Art & Design Gt 1 Architectuur: Torens

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bouwen doen we zo! Sjoerd & Remco Studenten van MBO – Bouwkunde niveau4.
Advertisements

Maak een tentoonstelling

Fantasiedier AV1A / AV1B Opdracht 1, Blok 2.
500 – 1000 na Christus RIDDERS en KASTELEN.
Een manier om problemen aan te pakken
brugklas ruimte en perspectief
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
INSTRUCTIE 1: Verzamel zoveel mogelijk verschillende soorten gekleurd papier en pakpapier. Vergeet geen zwart en wit papier. Zorg dat ieder van jullie.
Vorm en Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
Hoe werkt een powerpoint?
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Thema: mijn schaduw verrast me
Functionaliteit en decoratie Interactieve les 17 juni 2009 Gemeente Museum Den Haag Leo van Rutten – rk basisschool De Fontein.
Eigenschappen Ruimtelijke figuren
2 vmbo basis 4.1Vlakke figuren
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
ARCHITECTUUR IN DE MODERNEN
Ruimtefiguren.
De Topklas.
Les 5. In beeld gevangen Haha ah. Doelen Na deze les: kunnen jullie overweg met een eenvoudig fotobewerkingsprogramma; hebben jullie je idee vormgegeven.
Wikimedia Les 1. Wat is Wikimedia? Weten we het nog?
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer.
Meetkunde 5L herhalingsweek: 5L : ‘herhalingsweek’
Plattegrond maken Explorers ’12. Uitleg Opdrachten: doormiddel van opdrachten maak je je plattegrond compleet. Kleur/legenda: vergeet niet om alles.
Dirk leven in een middeleeuwse stad. Hoe maak je een middeleeuwse stad? Activiteit 1:  Foto’s van nu vergelijken met afbeeldingen van vroeger;  Zoeken.
Door Ricardo. Uitleg Deze presentatie gaat over het bouwen van een brug. Het vereist de volgende eisen: 1 Goed teamwerk 2 Een stille hand 3 Een goede.
Zie jij de groene cirkel?
Onderzoekend en Ontwerpend Leren met Spiegels Groep 1 t/m 4 Welmoet Damsma Gerda Manneveld Ed van den Berg AMSTEL Instituut, Universiteit van Amsterdam.
Meetkunde 5L week 14: Vierhoeken tekenen vierhoeken vierkant vlieger
Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted Noten (design) i.s.m. Stedelijk Museum Amsterdam Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted.
Vorm.
Meetkunde 5de leerjaar.
Kubisme Een stroming in de kunst vanaf 1900 tot ongeveer 1920
SCHAAL in toepassingssituaties
Snijden met stanleymes
Sleutels, codes en aanwijzingen
TEKENEN RASTER voor opdracht PORTRET
Loodrechte lijnen tekenen
1 PUNTS PERSPECTIEF.
Ontwerpen van een woning
Architectuur.
NSCCT Instructie groep 4
Tentoonstelling Leonardo da Vinci
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Sleutels, codes en aanwijzingen
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
NSCCT Instructie groep 6
Ontwerpen van een woning
SCHAAL in toepassingssituaties
MODE Art & Design Vellinga.
MODE BLOK 2 PERIODE 1.
BRUGGEN Art & Design opdracht ‘Architectuur’ - GT1
Art& Design Leerjaar 1 Productvormgeving.
Art & Design Productvormgeving.
Les 8: Samenwerkingsvaardigheden 2
IS ER VOOR ELK PROBLEEM EEN OPLOSSING?
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Vormen digibordpeuters
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
voorbeeld volgende bladzijde terug
Art & Design Grafisch vormgeven
Wat heb je nodig? Papier, potlood en materiaal om in te kleuren.
Art & Design Grafisch vormgeven
Wat heb je nodig? Tekenmateriaal.
Voorbeeld terug Wat heb je nodig? Je hebt nodig, een schaar, lijm, karton, verpakkingen van karton, verf. Wat moet je doen? Voor je eigen dorp/stad ga.
Transcript van de presentatie:

Art & Design Gt 1 Architectuur: Torens

Art & Design Architectuur Wat is architectuur Art & Design Architectuur Wat is architectuur? Bekijk onderstaande presentatie/filmpje thuis. Dit wordt op school nabesproken https://prezi.com/2itmcewox1pb/architectuur-lessenserie-architectuur-vmbo-2-k/

Art & Design Architectuur: Casus: De gemeente in Valkenswaard wil een nieuwe toren plaatsen in het centrum. Het moet een toren worden die opvallend is, mensen nieuwsgierig maakt en die uitnodigend is voor zowel jong als oud.

