Bedrijfsadministratie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De muziekdocent als ondernemer
Advertisements

De Belastingdienst Leuker kunnen we het niet maken... Ook in Wognum
Specialist in sportkader
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 2 Kosten/Baten Check.
Hogeschool van Amsterdam Instituut voor Interactieve Media PROPEDEUSE ONDERNEMEN kennis – vaardigheden - HOUDING College 6 [ ] Peter Buis Lori de.
Beau Mertens & Robert Vanhees
Goedemorgen H3b.
Hoofdstuk 12 De hrm-functie
Samenvatting Intro Samenvatting:
de zeven kostensoorten
Starten voor het onderwijs
Gebruik maken van de artiestenregeling.
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Budgetteren H5 Omzetbelasting Ondernemer detailhandel.
Bedrijfsadministratie
Boekhouden H3 Het grootboek Ondernemer detailhandel.
Financiering en inkoop
Boekhouden Extra stof bij Taak 8
Ondernemen moet je doen
14 Bijzondere inkoop en verkoopboekingen
Pag 65 t/m 77. Wat gaan we doen vandaag? Korte herhaling Kortingen op de belastingen Extra aftrekposten voor ondernemers Ondernemendheid voor Dummies:
Van harte welkom!. Financiële administratie 22 januari 2015 Leon te Brake.
Werkkostenregeling. Op 1 januari 2011 treedt de werkkostenregeling in werking. Dit nieuwe systeem voor vergoedingen en verstrekkingen aan werknemers gooit.
Administratie ‘Wat is administratie?’. Wat is administratie? “Administreren is vastleggen, op papier of elektronisch, wat er in jouw onderneming gebeurd.
PROGRAMMA ^ Adminance in het kort ^ Grijs kenteken regeling ^ Bijtelling grijs kenteken.
Hoofdstuk 3 Belastingen Introductie Belastingen in Nederland.
Permanence Kosten en opbrengsten
Bedrijfs-administratie les 1: hoofdstuk 1
Financiën en inkoop Hoofdstuk 4 De balans. Inhoud 1 De financiële administratie 2 Investeringsbegroting 3 Financieringsplan 4 De balans 5 Exploitatiebegroting.
Bedrijfs-administratie les 2: Hoofdstuk De balans (1)  Vaste Activa (VA)  Vlottende Activa (VLA)  Totaal bezittingen  Eigen Vermogen  Vreemd.
Financieel Plan deel.
Vmbo 2 economie Overheid overbodig?
Aangifte IB en omzetbelasting voor ondernemers
Even voorstellen Wie wij zijn en wat wij doen!
Beste Havo 4..
Beste Havo 4..
Beste Havo 4..
Beste Havo 4..
Beste ath 4..
Welkom Havo 5..
Referentie GrootboekSchema
Welkom Havo/vwo 3..
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Resultatenrekening prognose
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Hoofdstuk Overige kosten
Hoofdstuk 2 Van inkoop naar verkoop
Wat wordt er ingehouden op het brutoloon
Hoofdstuk 4 Rechtssysteem in Nederland
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Hoofdstuk Omzet, kosten, winst
Hoofdstuk 1 Een onderneming starten
Belasting toegevoegde waarde
Hoofdstuk Omzet in kengetallen
Hoofdstuk De exploitatiebegroting (exploitatiebudget)
Bedrijfsadministratie
Vakman Ondernemer – Financieel Plan
Vakman ondernemer – Financieel Plan
Bedrijfsadministratie
Financieel 2.
Schrijven Zakelijke brief.
Hoofdstuk 5 Hoe en met wie ga ik ondernemen?
Bedrijfsadministratie
Thema 8 Blok 3 Aantekening van: Wie betaalt dat allemaal (blz. 43)
Touroperator SunShine
Financiën en inkoop Hoofdstuk 8 Budgetten.
Bedrijfsadministratie
Minor Ondernemerschap - Finance -
Hoofdstuk 6 Hoe ga ik dat financieel doen?
Minimaal €221,- per maand minder
Transcript van de presentatie:

Bedrijfsadministratie Hoofdstuk 9 Administratie van een onderneming

1 De balans 2 Veranderingen in de balans 1 De balans 2 Veranderingen in de balans 3 Grootboekrekeningen en journaal 4 Rekeningschema en kolommenbalans 5 De boekhoudcyclus 6 Subadministratie en dagboeken 7 Omzetbelasting 8 Afschrijven en kruisposten 9 Administratie van een onderneming

Wat heb ik de vorige les geleerd? Wat ga ik nu leren?

Een goede administratie Hoofdstuk 9 Administratie van een onderneming Een goede administratie Het voeren van een goede administratie is belangrijk. Het stelt je in staat om goed onderbouwde beslissingen te nemen ten aanzien van je ondernemingsbeleid. Ook de Belastingdienst stelt eisen aan de administratie. Als een ondernemer niet aan deze eisen voldoet, schat de Belastingdienst het resultaat. Je loopt dan het risico dat de Belastingdienst het resultaat te hoog inschat en je teveel belasting betaalt.

Administratie bewaren Hoofdstuk 9 Administratie van een onderneming Administratie bewaren Je bent als ondernemer verplicht je administratie zeven jaar te bewaren. Alle gegevens die je over jouw onderneming op papier of elektronisch vastlegt, horen bij jouw administratie. Dit betekent dat niet alleen je financiële gegevens, maar bijvoorbeeld ook je agenda en de contracten die je hebt afgesloten tot je administratie behoren.

Hoofdstuk 9 Administratie van een onderneming Btw administratie Als ondernemer moet je aan de Belastingdienst btw afdragen. Uit je administratie moet duidelijk blijken hoeveel btw je moet afdragen. Daarom houd je per tijdvak bij welke facturen je verstuurt en ontvangt wat je uitgeeft wat je inkomsten zijn wat je privégebruik is

Hoofdstuk 9 Administratie van een onderneming Loonadministratie Als je personeel in dienst hebt, moet je een salarisadministratie bijhouden. Dat betekent dat je voor de Belastingdienst loonheffingen moet gaan inhouden op het salaris van je werknemers. Het voeren van een bijbehorende salarisadministratie is erg specialistisch werk, daarom besteden veel ondernemers dit uit. Naast het heffen van loonbelasting stelt de Belastingdienst ook eisen aan de salarisadministratie en de salarisstroken van je werknemers.