Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
Decreet onderwijsdoelen eerste graad SO Reductie van het aantal eindtermen Geen VOET meer > opgenomen in ET Niet meer geordend volgens vakken maar volgens sleutelcompetenties ET: competentiegericht en evalueerbaar ET: sober geformuleerd >< kennis geëxpliciteerd ET basisgeletterdheid te behalen op einde van de eerste graad op niveau van individuele leerling voor
Decreet onderwijsdoelen eerste graad SO Sleutelcompetenties: eindtermen worden geordend in 16 sleutelcompetenties Bouwstenen (funderende doelen): rode draad voor de vorming in het leerplichtonderwijs Eindtermen = minimumdoelen te bereiken op populatieniveau Eindtermen basisgeletterdheid = doelen te bereiken op leerlingniveau op het einde van de eerste graad Uitbreidingsdoelen Nederlands = extra doelen bovenop de eindtermen m.b.t. competenties in het Nederlands te bereiken door een bepaalde leerlingenpopulatie
Concept nieuwe eindtermen Sleutelcompetenties Transversaal Eindtermen hebben een (gedeeltelijke) link met andere sleutelcompetenties en/of kunnen gerealiseerd worden binnen de inhouden van andere sleutelcompetenties Inhoudelijk Resultaatsverbintenis van eindtermen Onderscheid vakgebonden en vakoverschrijdende eindtermen met bijhorend statuut verdwijnt Alle eindtermen te bereiken m.u.v. een beperkt aantal attitudinale eindtermen Eindtermen basisgeletterdheid te bereiken op individueel niveau Nieuwigheden ipv vak
Curriculumdossiers Alle onderwijsverstrekkers samen maken curriculumdossiers op niveau studierichting (voor eerste graad op niveau A- en B-stroom) ET worden hierin letterlijk overgenomen Toevoeging van differentiële doelen Toevoeging van doelen basisopties in eerste graad Toevoeging van studierichting specifieke doelen (op basis van beroepskwalificaties voor dubbele en arbeidsmarktgerichte finaliteit) Leerplannen zijn gebaseerd op curriculumdossier
Leerplannen openbaar onderwijs Principes Eindtermen worden letterlijk overgenomen als leerplandoelen Leerplannen garanderen maximale autonomie voor scholen en leraren Sleutelcompetenties worden gekoppeld aan vakken Minimale materiële vereisten Beschikbaar vanaf medio januari
Digitalisering curriculumondersteuning
Een nieuw soort leerplan Alle leerplandoelen + koppeling aan vakken(clusters) Leerplancommissie “Light” GO! & POV & OVSG LEERPLANNEN CURRICULUM DOSSIERS EINDTERMEN Ontwikkelcommissies Valideringscommissies Vlaamse Regering Vlaams Parlement Alle leerdoelen van een richting Ontwikkelcommissies Alle onderwijsverstrekkers CAHIERS Leerplannen “Plus” GO! ontwikkeling in Huis & Leerplancommissies PA/PB
Het digitaliseren van de leerplannen We zullen de scholen en de leerkrachten rechtsreekse toegang tot ondersteuning bieden Die leesbaar & gebruiksvriendelijk is We maken hiervoor een digitaal ondersteuningstool of “cahier” Samenwerking met Smartschool Dit is volop in ontwikkeling!
Het digitaliseren van de leerplannen Vakleerplannen 1 dynamisch cahier
Het digitaliseren van de leerplannen 1 dynamisch cahier Meerdere visualisaties
Structuur inhouden cahier ALGEMEEN: Visie Geldt voor alle eindtermen, overschrijdt de eindtermen TUSSENNIVEAU: samenhang, groepering Geldt voor sommige eindtermen EINDTERMEN: specifieke info Geldt voor deze eindterm
In ontwikkeling: startscherm
In ontwikkeling: visie
In ontwikkeling: leerplannen
In ontwikkeling: meer info per leerplandoel
In ontwikkeling: koppelen doelen & leerkrachten
Implementatietraject Vanaf november: beleidsmodule 1 in elke SGEM SO Vanaf december: beleidsmodule 2 = vervolgtraject > uittekenen eigen schoolcurriculum 14 december: DICO/CODI dag 22 februari 2019: dag SO Vanaf februari 2019: vormingsmodules voor leraren over de nieuwe eindtermen en hoe ze te realiseren Mei 2019: lancering digitale ondersteuningstool