VONK Leernetwerk Veilig Opgroeien Annelies Kassenberg & Suzanne Kuik Senior onderzoekers Jeugd, Hanzehogeschool Groningen
Veilig Opgroeien = het voorkómen en aanpakken van kindermishandeling èn kinderarmoede. Erik Johansson
Kindermishandeling: 'A wicked problem’ 119.000 slachtoffers van kindermishandeling per jaar Gevolgen zijn enorm. Erik Johansson
Gevolgen (een kleine greep) 2 tot 3 keer hoger risico op onveilige gehechtheid; verhoogd risico op gedragsproblemen; negatief zelfbeeld; psychische stoornissen verhoogd risico op hart- en vaatziekten, diabetes, depressie, verslaving, lager inkomen; psychosociale ontwikkeling verstoord (minder concentratie, lager opleidingsniveau); 2 keer zo hoog risico op suïcide; 50% meer kans om als dader of opnieuw als slachtoffer betrokken te zijn bij mishandeling (intergenerationele overdracht).
Wat maakt bespreken zo moeilijk? Woord kindermishandeling is al een beschuldiging (moeilijk om in de mond te nemen bij open gesprek); Er is definitie (wetboek) maar veel ruimte voor discussie; Professionals bang om beschuldigd te worden en zelf vals te beschuldigen; Woord armoede en koppeling met narigheid draagt veel stigmagevaar in zich; Kevin Corredo
Wat vraagt dit van de professionals? Kennis? Vaardigheden? Besef? En lef… Erik Johansson
Veilig Opgroeien Integraal aanpakken, betekent oog hebben voor signalen van kindermishandeling EN kinderarmoede; Je hebt elkaar nodig… Erik Johansson
Geïntegreerde pedagogische wijkplannen “We willen met elkaar kijken wat er nodig is” “Er is weinig samenhang en synergie tussen de verschillende projecten en activiteiten, onvol- doende verduurzaming van de investeringen en versnippering in de samenwerking” “We willen af van die verschillende potjes”
Factoren positief opgroeien
Signaleren & aanpakken doe je niet alleen! Meldcode biedt handvat voor het samen optrekken; Alleen rondlopen met signalen van kinderarmoede en kindermishandeling hoeft niet; Signaleren doe je samen; Er valt wel nog veel van en met elkaar te leren in dat ‘samen’; Nathan Wirth
VONK-Veilig Opgroeien Nieuwe Impuls Kennis Leren in organisaties vaak naar binnen gericht; Onderwijs en praktijk weten elkaar onvoldoende te vinden; Vonk komt in co- creatie tot stand Erik Johansson
VONK-Veilig Opgroeien Nieuwe Impuls Kennis Verbinden VONK aan bestaande netwerken, bijvoorbeeld: -leerkringen ‘Geweld hoort nergens thuis’ -Refereeravonden Accare, Elker, Tinten, e.a. Hoe laten we jeugdhulp en jeugdzorg samen leren? Ontschotten is wens en is noodzakelijk!
Wegbereiders van de transformatie Aan jullie de ingewikkelde taak de transformatie van de jeugdhulp vorm te geven. SAMEN Hoe? Erik Johansson
Kinderarmoede
Gevolgen voor kinderen Niet mee kunnen doen Chronische stress Hersenontwikkeling (11-13 IQ punten lager) Lager gezondheidsniveau en welbevinden Kinderen in armoede 6,6/ 5,5 (problemen thuis). Anderen 7,5 Lagere schoolprestaties
Opdracht voor jullie Hoe ga je aanpak van deze twee thema’s samen organiseren? Wie (welke expertise) heb je allemaal nodig om tafel? Hoe zorg je ervoor dat jouw expertise zo vroeg mogelijk wordt ingezet? Hoe zorg je voor korte lijntjes? Hoe zorg je voor kennisdeling? Hoe word jij zelf de “Pilot on the Plane”?
Maak een plan van aanpak! Bird in hand (wat kun je bereiken met riemen die je hebt, Creëer kansen); Affordable loss (wat ben je bereid te verliezen?); Lemonade (omarm het onvoorziene); Crazy Quilt (samen alle kaarten op tafel: wat zie je ontstaan?); Pilot on the plane (geef elkaar vertrouwen en verantwoordelijkheid); Erik Johansson
nabespreking Erik Johansson