Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Integrale handhaving en Wabo!
Advertisements

1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Normstelling bestuursrecht
Activiteitenbesluit en geluid
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
Omgevingswet (kamerstuknr )
KERNINSTRUMENTEN RijkOmgevingsvisie Programma AMvB Instructies Projectbesluit Omgevingsvergunning ProvincieOmgevingsvisie Programma Verordening Instructies.
Wabo en omgevingsvergunning kansen voor Gouda Martin Netten Afdeling Bouw en Woningtoezicht.
Aanvullingswet Bodem Michiel Gadella – RWS/Bodem
Kansenkaart geluid Discussie over de kansen voor geluid in het omgevingsplan Arthur Kramer Chrétienne Verhoeff Schakeldag 21 juni 2016.
Afvalwater decentraal geregeld onder de Omgevingswet Kom in actie! Lisette Sanderse Jochem van Westerop.
Op uw gezondheid! Maarten HoornHans Damen projectleider Platform31senior jurist Rho adviseurs.
Het omgevingsplan.
Bodem in de Omgevingswet
SCHAKELDAG juni Sessie: milieueffectrapportage en Omgevingswet.
Windenergie, lokale autonomie en Omgevingswet Prof. mr. A.G.A. Nijmeijer 24 juni 2016.
De werking van de Omgevingswet Doelgroep: beginners Schakeldag 21 juni 2016 Arjan Nijenhuis, plv. directeur Eenvoudig Beter.
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
De geest van de Omgevingswet
RO & Milieu Gedwongen vriendschap onder de Omgevingswet? Sandra Anzion
Commissie Fysieke Leefomgeving 20 september 2016
Inleiding op de Omgevingswet & Praktische tips voor raadsleden
Samenhang instrumenten omgevingswet
VNG Modelverordening hemelwater en grondwater
Wat brengt ons de provinciale omgevingsverordening?
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Het orkest van de Omgevingswet Jan van den Dool 29 juni 2017
Alternatief voor geluidnormering bedrijven?
Afvalwater decentraal onder de Omgevingswet
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Wijzigingen publiek bouwrecht en ICT aan de orde Peter de Haan
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Codificering van het participatiebeginsel
Projectbesluit ‘natte’ waterstaatswerken
Omgevingswet en Gezondheid
Geur: van Activiteitenbesluit naar Omgevingswet
Grondwaterkwaliteit in de Omgevingswet
Les 12 De regelscontroleren
Veranderopgave handhaving
De bruidsschat Gijs van Luyn Astrid van der Wijst 26 juni 2018.
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Project Handvatten Omgevingsplan
De Omgevingswet Doel van de Omgevingswet
Gebiedsontwikkeling en de Omgevingswet
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Invoeringswet Omgevingswet
Omgevingswet en participatie
Welke activiteiten zijn vergunningplichtig?
De vier AMvB’s bij de Omgevingswet
Wat is een omgevingsplan?
Wat is een omgevingsvisie
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Digitaal stelsel in de praktijk
De Omgevingswet Doel van de Omgevingswet
Wat is het programma? Samen met de Omgevingsvisie zijn programma’s de belangrijkste instrumenten voor beleidsontwikkeling Bevat een uitwerking van het.
Participatie bij initiatieven:
Het Digitaal Stelsel Omgevingswet:
Utrechtse Omgevingswetdag
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon December 2018.
Wat is de waterschapsverordening?
Vervolg Praktijkproef opstellen Omgevingsplan
Inleiding Omgevingswet
De Omgevingswet Doel van de Omgevingswet
Transcript van de presentatie:

Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening? Geeft invulling aan de maatschappelijke opgaven. Bevat alle provinciale regels voor de fysieke leefomgeving Bevat algemene regels of vergunningplichten. Gelden voor iedereen Kan ook omgevingswaarden bevatten. Gelden alleen voor bestuursorganen die belast zijn met de monitoring en de programmaverplichtingen Instructieregels gelden alleen voor de bestuursorganen aan wie ze zijn gericht. Instructieregels gelden niet voor burgers en bedrijven Introductie omgevingsverordening Eventuele voettekst

Wat regelen in de Omgevingsverordening? Onderwerpen die in de omgevingsverordening moet worden opnemen Verplichte omgevingswaarden (artikel 2.13 Ow) Regels over onderwerpen waarvoor het rijk instructieregels heeft gesteld Aanwijzen methode en bestuursorgaan monitoring (artikel 20.2 Ow) Provincie kan ook andere onderwerpen regelen over de fysieke leefomgeving binnen de provincie. Dit mag alleen onder de volgende voorwaarden: als het gaat om een provinciaal belang dit belang niet op een doelmatige en doeltreffende wijze door een gemeente kan worden behartigd als dit nodig is voor een doelmatige en doeltreffende uitoefening van taken en bevoegdheden Introductie omgevingsverordening Eventuele voettekst

