Ontwikkelings-psychologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Advertisements

Regeling 4H.
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
wORKSHOP 4 ontwikkelingspsychologie De PEUTER (deel 1)
Ben de Geus Thema 3 Boek Cliënt en omgeving
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Ja, zeker vandaag!.
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
16A Frederike Bierens Tom Custers Patrick de Hoogt Jasper van Miert
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
5. De weg die impulsen afleggen
4. De hersenen.
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Workshop 7 Ontwikkelingspsychologie
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
Opvoeden van drukke kinderen
DCD Developmental Coordination Disorder
Methodische vaardigheden
Thema 6: Regeling Basisstof 3, 4 en 5.
Aanpak problematisch gedrag
Het syndroom van Asperger
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Ontwikkeling van het jonge kind
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Gedragsveranderingen bij dementie
Kind in ontwikkeling deel A
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Welkom ik maak me sterk.
Wat is waarnemen? Met waarnemen bedoelen we: Hoe kom je te weten wat er om je heen gebeurt.
VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk November 2015
Heel gewoon maar toch anders.
1 schisis, adoptie en indentiteitsvorming BOSK landelijke schisis dag 14 maart 2015 Marion van Olst, hoofd adoptienazorg.
Dementie en een verstandelijke beperking
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Ontwikkeling van 0 tot 2 jaar
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Motorische ontwikkeling
Ontwikkelingspsychologie 23 september
Connectief Connectief.
LES 15 – HET GEHOOR BLOKBOEK NATUUR 7.
© UNIEK IN DE KLAS.
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Spelen is leren ! Het spel en speelgoed in de werkvelden: Kindercentrum, buurthuis, basisschool, gezinnen….
Ontwikkelingspsychologie 1.2
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
De ontwikkeling van het kind !
§8.5 Hersenen veranderen Bladzijde 81.
Regeling 3 VMBO - BB.
Omgaan met schaamte, emoties en onbegrip. In gesprek gaan met elkaar……
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Verschillende probleemgedragingen
Begeleiden Les 7.
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelings-psychologie
ontwikkelingspsychologie
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelings-psychologie Les 3

Programma Terugblik vorige week Ontwikkelingspsychologie van een baby en peuter Eindopdracht

Vorige les Wat hebben we besproken.

Ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling: Ontwikkelingsdoel van een pasgeborene = vaardigheden en mogelijkheden ontwikkelen om de wereld te verkennen en een overzicht te krijgen van de wereld om hem heen Allereerste vaardigheid van een baby Tijdelijke reflexen Zenuwcellen compleet Motorische ontwikkeling: Volgorde altijd gelijk Grove en fijne motoriek Zintuiglijke ontwikkeling: Horen - Zien Ontwikkelingsdoel van een pasgeborene = vaardigheden en mogelijkheden ontwikkelen om de wereld te verkennen en een overzich te krijgen van de wereld om hem heen Allereerste vaardigheid van een baby = reflexen, automatische reacties op bepaalde prikkels, zonder dat de hersenen ‘zich daarmee bemoeien’. Ogen knipperen en ademhalen Tijdelijke reflexen: Orientatie: over wang strijken, baby draait hoofd. Zwemreflex = overleving, peddelen en schoppen. Babinski = krullen van tenen. Wanneer deze reflexen verschijnen op juiste moment en verdwijnen op juiste moment = teken van goedlopende neurologische ontwikkeling. Zenuwcellen zijn al compleet, deze zijn nodig om verbindingen te maken, waardoor baby’s leren. Verzorgers moeten stimuleren om verbindingen te behouden.

Abnormale ontwikkeling Link met leerproblemen Rijpingsstoornissen Zintuiglijke problemen/handicaps Motorische problemen Vermoeden van leerproblemen: Nagaan of info goed binnenkomt. Rijpingsstoornissen: neurologisch, te maken met controle en beheersing. (voorbeeld ADHD, beheersen van impulsen) Zintuiglijke problemen: blind en doofheid Motorische problemen: Dyspraxie = stoornis vertraagde rijping, onhandig, moeilijk coördinatie tussen verschillende bewegingen. Tegelijk armen en benen bewegen is erg moeilijk. NLD = niet-verbale leerstoornis, stijve, houterige motoriek. Moeite met ontwikkelen van inzicht in ruimtelijke verhoudingen en orientatie

Ontwikkeling peuter Onderscheid tussen zichzelf en anderen Ontwikkelen van autonomie Ontwikkelen ‘eigen wil’ Peuterpuberteit zindelijkheid Zichzelf en anderen: separatieindividuatie

Ontwikkeling peuter Ontwikkelen van: Zelfbewustzijn Zelfconcept Eigenwaarde Geslachtsrol/geslachtsidentiteit Zelfbewustzijn: het ontwikkelen van zelfbewuste emoties, meer complex zoals schaamte en trots, jaloezie Zelfconcept: alles wat de persoon naar eigen idee kenmerkt Eigenwaarde: evaluatie van het zelfconcept, besloten door feedback Geslachtsidentiteit: besef tot een bepaald geslacht te horen

Abnormale ontwikkeling Minder goed ontwikkelde autonomie Minder duidelijke genderidentiteit Genderidentiteitsstoornissen https://www.youtube.com/watch?v=GuHacZAWBT0 Genderidentiteitsstoornis als: kids herhaaldelijk de wens uiten om tot het andere geslacht te horen, een sterke en blijvende voorkeur hebben voor daarbij passende kleding en stereotiepe spelletjes, en bijna uitsluitend met vriendjes van de andere sekse willen omgaan.

Magisch denken Wat is magisch denken? En wat is animistisch denken? https://www.youtube.com/watch?v=E0L8oEabxc0 Magisch denken: het verklaren van onverklaarbare gebeurtenissen. Animistisch denken: menselijke eigenschappen toekennen aan levenloze voorwerpen