Verkoopt en handelt verkoop af Hoofdstuk 7 Marktsegmentatie
1 Handel en distributie 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5 Geld beheren 6 Service en klachten 7 Marktsegmentatie 8 Winkelformule 9 Retailmix
Marketinginstrumenten Hoofdstuk 7 Marktsegmentatie Marketinginstrumenten Plaats Product Prijs Presentatie Personeel Promotie
Marktsegmentatie De klanten indelen in verschillende groepen Hoofdstuk 7 Marktsegmentatie Marktsegmentatie De klanten indelen in verschillende groepen In stukjes / segmenten: groepen verdelen is segmenteren Deze paragraaf sluit aan bij ESS examenterm 5.1 Bezit basiskennis van marktsegmentatie, punt 1 (begrip marktsegmentatie).
Indeling markt Geografisch Demografisch Sociaal-economisch Cultureel Hoofdstuk 7 Marktsegmentatie Indeling markt Geografisch Demografisch Sociaal-economisch Cultureel Psychologisch Deze paragraaf sluit aan bij ESS examenterm 5.1 Bezit basiskennis van marktsegmentatie, punt 2 (criteria marktsegmentatie).
Geografische marktsegmentatie Hoofdstuk 7 Marktsegmentatie Geografische marktsegmentatie Woonplaats Afstand. Deze paragraaf sluit aan bij ESS examenterm 5.1 Bezit basiskennis van marktsegmentatie, punt 2 (criteria marktsegmentatie).
Hoofdstuk 4 Marktsegmentatie
Demografische marktsegmentatie Hoofdstuk 7 Marktsegmentatie Demografische marktsegmentatie Gezinssituatie Woonsituatie Geslacht Leeftijd Deze paragraaf sluit aan bij ESS examenterm 5.1 Bezit basiskennis van marktsegmentatie, punt 2 (criteria marktsegmentatie).
Sociaal-economische marktsegmentatie Hoofdstuk 7 Marktsegmentatie Sociaal-economische marktsegmentatie Indelen op basis van inkomen Deze paragraaf sluit aan bij ESS examenterm 5.1 Bezit basiskennis van marktsegmentatie, punt 2 (criteria marktsegmentatie).
Culturele marktsegmentatie Hoofdstuk 7 Marktsegmentatie Culturele marktsegmentatie Je richt je op mensen die hun roots hebben in bijvoorbeeld de Marokkaanse, Turkse, Surinaamse, Antilliaanse of Poolse cultuur. Deze paragraaf sluit aan bij ESS examenterm 5.1 Bezit basiskennis van marktsegmentatie, punt 2 (criteria marktsegmentatie).
Kenmerken psychologische marktsegmentatie Hoofdstuk 7 Marktsegmentatie Kenmerken psychologische marktsegmentatie Impulsiviteit Statusgevoel Hoe gevoelig je bent voor trends Soorten kopers Innovators (koplopers) Early adopters (volgers) Early majority (eerste peloton) Late majority (tweede peloton) Laggards (achterblijvers) Deze paragraaf sluit aan bij ESS examenterm 5.1 Bezit basiskennis van marktsegmentatie, punt 2 (criteria marktsegmentatie).
Psychologische marktsegmentatie Hoofdstuk 7 Marktsegmentatie Psychologische marktsegmentatie Deze paragraaf sluit aan bij ESS examenterm 5.1 Bezit basiskennis van marktsegmentatie, punt 2 (criteria marktsegmentatie).
Hoofdstuk 7 Marktsegmentatie Hybride consument Consument die in zijn aankoopgedrag niet in een ‘hokje’ is te plaatsen en extremen vertoont.
Waarom de markt segmenteren? Hoofdstuk 7 Marktsegmentatie Waarom de markt segmenteren? uitstraling, verkoopmethode, producten en prijzen afstemmen op de klantengroep reclame en promotieacties afstemmen op de wensen van de klantengroep verkoopargumenten gebruiken die deze klantengroep het meeste aanspreken snel belangrijke trends herkennen en daar goed op inspelen
Marktfragmentatie Verdeling van doelgroepen binnen een segment Hoofdstuk 7 Marktsegmentatie Marktfragmentatie Verdeling van doelgroepen binnen een segment Een winkelier heeft twee keuzes: Meerdere doelgroepen bedienen Één doelgroep bedienen
Hoofdstuk 4 Marktsegmentatie Nichemarkt Afgebakend marktsegment met specifieke behoeftes, meestal klein. Bijvoorbeeld bruidsboeketten of dansschoenen.
De drie marketingstrategieën Hoofdstuk 7 Marktsegmentatie De drie marketingstrategieën Geconcentreerde marketingstrategie Gedifferentieerde marketingstrategie Ongedifferentieerde marketingstrategie Bespreek het verschil tussen de verschillende marketingstrategieën en geef voorbeelden.
Technologie en marktsegmentatie: Hoofdstuk 7 Marktsegmentatie Technologie en marktsegmentatie: Klantenkaarten Beacons (met wifi- en/of Bluetooth-tracking) QR-codes op producten Big data verzamelen Leg uit dat er regels zijn verbonden aan het verzamelen van klantgegevens. Klanten moeten hiervoor toestemming geven.