Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
met studievaardigheden
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Project Pedagoog in de wijk Bijeenkomst week 1.8 Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Landelijke dag lerarenopleiding Biologie Ecent conferentie 16 mei 2012.
SLB2 BIJEENKOMST 1 Stefan Schuur. Agenda bijeenkomst 1  Kennismaken met SLB-er  Kennismaken met elkaar  Afspraken maken  Groepsfoto maken.
Kickoff SomToday 6 SEPTEMBER Wat doen we vandaag ?  Inloggen in SomToday  Handleidingen in WikiWijs: link in WikiWijs plaatsen  Digitale leermiddelen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Formatief versus summatief
Observeren Les 3.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
de docent als didactische coach
Kickoff SomToday 6 september 2016.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Welkom! Neem plaats in de kring.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Passend onderwijs.
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Module 6; didactisch handelen
Drama Reflectie Jennie van Baalen
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
© UNIEK IN DE KLAS.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
welkom op onze Koffieochtend Plagen & Pesten
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Welkom instructeurs!.
Mijn visie op onderwijs
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Ondernemersvaardigheden
Formatieve strategieën in de klas
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Leerwinstmeeting 22 november Lemerlerveld CKO & SLO
gesprekstechnieken Les 2
Judith Gulikers Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018.
ADL Les 1.
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
Ontwikkelingen zichtbaar
Transcript van de presentatie:

Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018 Liesbeth Baartman (HU) Ed van den Berg (SLO - Beta) Frederik Oorschot (SLO- Gamma)   Benodigde materialen: Posters meenemen + printen (eventueel paar kleinere exemplaren) A4 printjes van FE-cyclus om in de subgroepjes te gebruiken om te kunnen “spiegelen” Geeltjes Hand-out van mini-programma voor SLO-ers (daarop staan activiteiten in de subgroepen) Grote flap met daarop de smileys Stiften

Leerdoelen Inchecken: Wat weet je al over formatief evalueren?   1 / 2 / 3 vingers opsteken

Leerdoelen Inchecken: Waar hoop je antwoord op te krijgen in deze workshop over formatief evalueren?   Na deze workshop … … kun je vertellen wat de fasen van de FE-cyclus inhouden … kun je je eigen lesactiviteiten spiegelen aan de FE-cyclus … heb je een idee over FE dat je morgen in de klas kunt uitproberen   Schrijf op post-it wat je leerdoelen is Aan het einde: met smiley aangeven in hoeverre je dit hebt bereikt. Schrijf in 1 zin op wat je hebt geleerd 1 of 2 mensen even laten delen

Mini programma Korte inleiding over FE-cyclus Verdelen in vakgroepen Ed van den Berg (beta) Frederik Oorschot (gamma) In gesprek over de FE-cyclus Wat versta jij onder FE? Heb je een voorbeeld van hoe je FE hebt geprobeerd? Voorbeelden spiegelen aan FE-cyclus Mooie voorbeelden verzamelen Wat neem je mee voor jezelf?   Subgroepen: Starten met startniveau in kaart brengen, ook in de sub-groepen Gemengde groepjes vormen (qua startniveau) In kleine subgroepjes (3-4 tallen) Opdracht meegeven Wat versta jij onder FE? Heb je een voorbeeld van hoe jij dat hebt geprobeerd? Vertel over dat voorbeeld Samen: probeer dit voorbeeld te plaatsen in de fasen Laatste 10 min: mooie voorbeelden ophalen uit hele groep (plenair) Zelf: noteer iets voor jezelf dat je ook wel wilt proberen

Onderzoek naar formatief evalueren Link naar NRO overzichtsstudie

Wat is Formatief Evalueren? Benadrukken dat dit nu wat ingewikkeld klinkt, maar dat hierin de concepten staan waar we vandaag met elkaar handen en voeten aan gaan geven omdat dit een cruciale beginstap is voor FE. En als je dit goed doet heb je er in alle volgende fasen heel veel voordelen van!

FE-cyclus Benadrukken dat dit nu wat ingewikkeld klinkt, maar dat hierin de concepten staan waar we vandaag met elkaar handen en voeten aan gaan geven omdat dit een cruciale beginstap is voor FE. En als je dit goed doet heb je er in alle volgende fasen heel veel voordelen van!

