Loopbaan en burgerschap les 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Powerpoint gemaakt door
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Hoe moet je het vooral NIET doen?
Wat is het geven van feedback?
Feedback geven en ontvangen
Communicatief gedrag + / -
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Boek Communicatie en Organisatie 1e leerjaar; 4e periode
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Johari venster & feedback
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Verbindend communiceren met ouders
Quiz tops en tips groep 5 en 6. Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let.
Creatief schrijven. Programma -Inkomopdracht: elektriciteit -Opdracht 1: jouw ideale vakantiedag -Opdracht 2: verplaats je in een ander Wat gaan we leren?
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Communicatie 7e les.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Drama Reflectie Jennie van Baalen
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Week 1, les 5.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Loopbaan en burgerschap les 2
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Coaching.
RÜya Bijeenkomst 4 Ouders.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)

Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Gesprekstechnieken Les 5.
Loopbaan & burgerschap
Communicatie 3e les.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Communicatie 7e les.
Inspelen op innovaties
ADL Les 1.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
SEL Les 2: normen en waarden.
ADL Les 1.
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Transcript van de presentatie:

Loopbaan en burgerschap les 3 13 maart 2018

Programma van vandaag A&A registratie Activiteiten door klasgenoten Theorie over feedback geven Filmpje Oefening Afsluiting

Feedback geven de 4 G’s Gedrag​ Beschrijf het gedrag van de ander op objectieve manier. Hierbij horen zinnen als “ik zie dat je…” en “ik hoor jou zeggen dat…”​  ​ Gevoel​ De tweede G staat voor gevoel. Welk gevoel roept het gedrag van je studiegenoot of collega bij jou op? Voorbeelden hiervan zijn: “Dat vind ik erg vervelend” of “Daarmee maak je mij óók onzeker.”​  ​ Gevolg van gedrag​ Na het benoemen van het gedrag in stap 1, laat je de persoon weten wat het gevolg daarvan is, welke indruk je daarbij krijgt. Bijvoorbeeld: “Ik krijg hierdoor het idee dat…” of “mensen kunnen dit verkeerd opvatten.”​  ​ Gewenst gedrag​ Tijdens de vierde stap geef je aan welk gedrag gewenst is, zonder stil te staan bij het ongewenste gedrag: “Ik vind het belangrijk dat we op één lijn zetten. Geef het aan als je ergens niet mee eens bent, dan kunnen we proberen tot een compromis te komen.”​

Feedback ontvangen Regel 1: Luister actief​ Zorg als ontvanger van de feedback ervoor dat je actief luistert en dit met je lichaamstaal duidelijk maakt. Laat zien dat je aandacht hebt voor degene die jou feedback geeft.​ Regel 2: Vraag om uitleg​ Waarom zegt en vindt de ander dit? Schiet niet in de verdediging maar verplaats je in je gesprekspartner. Vraag door totdat je precies begrijpt wat hij of zij bedoelt.​ Regel 3: Bedank je gesprekspartner​ Feedback is erg waardevol omdat het jou een kans geeft je gewoonten en werkwijzen te verbeteren. “Ik was me er niet van bewust dat jij hier zoveel last van had. Dankjewel voor dit inzicht, ik zal ermee aan de slag gaan.”​ Regel 4: Verwerk de feedback​ Je hoeft niet direct te reageren op de kritiek. Bedenk eerst wat je ervan vindt, welk gedeelte van de feedback je wenst te gebruiken en welk gedeelte je gaat negeren. Vraag je gesprekspartner welke verandering van jouw gedrag hij of zij wenst, voordat je besluit​ Regel 5: Onderneem actie​ Bij feedback ontvangen is de laatste regel het ondernemen van actie. Wat doe je met de feedback? Gebruik je al het commentaar of zijn er gedeelten waar je niets mee kunt? In het laatste geval dien je dit ook mede te delen: “Ik heb je feedback gehoord en bent het niet eens met jouw observaties over…”​

Slechte voorbeelden Schrijf mee. Wat gaat er niet goed? https://www.youtube.com/watch?v=jVY9hBShtzc&feature=youtu.be

Oefenen in de klas Gedrag: Ga met zijn tweeën tegenover elkaar zitten. De eerste ronde: de een bekijkt de ander en verwoordt een minuut lang wat hij voor gedrag bij de ander ziet en/of hoort. Bijvoorbeeld: “Ik zie je met je ogen knipperen.” “Ik hoor je zuchten.” “Ik zie dat je je ene been over je andere slaat,” enzovoorts. Alleen maar waarnemingen. Degene die geobserveerd wordt, zegt niets, behalve als de ander de fout ingaat. Dan kan die het opnieuw proberen.

Oefenen in de klas Gevoel: In de tweede minuut benoem je eerst wat je ziet en daarna vertel je wat het effect daarvan op jou is. Bijvoorbeeld: “Ik zie je met je ogen knipperen. Ik word er ongedurig van.” “Ik hoor je zuchten. Ik voel met je mee, want ik vind het ook een gedoe!” “Ik zie dat je je ene been over je andere slaat. Ik voel hier helemaal niets bij, ik weet niet wat ik zou moeten voelen.” Desgewenst wissel je van rol, na de twee rondes.

Vragen? Feedback voor de leraar. Activiteit volgende week: Tot volgende week!