privacyregels en warme overdracht PO-VO 19-2-2019 privacyregels en warme overdracht PO-VO 13 november 2018 do’s en don’ts bij de AVG Frans Jordaan coördinator Regioloket SWVAM fjordaan@swvam.nl / www.swvam.nl
programma introductie ervaringen delen over de AVG last en nut 19-2-2019 programma introductie ervaringen delen over de AVG last en nut (warme) overdracht ‘objectief’ formuleren veelgestelde vragen
19-2-2019 introductie Overdragen van leerlinggegevens tussen PO en VO is onmisbaar voor een doorlopende leerlijn. Maar… Er is veel veranderd na het invoeren van de AVG? De warme overdracht neemt een bijzondere plaats in en wordt zowel door PO als VO zeer gewaardeerd. Maar… Wat mogen we nog bespreken? Wat mogen we nog vastleggen?
19-2-2019 ervaringen delen twijfel en onzekerheid… Wat draag je nog over en hoe doe je dat? (digitaal… op papier… warm = mondeling… voldoende beveiligd…) Het is veel werk en ingewikkeld geworden! en toch vind je (of: is) het belangrijk… Wat moet je overdragen? Wat heeft het VO nodig? Wat wil je eigenlijk overdragen? Wat mag je nog overdragen?
19-2-2019 over de AVG Algemene Verordening Gegevensbescherming; Europese wetgeving sinds mei 2018… Nieuw? Nee! - Anders? Ja! – Belangrijk…? kernprincipes uit de AVG… doelbinding en dataminimalisatie informatieplicht rechten: inzage, verwijdering, bezwaar, vergeten worden privacyverklaring / functionaris gegevensbescherming
19-2-2019 last en nut AVG betekent… veel extra werk, dat ingewikkeld is geworden even wennen Uiteindelijk helpt het om… duidelijk te maken hoe je te werk gaat dit ook professioneler te doen (qua handelen, communicatie en techniek) informatiedichtheid te verminderen (need to know ipv nice to know) het belang van het kind beter te beschermen
19-2-2019 (warme) overdracht overdracht is het delen van informatie… via onderwijskundig rapport (OKI-doc) via losse documenten via (telefonisch) overleg, incl warme overdracht stel jezelf altijd vier sleutelvragen (in deze volgorde!)… 1. Wat wil je precies delen? 2. Met welk doel wil je het delen? 3. Met wie wil je het delen? 4. Hoe ga je het delen?
‘objectief’ formuleren 19-2-2019 ‘objectief’ formuleren de don’ts… gebruik geen termen die velerlei uitleg hebben vermijd subjectieve toevoegingen interpreteer niet op het vakgebied van iemand anders de do’s… beschrijf ‘concreet waarneembaar’ concludeer (lees: diagnosticeer) alleen als het ‘aantoonbaar’ is en overeengestemd met de betrokkenen geef bij subjectieve opmerkingen altijd aan dat het jouw gedachte is en leg uit hoe je ertoe gekomen bent
Waarnemen : Wat zie je??? ( 5 minuten) Wat is objectief in je waarneming ? Wat is subjectief?
veelgestelde vragen Wat leg ik vast? 19-2-2019 veelgestelde vragen Wat leg ik vast? Wie heeft zeggenschap over de gegevens? Hoe deel ik informatie? Is zorg over stigmatisering terecht? Wat zijn juridische risico’s? Weten ouders wat er in het OKI-doc staat?
19-2-2019 reacties…?