Bronnen beoordelen op bruikbaarheid. Stap 1 Wat is de (onderzoeks)vraag? De bron moet passen bij de vraag die je gaat beantwoorden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Crises zijn van alle tijden
Advertisements

Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Examenvoorbereideing
Paragraaf 6.2 Vorige les: Nederlanders en de wereldeconomie
Marketing Werkgroep 6.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Geschiedenis havo 4 - een introductie
De aanvaardbaarheid van een betoog
Denk aan de sociale competentie
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
OFC28 mediawijsheid les 5 samenwerken
Coach’s Eye: sometimes all it takes is looking at a specific moment to improve your performance.
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Tijdvak 8: de negentiende eeuw - de industriële revolutie die in de westerse wereld de basis legde voor een industriële samenleving - discussies over de.
Tijdvak 8: de negentiende eeuw
VOGGP- opdracht bespreken. Uitleg. Opdrachten. Filmpje Crash Course.
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
TRENDS 2014 Hafida
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de Gouden Eeuw is (met jaartallen) Waarom het een economische bloeiperiode was Waarom het een wetenschappelijke.
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Bestuur Europa 18 e eeuw. Frankrijk 18 e eeuw Welke drie standen waren er in Frankrijk in de 18 e eeuw? Hoe zie je deze standen vertegenwoordigd op de.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
H7 Pruiken en revoluties§7.2 Het ancien régime Wat moet je weten aan het einde van de les? -Hoe Frankrijk er politieke en economisch voorstond in de 18.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
LEZEN 3.4 FUNCTIES VAN TEKSTGEDEELTEN. KLAAR MET DE TOETS? Kijk de paragraaf lezen 3.4 na (zie antwoorden in je ) Meld jezelf aan op Google Classroom.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Waarom kritisch denken?. WAAROM KRITISCH DENKEN? Kritisch denken is één van de 21 ste eeuwse vaardigheden nodig om vlot te functioneren in onze samenleving.
Groep 6 Begrijpend lezen
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Lezen, schrijven en argumenteren
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Hollandse Meesters 1 Hermitage Amsterdam.
Moleculen Mo eculen Les 5 Zoek het uit! deel 1.
Genocides.
presentaties bij lessenserie Grolleman, G. (2013)
Filips II vs. Willem van Oranje
Catharina de Grote ( ) en de Russische verlichting
Instructie geven en uitvoeren
Hoofdstuk 1 Meningen en argumenten
Les 5: Het marketingplan
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
Maatschappijleer Nadya Karim
Onderzoeken 1HV.
Posters voor in het geschiedenislokaal
Classic Beauties 1 Hermitage Amsterdam.
Het maken van een PWS.
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
ACTIE onderzoek.
Hoe maak ik een goede mindmap?
Edward de bono; 6 denkhoeden
Observeren Les 1.
10.2 Hoe ontstaan conflicten?
Bewijzen met congruente driehoeken
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Thema 8: hoe vrij ben jij? Blok 1: Franse volk eist vrijheid
DE ANDERE KANT VAN DE WERELD ERUIT?
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Buurt-apps Mediabegrip week 2-3.
Eten is overal. Lessenserie: Voeding – mbo 2 Vak: burgerschap 2 Lesuren: Eten is overal ALS-DAN plan.
Kritiek geven en krijgen
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Sociale Vaardigheden.
Van minder naar meer Getallen 11 t/m 20.
Transcript van de presentatie:

Bronnen beoordelen op bruikbaarheid. Stap 1 Wat is de (onderzoeks)vraag? De bron moet passen bij de vraag die je gaat beantwoorden.

Bronnen beoordelen op bruikbaarheid Bronnen beoordelen op bruikbaarheid. Stap 2 Welke informatie geeft de bron? Bekijk welke informatie de bron geeft. Kun je de informatie vinden in de bron om antwoord te geven op de vraag?

Bronnen beoordelen op bruikbaarheid. Stap 3 Uit welke tijd is de bron Bronnen beoordelen op bruikbaarheid. Stap 3 Uit welke tijd is de bron? Hoe leefden de mensen toen? Wat waren in die tijd economische, politieke, sociale of religieuze veranderingen? Die informatie heb je nodig bij het beoordelen van de bron.

Bronnen beoordelen op bruikbaarheid Bronnen beoordelen op bruikbaarheid. Stap 4 Waarvoor is de bron bruikbaar? Of een bron bruikbaar is voor het beantwoorden van de vraag, hangt ook af van je eigen argumenten. Een bron kan bijvoorbeeld zowel nadelen als voordelen tonen. Denk goed na en leg steeds goed uit waarom je een bron bij de vraag plaatst.

Lees: maak: p. 44-45: 1 t/m 6 Klokhuis: koning willem I http://www.schooltv.nl/video/het-klokhuis-canon-willem-i/#q=koning%20willem%20I De IJzeren eeuw: Johanna Borski http://www.npogeschiedenis.nl/ijzereneeuw/afleveringen/een-machtige-weduwe.html