Kaizen Quick Reference Card Doel Prestaties verbeteren Benutten en ontwikkelen van kennis en kunde van medewerkers Lerende en wendbare organisatie Succesfactoren Baseer je op feiten Zorg voor diversiteit Ga naar de “gemba” Vind de root-cause Focus op kleine verbeteringen Denk ook aan Coachings-kata Checklist Kaizen A3-formaat Stakeholder analyse E=K*A Het gaat niet om harder werken maar om slimmer werken Kaizen leidt tot Lean Meer info of suggesties: info@vavia.nl Voorwaarden: Kennis van Proces Kennis van VOC en VOB Herkennen van Verspillingen
Stap Actie Check Definieer het probleem Probleem duidelijk Team compleet VOC en Value duidelijk Verzamel de feiten Op de werkvloer zelf gezien wat het probleem is Meten van de feiten Schets het proces (Value Stream Map) Analyseer de feiten Analyseer de feiten en kom tot de kern (“root cause”), bv door 5xWhy of Visgraat Genereer oplossingen Genereer oplossing bv via een brainstorm Kies de oplossing Implementeer Maak een plan en planning, bijvoorbeeld via een A3-formulieer Vraag akkoord. Realiseer en implementeer Controle en borging Controleer of het probleem is weggenomen en niet meer terugkeert. Acteer in geval van onjuistheden Zorg voor standaards Leer en evalueer