privacyregels en warme overdracht PO-VO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Privacywetgeving - toegang tot het schooldossier
Advertisements

Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
Busramp in Zwitserland
Observeren en rapporteren
Ho 8: Portfolio.
Digitaal inschrijven VO
Presentatie startbijeenkomst
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
van schooladvies tot inschrijving
Communicatie met ouders
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
LDOS PO-VO BEPO december 2014.
Solliciteren: wat wil ik?
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Persoonsgegevens en de Wbp
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Rob Goossens De Werkomschrijving.
Rob Goossens Het Werkplan.
VMBO (-LWOO) SCREENING Whita Sneep (zorgcoördinator DVC Lammenschans)
Welkom Op de informatie avond van groep 7 en 8!.
Welkom.
Leer weer jezelf te zijn
KRITISCH DENKEN 10 Co-premissen I © Kritisch Denken.
Studieloopbaanbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Het 7-stappenplan.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Mediawijsheid competentie:
INFORMATIEBEVEILIGING EN pRIVACY Borgesiusstichting
Privacy en bescherming persoonsgegevens 2018 mr. Jan van Gool
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Agenda AVG, wat is er aan de hand? Oefening: register van verwerkingen
Een website. Wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken
In 7 stappen uw organisatie klaar voor AVG
INFORMATIEBEVEILIGING EN pRIVACY (IBP) Stichting LeerSaam
Do’s en don’ts voor bewonersinitiatieven
Welkom Wim Behage Commercieel Directeur Accent Automatisering 50 jaar
Algemene Verordening Gegevensbescherming youtube
Schrijven 1.3 en 1.4 Spreken en gesprekken 1.3 en 2.1 Grammatica 3.2
Wet op de privacy.
Privacy en Leerplicht/RMC
WELKOM.
AVG, wat moet ik ermee?.
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Observeren en rapporteren
Privacy en Leerplicht/RMC
Het tweede LOS-gesprek
Wet op de privacy.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Wet op de privacy.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Privacy Wat moet je weten van de nieuwe privacyverordening
Op het werk, in de klas en prive.
KBO en omgaan met privacy
Gebruik van OSO 28 februari 2019 Jeanette van Heijst, applicatiebeheerder Magister Het Schoter Margret Mes, beleidsmedewerker onderwijs Salomo.
Privacy en bescherming persoonsgegevens 2018
Algemene verordening Gegevensbescherming AVG
Observeren, rapporteren
Hoofdstuk 6: Gesprekken met medewerkers
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
het Naoberhuis Algemene Verordening Gegevensbescherming
IBP en AVG, wat moet wij er op school mee?
WELKOM.
Transcript van de presentatie:

privacyregels en warme overdracht PO-VO 19-2-2019 privacyregels en warme overdracht PO-VO 13 november 2018 do’s en don’ts bij de AVG Frans Jordaan coördinator Regioloket SWVAM fjordaan@swvam.nl / www.swvam.nl

programma introductie ervaringen delen over de AVG last en nut 19-2-2019 programma introductie ervaringen delen over de AVG last en nut (warme) overdracht ‘objectief’ formuleren veelgestelde vragen

19-2-2019 introductie Overdragen van leerlinggegevens tussen PO en VO is onmisbaar voor een doorlopende leerlijn. Maar… Er is veel veranderd na het invoeren van de AVG? De warme overdracht neemt een bijzondere plaats in en wordt zowel door PO als VO zeer gewaardeerd. Maar… Wat mogen we nog bespreken? Wat mogen we nog vastleggen?

19-2-2019 ervaringen delen twijfel en onzekerheid… Wat draag je nog over en hoe doe je dat? (digitaal… op papier… warm = mondeling… voldoende beveiligd…) Het is veel werk en ingewikkeld geworden! en toch vind je (of: is) het belangrijk… Wat moet je overdragen? Wat heeft het VO nodig? Wat wil je eigenlijk overdragen? Wat mag je nog overdragen?

19-2-2019 over de AVG Algemene Verordening Gegevensbescherming; Europese wetgeving sinds mei 2018… Nieuw? Nee! - Anders? Ja! – Belangrijk…? kernprincipes uit de AVG… doelbinding en dataminimalisatie informatieplicht rechten: inzage, verwijdering, bezwaar, vergeten worden privacyverklaring / functionaris gegevensbescherming

19-2-2019 last en nut AVG betekent… veel extra werk, dat ingewikkeld is geworden even wennen Uiteindelijk helpt het om… duidelijk te maken hoe je te werk gaat dit ook professioneler te doen (qua handelen, communicatie en techniek) informatiedichtheid te verminderen (need to know ipv nice to know) het belang van het kind beter te beschermen

19-2-2019 (warme) overdracht overdracht is het delen van informatie… via onderwijskundig rapport (OKI-doc) via losse documenten via (telefonisch) overleg, incl warme overdracht stel jezelf altijd vier sleutelvragen (in deze volgorde!)… 1. Wat wil je precies delen? 2. Met welk doel wil je het delen? 3. Met wie wil je het delen? 4. Hoe ga je het delen?

‘objectief’ formuleren 19-2-2019 ‘objectief’ formuleren de don’ts… gebruik geen termen die velerlei uitleg hebben vermijd subjectieve toevoegingen interpreteer niet op het vakgebied van iemand anders de do’s… beschrijf ‘concreet waarneembaar’ concludeer (lees: diagnosticeer) alleen als het ‘aantoonbaar’ is en overeengestemd met de betrokkenen geef bij subjectieve opmerkingen altijd aan dat het jouw gedachte is en leg uit hoe je ertoe gekomen bent

Waarnemen : Wat zie je??? ( 5 minuten) Wat is objectief in je waarneming ? Wat is subjectief?

veelgestelde vragen Wat leg ik vast? 19-2-2019 veelgestelde vragen Wat leg ik vast? Wie heeft zeggenschap over de gegevens? Hoe deel ik informatie? Is zorg over stigmatisering terecht? Wat zijn juridische risico’s? Weten ouders wat er in het OKI-doc staat?

19-2-2019 reacties…?