Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Advertisements

Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
SCHOOL EN SAMENLEVING.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Leerstof tweede semester
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Secundair onderwijs van de toekomst
DPB Fysica Gent.
GIP toelichting Begeleiders personenzorg 6 september 2013 dpb brugge 6 september 2013.
NIEUW LEERPLAN KLASSIEKE TALEN 2 DE GRAAD 3 DE JAAR: VANAF 1 SEPTEMBER DE JAAR: VANAF 1 SEPTEMBER 2014 Leerplan klassieke talen 2 de graad Dietske.
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Personeelsvergadering
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Structurele projectwerking in de Wingerd
GO!2020 Workshop Hervorming SO. Eerste graad Eerste niveau  Tweede niveau  Derde niveau  Vierde niveau –Viveau.
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
KICK-OFF Planlast 24 maart 2015.
Vernieuwde opzet werkplekleren in de propedeuse Aanleiding vernieuwde opzet Achtergronden en inhoudelijk kader Opzet programma vanaf 6 november Verder.
Naar het voortgezet onderwijs
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Krachtige leeromgevingen
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Krachtige leeromgevingen
Bijeenkomst September 2015
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
ILVO VERNIEUWD LOOPBAAN- EN BELONINGSBELEID INFOSESSIES Nov – dec 2015 Jan 2016.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Stappen zetten richting een nieuwe architectuur van het SO CODI-dag 17 juni 2016 Hilde De Meyer – Els Supply.
Experten in de derde graad Proefproject
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
Modernisering SO Overgang bao-so/verbrede 1e graad
Jaarvergadering schoolbesturen Mechelen/Brussel
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Toelichting biologie in GWW
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Krachtige leeromgevingen
Meesterlijk - Op de proef gesteld Filmfragment Fysica
Naar een typologie van scholen
De digitale Omgevingsvergunning verkavelingen en bijstellingen verkavelingen December 2017.
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
DKO pedagogische ontwikkelingen
Modernisering SO 30 mei 2018.
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
Nieuwe eindtermen 1e graad secundair onderwijs Algemeen kader en proces AHOVOKS – Hannelore Baeyens 19 september 2018.
Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
nieuwe leerplannen DKO
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Doelstelling vanaf het begin
Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.
Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Modernisering SO Implementatie 1ste graad
‘The impossible leap in one hundred simple steps’
Modernisering Secundair Onderwijs
Transcript van de presentatie:

Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad

Decreet onderwijsdoelen eerste graad SO Reductie van het aantal eindtermen Geen VOET meer > opgenomen in ET Niet meer geordend volgens vakken maar volgens sleutelcompetenties ET: competentiegericht en evalueerbaar ET: sober geformuleerd >< kennis geëxpliciteerd ET basisgeletterdheid te behalen op einde van de eerste graad op niveau van individuele leerling voor

Decreet onderwijsdoelen eerste graad SO Sleutelcompetenties: eindtermen worden geordend in 16 sleutelcompetenties Bouwstenen (funderende doelen): rode draad voor de vorming in het leerplichtonderwijs Eindtermen = minimumdoelen te bereiken op populatieniveau Eindtermen basisgeletterdheid = doelen te bereiken op leerlingniveau op het einde van de eerste graad Uitbreidingsdoelen Nederlands = extra doelen bovenop de eindtermen m.b.t. competenties in het Nederlands te bereiken door een bepaalde leerlingenpopulatie

Concept nieuwe eindtermen Sleutelcompetenties Transversaal Eindtermen hebben een (gedeeltelijke) link met andere sleutelcompetenties en/of kunnen gerealiseerd worden binnen de inhouden van andere sleutelcompetenties Inhoudelijk Resultaatsverbintenis van eindtermen Onderscheid vakgebonden en vakoverschrijdende eindtermen met bijhorend statuut verdwijnt Alle eindtermen te bereiken m.u.v. een beperkt aantal attitudinale eindtermen Eindtermen basisgeletterdheid te bereiken op individueel niveau Nieuwigheden ipv vak

Curriculumdossiers Alle onderwijsverstrekkers samen maken curriculumdossiers op niveau studierichting (voor eerste graad op niveau A- en B-stroom) ET worden hierin letterlijk overgenomen Toevoeging van differentiële doelen Toevoeging van doelen basisopties in eerste graad Toevoeging van studierichting specifieke doelen (op basis van beroepskwalificaties voor dubbele en arbeidsmarktgerichte finaliteit) Leerplannen zijn gebaseerd op curriculumdossier

Leerplannen openbaar onderwijs Principes Eindtermen worden letterlijk overgenomen als leerplandoelen Leerplannen garanderen maximale autonomie voor scholen en leraren Sleutelcompetenties worden gekoppeld aan vakken Minimale materiële vereisten Beschikbaar vanaf medio januari

Digitalisering curriculumondersteuning

Een nieuw soort leerplan Alle leerplandoelen + koppeling aan vakken(clusters) Leerplancommissie “Light” GO! & POV & OVSG LEERPLANNEN CURRICULUM DOSSIERS EINDTERMEN Ontwikkelcommissies Valideringscommissies Vlaamse Regering Vlaams Parlement Alle leerdoelen van een richting Ontwikkelcommissies Alle onderwijsverstrekkers CAHIERS Leerplannen “Plus” GO! ontwikkeling in Huis & Leerplancommissies PA/PB

Het digitaliseren van de leerplannen We zullen de scholen en de leerkrachten rechtsreekse toegang tot ondersteuning bieden Die leesbaar & gebruiksvriendelijk is We maken hiervoor een digitaal ondersteuningstool of “cahier” Samenwerking met Smartschool Dit is volop in ontwikkeling!

Het digitaliseren van de leerplannen Vakleerplannen 1 dynamisch cahier

Het digitaliseren van de leerplannen 1 dynamisch cahier Meerdere visualisaties

Structuur inhouden cahier ALGEMEEN: Visie Geldt voor alle eindtermen, overschrijdt de eindtermen TUSSENNIVEAU: samenhang, groepering Geldt voor sommige eindtermen EINDTERMEN: specifieke info Geldt voor deze eindterm

In ontwikkeling: startscherm

In ontwikkeling: visie

In ontwikkeling: leerplannen

In ontwikkeling: meer info per leerplandoel

In ontwikkeling: koppelen doelen & leerkrachten

Implementatietraject Vanaf november: beleidsmodule 1 in elke SGEM SO Vanaf december: beleidsmodule 2 = vervolgtraject > uittekenen eigen schoolcurriculum 14 december: DICO/CODI dag 22 februari 2019: dag SO Vanaf februari 2019: vormingsmodules voor leraren over de nieuwe eindtermen en hoe ze te realiseren Mei 2019: lancering digitale ondersteuningstool