Art & Design Architectuur Inleiding: Een toren is hoog. Je ziet een toren al van ver, hij steekt boven alles uit. Als je boven op een toren staat, kijk je verder dan wie ook. Een toren bouwen is moeilijk. Hij mag niet omvallen. Daarom werden torens vroeger heel stevig en zwaar gebouwd. De eerste torens leken wel op blokkendoostorens: vierkant, recht naar boven en heel erg stevig. Denk maar eens aan de torens op de hoeken van een kasteelmuur: dikke muren en kleine ramen. Later werden de torens sierlijker en vooral hoger. De muren werden dunner en de ramen werden groter en langer. De grondvormen van een toren zijn meestal geometrisch. Als vormen geometrisch zijn kunnen ze eenvoudig met liniaal en passer getekend worden. Vierkant, driehoek, cirkel en rechthoek zijn geometrische vormen. Geometrische vormen kunnen ook ruimtelijk zijn, zoals kubussen, bollen, cilinders, etc.. .

Art & Design Architectuur Opdracht: Het ontwerpen van een opvallende toren voor Valkenswaard. Doel: Je leert een ruimtelijke vorm maken. Je leert de eigenschappen kennen van verschillende materialen en de daarbij behorende gereedschappen/technieken. Je leert constructies bedenken. Je bent bezig met de begrippen: (geometrische) vorm, open en gesloten vorm, ritme, contrast en lengtewerking. Benodigdheden: Materiaal: karton, ijsstokjes, prikkers, etc.… . Gereedschap: snijplaat, stanleymes, schrijfgerei, liniaal, geodriehoek, lijmpistool, etc..

Art & Design Architectuur Opdracht 1: Huiswerk: Zoek 10 afbeeldingen van verschillende torens en sla deze op in een Word-documentje. Opdracht 2: Maak twee verschillende schetsontwerpen van een originele toren. Werk je schetsen mooi uit met licht- donkerverschil (schaduw). Denk tijdens het schetsen goed na over de vormgeving en de constructie. Je toren moet opvallen maar ook stevig zijn! Ben origineel, vernieuwend. Het geheel mag ongeveer 40 cm hoog moeten worden. Gebruik je karton, let dan op open en gesloten vormen. *Torens lijken hoger als ze naar boven toe steeds smaller worden. Ook kleine torentjes en een versierde torenspits benadrukken de hoogte van de toren. Smalle ramen laten de toren ook langer lijken.

Art & Design Architectuur Opdracht 3: Als je ontwerp is goedgekeurd mag je met de toren beginnen. Maak een goed plan van aanpak. Begin met de grondvorm. Werk je met karton, begin dan met de uitslag de grondvorm van de onderste laag van de toren te tekenen. Vergeet de plakrandjes niet! Plak niet alles definitief vast. Wacht tot je alle lagen hebt dan kun je altijd nog dingen veranderen. Maak kleinere vormen die de hoogtewerking benadrukken. Zorg voor extra’s zodat je toren origineel wordt. Werk je met karton? Bekijk het filmpje over snijden en ritsen;

Art & Design Architectuur Beoordeling: Waar moet je op letten? -Heeft je toren een mooie originele vormgeving? -Heb je mooi afgewerkte en stevige verbindingen gemaakt? -Bij karton; Is alles netjes gesneden en geritst? -Past het geheel goed in elkaar? -Zijn de verhoudingen goed? - Is je toren opvallend en uitnodigend? Schets= SO1 Eindwerk= PW2 Succes!