Syllabus, eindterm 17: “De kandidaat kan uitleggen aan de hand van concrete voorbeelden of broninterpretaties dat geschiedverhalen een constructie zijn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

Schrijfvaardigheid en argumentatie
Vooronderzoek visual knowledge building Op welke manier construeren leerlingen kennis aan de hand van beelden?
Inleiding gebruik van powerpoint De Apollo school
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
Reflecties van de waarheid
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Gebieden als Powerpoint shapes
Hoeveel boterhammen eten wij?
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Topografie Nederland (8 dia’s)
dus dat zag je inderdaad zo af en toe gebeuren. dus we gingen 's-morgens om zes uur in de bus en toen waren we daar dan om 'n uur of half tien bij die.
Bronnen Wat is een bron? Een bron vertelt ons iets over het verleden.
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Goed voorbereid naar de Pabo!
De Republiek der zeven verenigde nederlanden
Les 4: Vleeseters in China
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Welkom bij het mooiste vak van de wereld
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan? § 1.1 & 1.2
WAT IS HET BBP (1/3)? Les 1 1. WAT IS HET BBP? bbp als maatstaf van econ. groei bbp-groei op lange termijn bbp-groei op korte termijn (conjunctuur) 2.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Les natuur en techniek, maandag en dinsdag groep 5 en 6
Opdracht 26 Uiteenzetting schrijven
Marketing Coen van Wetering
Genesis 1:1-6:8 (1) WELKOM. Psalm 29: 1  Hemelingen, buigt u neer,  geeft de HERE kracht en eer,  geeft de HERE heerlijkheid,  looft zijn naam en.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Het schrijven van een betoog
Naam: 1 De provincies van Nederland. Welke provincie is 1? 2 Limburg Zuid-Holland Zeeland.
Introductie Ontdek Nederland Een ‘locatie’
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Mysterie: Moord op de Romanovs
Creatief schrijven.
Dide Breuer.
“HISTORY DEPENDS ON WHO WROTE IT” (Nelson Mandela)
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Curriculumontwerp AVO
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Ongeschreven en geschreven bronnen
Week 1, les 5.
Voorbereiding schoolexamen
DE TIJDLIJN OPBOUWEN : STAP VOOR STAP
Het ultieme masterplan
Les 1 Hoofdstuk Ecologie
Vwo 6 – literatuur Week
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Over onderwerpen uit het thema ‘Vrede en recht’.
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Bijeenkomsten vakdidactiek
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
De schrijver mee op Reis
10.2 Hoe ontstaan conflicten?
Boekpresentatie.
Een (informatief) Artikel schrijven
Wijzer! Actueel voor groep 5 t/m 8
Opdracht product-PP Maak een PowerPoint over een product naar keuzen.
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Hoofdstuk 3.4 Een reisje langs de Rijn
Dit is een voorbeeld PowerPoint, om je een beetje op weg te helpen
Common Variable Immuno Deficiency
Doel van deze les: Een brief schrijven op een officiële manier.
Lange-Afstand-Wandelen Feiten & cijfers over LAW-wandelingen (+15 km)
Nu te koop in onze winkel!
Transcript van de presentatie:

Syllabus, eindterm 17: “De kandidaat kan uitleggen aan de hand van concrete voorbeelden of broninterpretaties dat geschiedverhalen een constructie zijn van het verleden.” Doel van de opdracht: Narratief vormt de geschiedschrijving; en Hoe deze kennis over geschiedenis beïnvloedt

Hierna volgt de eigenlijke PowerPoint

Grand Narrative Grote Vertelling De 19de eeuw als komedie of tragedie (data)

Lesdoel Aan het einde van de les kunt je uitleggen: Dat geschiedenis of ‘geschiedverhalen’ een constructie van het verleden zijn Hoe een komedie en tragedie geschiedverhalen vormt Hoe deze verhaalvormen onze kennis over geschiedenis beïnvloedt

Verhaalstructuren of opbouw Begin -> middenstuk -> einde Begin: Middenstuk: Einde: -> Komedie

Verhaalstructuren of opbouw Begin -> middenstuk -> einde Begin: Middenstuk: Einde: -> Tragedie

Historisch voorbeeld met drie bronnen Bron 1: Spoorwegongeluk Bron 2 De reiziger Jager Costerus noteerde in zijn dagboek: “Tot Waalwijk was de weg tamelijk bruikbaar, maar van hier en vooral van Loon op Zand, waar hij door de woeste heide loopt, tot Tilburg is Dezelve in één woord slecht. Wij konden niet meer dan stapvoets rijden en meermalen stonden wij op het punt van omver te tuimelen.” Bij de oprichting van het Koninkrijk der Nederlanden was er minder dan 500 kilometer straatweg. In de provincies Limburg, Overijssel, Drenthe, Groningen en Friesland ontbrak bestrating geheel.

Opdracht: Komedie of tragedie Bronomschrijving: Plaatsen in de tijd Korte omschrijving van wat je ziet Chronologie: komedie of tragedie 6 of 7 bronnen Constructie: verhaal in essay-vorm Minimaal half A4-tje Komedie: neutraal begin -> tegenslag/uitdaging -> positief einde Tragedie: neutraal begin -> voorspoed/vreugde -> slecht einde