GAME MAKER ONLINE Les 4 / Asteroids 19-2-2019 Michel Fiege
Vandaag Asteroids Eerst een uitleg van wat er allemaal al werkt Daarna zelf aan de slag! 19-2-2019 Michel Fiege
Dus… Wat werkt er al? Alles werkt, behalve het bestuurbare ruimteschip. Dit gaan de leerlingen zelf doen. 19-2-2019 Michel Fiege
Er zijn al bewegende rotsblokken.. Dit is nieuw: “wrappen”. Gebruik je altijd in het Step-Event van een object. Als een instantie links de kamer verlaat, komt het er rechts weer in. En andersom. Als een instantie onder de kamer verlaat, komt het er boven weer in. En andersom. 19-2-2019 Michel Fiege
Die willekeurig worden gemaakt.. Er worden weer kansen gebruikt (in Pac-Man voor het eerst). Dit keer om asteroïden vanuit de hoeken van de kamer te laten komen. (4x create_instance: voor linksboven,rechtsboven,linksonder,rechtsonder) 19-2-2019 Michel Fiege
En willekeurig door de kamer vliegen! Als de asteroid gemaakt wordt (vorige slide), wordt het Create-Event aangeroepen. Er wordt een subimage gekozen Als er een ruimteschip is: dan wordt ingesteld in die richting te bewegen Anders kiest de asteroïde een willekeurig punt in de kamer Eens in de zoveel tijd veranderd een asteroïde in een hartje (leven). 19-2-2019 Michel Fiege
Aan de slag: Ruimteschip maken! 19-2-2019 Michel Fiege
Zelf aan de slag Succes! http://gm.michelfiege.nl Goed lezen Gebruik de plaatjes! Oefenbestanden downloaden In dit geval “asteroids.zip” Help elkaar! Succes! 19-2-2019 Michel Fiege
Wat heb je vandaag geleerd? 19-2-2019 Michel Fiege
Overerving Parent: obj_ship Children: obj_ship_normal, obj_ship_flames Botsing met asteroid? obj_ship <> obj_astroid Overerving: botsing met Parent ingesteld? -> dan ook botsing met de kind-objecten! 19-2-2019 Michel Fiege
De functie floor() Afronden naar beneden floor(81,2) = 81 Doel: kennismaking met een nieuwe functie. 19-2-2019 Michel Fiege
Modulo rekenen De rest van een deling 8 mod 4 = 0 8 mod 5 = 3 Denk aan uren (24), en… 360 graden in een cirkel Nadruk leggen op de cirkel en 360 graden, met de belangrijke waarden 0, 90, 180 en 270. “Als we doordraaien vanaf 359, dan komen we weer op 0” 19-2-2019 Michel Fiege
De functie min() Geeft de kleinste van twee waarden terug Met deze functie kunnen we snelheid begrenzen min(speed+0.3,10) De functie max() hebben de leerlingen al een keer gezien. Met min() kunnen we ook weer de snelheid begrenzen, maar dan aan de bovenkant. Wordt speed+0.3 groter dan 10, dan komt er 10 uit. Is speed+0.3 kleiner dan 10, dan komt er speed+0.3 uit 19-2-2019 Michel Fiege
Volgende keer… Heel oud plaatje, maar het is Snake. 19-2-2019 Michel Fiege