Fase 1: Verwachtingen verhelderen De docent: Leerlijn vertalen naar concrete leerdoelen Op meerdere manieren & momenten Actieve werkvormen Concrete voorbeeldproducten Leerlingen in actie: Leerdoelen voor betrokkenheid / zelfstandigheid Zelf “succescriteria” ontdekken   Benadrukken dat dit nu wat ingewikkeld klinkt, maar dat hierin de concepten staan waar we vandaag met elkaar handen en voeten aan gaan geven omdat dit een cruciale beginstap is voor FE. En als je dit goed doet heb je er in alle volgende fasen heel veel voordelen van!

Bijvoorbeeld: succescriteria ontdekken   Leerdoel: nieuwsbrief schrijven voor ouders van kinderdagverblijf Voorbeelden van goede / minder goede nieuwsbrieven Leerlingen vergelijken in groepjes Leerlingen maken een lijst met succescriteria Waaraan herken je een goede nieuwsbrief?   Benadrukken dat dit nu wat ingewikkeld klinkt, maar dat hierin de concepten staan waar we vandaag met elkaar handen en voeten aan gaan geven omdat dit een cruciale beginstap is voor FE. En als je dit goed doet heb je er in alle volgende fasen heel veel voordelen van!

FE-cyclus Benadrukken dat dit nu wat ingewikkeld klinkt, maar dat hierin de concepten staan waar we vandaag met elkaar handen en voeten aan gaan geven omdat dit een cruciale beginstap is voor FE. En als je dit goed doet heb je er in alle volgende fasen heel veel voordelen van!

Fase 2: Leerlingreacties ontlokken Veel verschillende FE-methodieken Ook informeel: vragen stellen, groepsdiscussies Passend bij de leerdoelen Gericht op diep begrip (niet alleen goed/fout)   Benadrukken dat dit nu wat ingewikkeld klinkt, maar dat hierin de concepten staan waar we vandaag met elkaar handen en voeten aan gaan geven omdat dit een cruciale beginstap is voor FE. En als je dit goed doet heb je er in alle volgende fasen heel veel voordelen van!

Bijvoorbeeld: concept check Benadrukken dat dit nu wat ingewikkeld klinkt, maar dat hierin de concepten staan waar we vandaag met elkaar handen en voeten aan gaan geven omdat dit een cruciale beginstap is voor FE. En als je dit goed doet heb je er in alle volgende fasen heel veel voordelen van!

Voorbeelden Iedereen doet mee Iedereen denkt na Benadrukken dat dit nu wat ingewikkeld klinkt, maar dat hierin de concepten staan waar we vandaag met elkaar handen en voeten aan gaan geven omdat dit een cruciale beginstap is voor FE. En als je dit goed doet heb je er in alle volgende fasen heel veel voordelen van!

FE-cyclus Benadrukken dat dit nu wat ingewikkeld klinkt, maar dat hierin de concepten staan waar we vandaag met elkaar handen en voeten aan gaan geven omdat dit een cruciale beginstap is voor FE. En als je dit goed doet heb je er in alle volgende fasen heel veel voordelen van!

Fase 3: Reacties analyseren en interpreteren Weet ik nu wat ik wil weten over mijn leerlingen? Weet ik genoeg? De docent: Analyseren op leerdoelen (niet op vorm) Op zwaktes EN sterktes Individueel en voor groepjes / hele klas Leerlingen in actie: Onderling vergelijken Vergelijken met succescriteria   Benadrukken dat dit nu wat ingewikkeld klinkt, maar dat hierin de concepten staan waar we vandaag met elkaar handen en voeten aan gaan geven omdat dit een cruciale beginstap is voor FE. En als je dit goed doet heb je er in alle volgende fasen heel veel voordelen van!

Bijvoorbeeld …   Benadrukken dat dit nu wat ingewikkeld klinkt, maar dat hierin de concepten staan waar we vandaag met elkaar handen en voeten aan gaan geven omdat dit een cruciale beginstap is voor FE. En als je dit goed doet heb je er in alle volgende fasen heel veel voordelen van!

FE-cyclus Benadrukken dat dit nu wat ingewikkeld klinkt, maar dat hierin de concepten staan waar we vandaag met elkaar handen en voeten aan gaan geven omdat dit een cruciale beginstap is voor FE. En als je dit goed doet heb je er in alle volgende fasen heel veel voordelen van!