Regels over activiteiten De provincie kan diverse soorten regels stellen over activiteiten die gevolgen kunnen hebben voor de fysieke leefomgeving (artikel 4.2 Ow). De provincie kan bv. regels stellen aan ontgrondingsactiviteiten, lozingsactiviteiten of milieubelastende activiteiten Bijvoorbeeld over activiteiten die nadelige gevolgen kunnen hebben voor de staat en werking van wegen in beheer bij de provincie. Introductie omgevingsverordening

Ontgrondingsactiviteiten De provincie kan in de omgevingsverordening regels opnemen over de ontgrondingsactiviteiten op land, in regionale wateren en in het winterbed van een rivier in beheer bij het Rijk(artikel 16.9 Bal). Dit kan alleen als dat doelmatig en doeltreffend is. Met de regels kan de provincie: Afwijkende begrenzingen van de vergunningvrije gevallen van artikel 16.7 Bal opnemen Vergunningvrije gevallen toevoegen naast de opsomming van artikel 16.7 Bal Vergunningvrije gevallen uitsluiten in afwijking van artikel 16.7 Bal Introductie omgevingsverordening

Lozingsactiviteiten De provincie kan in haar omgevingsverordening inhoudelijke voorschriften, vergunningplichten, meldingsplichten en informatieplichten opnemen. De provincie kan bijvoorbeeld een vergunningplicht opnemen voor lozingsactiviteiten van afvalwater of koelwater dat afkomstig is van milieubelastende activiteiten. Hierbij gaat het om directe lozingen op een oppervlaktewaterlichaam of zuiveringstechnisch werk (artikel 2.15, lid 2b Bal). Voorwaarde is dat de provincie de vergunningplicht instelt omdat ze taken moet uitvoeren op het gebied van beheer van watersystemen en waterketenbeheer. Introductie omgevingsverordening

Milieubelastende activiteiten In de omgevingsverordening kan de provincie regels stellen aan milieubelastende activiteiten. De provincie kan een vergunningplicht opnemen in de omgevingsverordening (artikel 2.15, lid 2b Bal). Dit kan alleen als de provincie taken moet uitvoeren wat betreft het: voorkomen of beperken van geluidhinder in stiltegebieden beschermen van de kwaliteit van grondwater in grondwaterbeschermingsgebieden beheer van watersystemen en zwemwaterbeheer https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/wetsinstrumenten/provincie/omgevingsverordening/regels-activiteiten/#h33f155b3-29fe-440c-ba09-665eeadd82ec Introductie omgevingsverordening Eventuele voettekst

Voorbereiding en procedure Afstemming met: Omgevingsvisie (provincie) Instructies en instructieregels van het Rijk Participatie Voorbereidingsprocedure Milieueffectrapportage Vaststelling Digitaal beschikbaar Introductie omgevingsverordening Eventuele voettekst

Waarmee moet de provincie bij de voorbereiding rekening houden? Afstemming: Een bestuursorgaan moet rekening houden met de taken en bevoegdheden van andere bestuursorganen (artikel 2.2 Ow). Relatie met provinciale verordening: De omgevingsverordening geeft invulling aan de maatschappelijke opgaven uit de provinciale omgevingsvisie Participatie: De provincie heeft de vrijheid om de wijze waarop participatie plaatsvindt in te richten naar de specifieke kenmerken van een omgevingsverordening Voorbereidingsprocedure: Afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) geldt voor de voorbereiding van een omgevingsverordening (artikel 16.32 Ow) Milieueffectrapportage: De omgevingsverordening kan een kader vormen voor projecten die zijn aangewezen in bijlage V van het Omgevingsbesluit (Ob). Vaststellen: Provinciale Staten stellen de omgevingsverordening vast Digitale verplichtingen: Als de provincie de omgevingsverordening via het digitaal stelsel omgevingswet wil ontsluiten, dan moet de omgevingsverordening aan standaarden voldoen. https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/wetsinstrumenten/provincie/omgevingsverordening/waarmee-provincie/ Introductie omgevingsverordening Eventuele voettekst

Veranderingen en overgangsrecht De omgevingsverordening omvat regels over de fysieke leefomgeving die nu onder andere staan in: de milieuverordening de planologische verordening de ontgrondingenverordening de landschapsverordening de grondwaterverordening Overgangsrecht (volgens voorstel Invoeringswet): Het is de verwachting dat de omgevingsverordeningen klaar zijn op het moment van de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Daarom geen regels voor het van kracht blijven van bestaande provinciale verordeningen. https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/wetsinstrumenten/provincie/omgevingsverordening/wat-verandert-er/ Introductie omgevingsverordening Eventuele voettekst

Omgevingsverordening in de Omgevingswet Artikel 2.6: Provinciale staten stellen één omgevingsverordening vast Artikel 2.8: delegatie Artikel 2.12: omgevingswaarden provincie Artikel 2.13: verplichte omgevingswaarden provincie voor watersystemen Artikel 2.18: provinciale taken voor de fysieke leefomgeving Artikel 2.22: grondslag algemene instructieregels provincie Artikel 2.23: inhoud instructieregels provincie Artikel 2.27: verplichte instructieregels Rijk omgevingsverordening Artikel 2.43: aanwijzing natuurgebieden en landschappen Introductie omgevingsverordening