De Baets.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Health Services Research Focusing on Chronic Care and Ageing 1 Kosten-effectiviteit van CVA zorg Silvia Evers Professor of Public Health Technology Assessment.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
Expertmeeting zelfhulp Dr. Evelien Brouwers,
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
EXPERIENCES OF NURSES WORKING AT A STROKE UNIT ON THE TAILORED IMPLEMENTATION OF AN EVIDENCE-BASED GUIDELINE; A QUALITATIVE PROCESS EVALUATION Door Eline.
Cliënten Over Kwaliteit (COK). Over het LSR Het LSR, landelijk steunpunt (mede)zeggenschap Koepelorganisatie voor cliëntenraden Kwaliteitsonderzoek, training,
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Mondzorg - persoonsgericht
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Doorleefd Verstehen Gent 30 september 2013 Jenny Boumans (Trimbos)
Resultaatgericht Samenwerken
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Samenwerken: terug naar de eenvoud
Begeleiding bij Werkplekleren
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
De omgeving verandert; de overheid verandert
Do’s en don’ts van empoweren via hulp
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Kwalitatief onderzoek naar de ondersteuningsbehoefte van brussen binnen Stichting Abrona Sanne Klomp Sociaal Pedagogische Hulpverlening
Participatie en empowerment in gezondheidsbevordering
Positieve gezondheid in de praktijk
Welkom.
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
E-health: Zeer geschikt voor de neurorevalidatie!
bijeenkomst methoden en instrumenten
Brede Haven TL ‘s-Hertogenbosch /
Zonder context geen bewijs
Patiëntenparticipatie
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Participatory Action Research
Optimalisatie Longzorg
Zorggroepdeelname leidt tot betere monitoring bij DM2-patiënten
Open Universiteit Nederland
MijnDossier voor mijn medicatie
Do en Don’t bij het samenwerken met een ervaringswerker
Protocol los: iedere patiënt z’n eigen plan! in de huisartsenpraktijk
Ulrike Pypops, PXO, Jessa Ziekenhuis
Cliëntenraad als aanjager van cliëntenparticipatie
Transcript van de presentatie:

Patiënt participatie Prof. Dr. Tineke Abma, Afdeling Metamedica, Amsterdam UMC, VUmc Amsterdam Public Health research institute 26 september 2018, Nieuwspoort, Den Haag

Een voorbeeld

Waarom patiënt participatie? Inhoudelijke argumenten Patiënten beschikken over ervaringskennis en –deskundigheid > helpt om onderzoek afstemmen op behoeften en wensen, en draagt bij aan relevantie Normatieve argumenten Patiënten zijn eindgebruikers en hebben democratisch recht op invloed ; stem hebben draagt bij aan empowerment Praktische argumenten Draagt bij aan werving van ‘moeilijk’ te bereiken groepen, het betrekken van patiënten verhoogt kans op succesvolle implementatie, ambassadeurs

Meerwaarde patiënt perspectief Patiënten hebben ervaringen en ervaringskennis Kennis over ziekte & behandeling (onderzoekers; professionals) Kennis over impact van de ziekte, omgaan met ziekte en herstel, evaluatie zorg (patiënten) Complementaire kennis Ervaringsdeskundigheid is valide bron van kennis Reflectie op ziekte- en zorgervaringen Afstand ten opzichte van het eigen verhaal Kennis hebben van ervaringen van lotgenoten Verschillende vormen van kennis komen bij elkaar

Participatie = Macht delen

VUmc Basispresentatie Mate van zeggenschap?

Waar in de onderzoek cyclus? Overweeg samen met patiënten Waar de inbreng van patiënten perspectief wenselijk is Dat kan in de gehele cyclus van onderzoek Liefst zo vroeg mogelijk en door de hele cyclus

Welke methoden zijn geschikt? Brede range van methoden: Surveys Patiënten panels Interviews Focusgroepen Shadowing Patient journeys Spiegelgesprekken Photovoice … Stappen en overwegingen: Overleg en maak een keuze in samenspraak met patiënten Welke methoden geschikt zijn om maximale participatie te bevorderen? Welke methoden geschikt zijn zodat het persoonlijk en wederzijds inzicht in het onderwerp van de studie bij patiënten toeneemt?