Fase 4: Met leerlingen communiceren over resultaten De docent: Feedback gekoppeld aan leerdoelen / succescriteria Leerlingen kunnen groei laten zien Leerlingen in actie: Elkaar feedback geven => met ondersteuning   Benadrukken dat dit nu wat ingewikkeld klinkt, maar dat hierin de concepten staan waar we vandaag met elkaar handen en voeten aan gaan geven omdat dit een cruciale beginstap is voor FE. En als je dit goed doet heb je er in alle volgende fasen heel veel voordelen van!

Bijvoorbeeld … Feedback door middel van codes Feedback vragen van leerlingen aan elkaar koppelen Opdracht evalueren a.h.v. succescriteria   Benadrukken dat dit nu wat ingewikkeld klinkt, maar dat hierin de concepten staan waar we vandaag met elkaar handen en voeten aan gaan geven omdat dit een cruciale beginstap is voor FE. En als je dit goed doet heb je er in alle volgende fasen heel veel voordelen van!

FE-cyclus Benadrukken dat dit nu wat ingewikkeld klinkt, maar dat hierin de concepten staan waar we vandaag met elkaar handen en voeten aan gaan geven omdat dit een cruciale beginstap is voor FE. En als je dit goed doet heb je er in alle volgende fasen heel veel voordelen van!

Als het niet linksom lukt, dan proberen we het rechtsom! Fase 5: Vervolgacties De docent: Meer dan herhalen en vertragen Doelgericht differentiëren Afwijken van methode / gemaakt lesplan   Als het niet linksom lukt, dan proberen we het rechtsom! Benadrukken dat dit nu wat ingewikkeld klinkt, maar dat hierin de concepten staan waar we vandaag met elkaar handen en voeten aan gaan geven omdat dit een cruciale beginstap is voor FE. En als je dit goed doet heb je er in alle volgende fasen heel veel voordelen van!

En wat doe je dan met die info? Benadrukken dat dit nu wat ingewikkeld klinkt, maar dat hierin de concepten staan waar we vandaag met elkaar handen en voeten aan gaan geven omdat dit een cruciale beginstap is voor FE. En als je dit goed doet heb je er in alle volgende fasen heel veel voordelen van!

Wat doet de effectieve docent? Gebruik deze op je school om in gesprek te gaan met... (klik op link onderaan de ppt en neem een geprint exemplaar) Posters hangen ter inspiratie ook op in de ruimte Posters, kaartspel en eindrapport.

Mini programma Korte inleiding over FE-cyclus Verdelen in vakgroepen Ed van den Berg (beta) Frederik Oorschot (gamma) In gesprek over de FE-cyclus Wat versta jij onder FE? Heb je een voorbeeld van hoe je FE hebt geprobeerd? Voorbeelden spiegelen aan FE-cyclus Mooie voorbeelden verzamelen Wat neem je mee voor jezelf?   Subgroepen: Starten met startniveau in kaart brengen, ook in de sub-groepen Gemengde groepjes vormen (qua startniveau) In kleine subgroepjes (3-4 tallen) Opdracht meegeven Wat versta jij onder FE? Heb je een voorbeeld van hoe jij dat hebt geprobeerd? Vertel over dat voorbeeld Samen: probeer dit voorbeeld te plaatsen in de fasen Laatste 10 min: mooie voorbeelden ophalen uit hele groep (plenair) Zelf: noteer iets voor jezelf dat je ook wel wilt proberen

Exit tickets Plak je post-it bij smiley Schrijf in 1 zin op wat je hebt geleerd Benadrukken dat dit nu wat ingewikkeld klinkt, maar dat hierin de concepten staan waar we vandaag met elkaar handen en voeten aan gaan geven omdat dit een cruciale beginstap is voor FE. En als je dit goed doet heb je er in alle volgende fasen heel veel voordelen van!

Bedankt voor jullie aandacht Bedankt voor jullie aandacht! Waar ga je morgen mee aan de slag in de klas? Benadrukken dat dit nu wat ingewikkeld klinkt, maar dat hierin de concepten staan waar we vandaag met elkaar handen en voeten aan gaan geven omdat dit een cruciale beginstap is voor FE. En als je dit goed doet heb je er in alle volgende fasen heel veel voordelen van!