Mensen met NAH Bv. moodboards ‘ Het is belangrijk om ruimte voor elkaar te maken. Door de moodboards kon ik mijn gevoel uiten en nadenken over wat ik wil in het leven.’ (Cliënt, bedenker en maker van het moodboard) ‘

Creativiteit en flexibiliteit

Perspectieven samenbrengen

Dialoog en communicatieve ruimte ‘Ideale gesprekssituatie’ (Habermas) Hiërarchische macht buiten spel Alle argumenten en perspectieven eerlijk onderzoeken Zoeken naar wederzijds begrip Maar let op: niet alleen rationele argumenten, ook ruimte voor emoties (belichaamde waarden) bieden Dialoog (Gadamer) Open staan voor perspectief van de ander Eigen oordeel tijdelijk opschorten Door een nieuw perspectief in te nemen, verandert perceptie van de situatie

Let op: Epistemic injustice Hiërarchie van kennis leidt er gemakkelijk toe dat ervaringskennis wordt ondergewaardeerd. Niet je verhaal kunnen doen (witnessing injustice) Niet je ervaringen kunnen interpreteren (hermeneutic injustice) Patiënten hebben ook een agenda

Wees alert: ‘fixen’ patiënten Vasthouden aan eigen kaders en regels Onderzoek verengen tot het toepassen van juiste methoden & technieken Patiënten worden ‘opgeleid’ om professioneel onderzoeker te worden Leren jargon van de wetenschap, taal van de abstractie Gevaar: vervreemding van het eigen leven, eigen verhaal

Samen reflecteren en leren Ben ik bereid/in staat om mijn eigen ideeën los te laten en ruimte te bieden aan andere perspectieven? Hoe zie ik patiënten / onderzoekers eigenlijk? Wat betekent samenwerking voor mij? Wat kan ik zelf doen om partnerschap te bevorderen?

VUmc Basispresentatie Wat levert het op? Relevant onderzoek met concrete verbeteringen met impact op kwaliteit van leven van patiënten Nieuwe ideeën en motivatie onderzoekers Empowerment patiënten “Wij hebben ook ideeën” > trots, positieve identiteit Steun geven aan elkaar, verbondenheid, vriendschap Kritisch durven zijn, stem laten horen, mobilisatie Patiënten hebben net een andere kijk en een breder blikveld Een reality check: is datgene wat ik onderzoek relevant voor patiënten?

Conclusie Oprechte, betekenisvolle participatie is verbonden met: Respect en ruimte voor ervaringen van patiënten Gelijkwaardige samenwerking en dialoog Delen en verschuiven van macht en actie Goede condities: respect, ondersteuning, flexibiliteit, creativiteit Samen reflecteren op het proces

Meer lezen? Abma, TA, Cook, T, Rämgård, M, Kleba, E, Harris, J & Wallerstein, N 2017, 'Social impact of participatory health research: collaborative non-linear processes of knowledge mobilization' Educational Action Research, vol 25, no. 4, pp. 489-505. DOI: 10.1080/09650792.2017.1329092 Abma, T.A. & G.A.M. Widdershoven (2014) Dialogical Ethics and Responsive Evaluation as a Framework for Patient Participation, AJOB, 14(6): 27-29. DOI:10.1080/15265161.2014.900143. Abma, T.A., C. Pittens, J. Elberse, M. Visse, J. Broerse (2014) Patient Involvement in Research Programming and Implementation. A Responsive Evaluation of the Dialogue Model for Research Agenda Setting, Health Expectations, 30 May 2014, DOI: 10.1111/hex.12213. Abma, T.A. & J. Broerse (2010) Patient participation as dialogue: setting research agendas, Health Expectations, 13(2):160-73. Abma, T.A., C. Nierse & G.A.M. Widdershoven (2009) Patients as research partners in responsive research. Methodological notions for collaborations in research agenda setting, Qualitative Health Research, 19(3): 401-415. Abma, T.A. (2005) Patient participation in health research. Research with and for people with spinal cord injuries, Qualitative Health Research, 15(10): 1-19.