Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Risicomanagement en Sociale Technologie
Advertisements

Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Laat vernieuwing groeien
Ontwerpprojecten In de praktijk
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Gepersonaliseerd leren
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Professionaliteitsontwikkeling
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Docentontwerpteams en self-efficacy
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Klinisch redeneren en evidence based practice
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Visie & Strategie.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Ketensamenwerking: trends & trucs Anja van der Aa
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Common courses n Theories of disability and inclusion n disabled people in the EU n disability & childhood n disability & adulthood n disability & elderly.
Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media.
Albert Meijer 23 april 2015 Positionering van Sociale Innovatie Introductie op innovation challenge Albert Meijer.
PRESENTATIE Kickoff CMO/Venturaplus 17 september 2015.
Leerstijlen KOLB SJM.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
CMTONT01-1- Ontwerpen als dit goed doordacht is... CMTONT01-1.
Social work Week 2.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
CO-CREATIE EN ONDERZOEK IN DE WIJK Stan Majoor Lector coördinatie grootstedelijke vraagstukken Elke van der Heijden Valorisatie manager en coördinator.
PRESENTATIE STADHUISKWARTIER – Het Nieuwe Werken EEN LOGISCH EN HELDER GEBOUW INTEGRATIE OUDBOUW EN NIEUWBOUW ONTMOETINGSPLEK GEWORTELD IN DE HISTORISCHE.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE.
Windesheim zet kennis in werking Professioneel samenwerken in de wijk: hoe praktijk, onderwijs en onderzoek werken aan een verbeterde zorg en dienstverlening.
Regionale werkconferentie Samen Sterk voor Mantelzorg
Besturen met Burgerkracht
3 | Circulaire economie: Amsterdam Circulair
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Willem II-passage als onderdeel van route
De Wever Zorg Innovatie Centra
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Marja Comajta Alkmaar, 16 oktober 2017
Sleutels, codes en aanwijzingen
Klantgerichtheid – Houding en gedrag
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
The making of: Omgevingsvisie
Bedrijfskundige Innovatie in de Aardbevingsbestendige Bouw: de nieuwe norm Eco-systeeem is ook elk niveau en dus ook de kansen om het te veranderen.
Bedrijfskundige Innovatie in de (Aardbevingsbestendige) Bouw
Ontwerpend onderzoek.
Ontwerp van een leeromgeving op de grens van school en praktijk
Transcript van de presentatie:

Welkom bij de master urban management Externe opdracht: actie-Onderzoek in de praktijk Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen Waarom een externe groepsopdracht? 4 a 5 studenten 1,5 jaar Opdrachtgever In een groep samenwerkend aan actuele opgave; alle competenties inzetten Los van eigen werkpraktijk

Opwarmer Noem twee kenmerken van actie-onderzoek Benoem een vraag mbt de externe opdracht van de MUM: wat wilt u weten?

Actie-onderzoek binnen Externe opdracht Semester 1: Urban Scan Verkennen en positioneren van vraagstuk Duur 3 semesters, opdracht wordt gegeven door praktijkopdrachtgever. Groep 3-5 studenten Wat maakt het nu actie onderzoek? Start in het gebied, vanuit de opgaven in een gebied het onderzoek vorm geven. Dan pas beslissen of literatuur, observaties, interview ed nodig zijn en in welke volgorde. Actie-onderzoek is een vorm van onderzoek waarbij de onderzoeker al handelend probeert het probleem op te lossen. Actieonderzoek is anders dan traditionele benaderingen van onderzoek of vernieuwing, waar theorie en praktijk worden losgekoppeld. De actieonderzoeker is juist vaak erg betrokken bij de praktijksituatie en probeert er zelfs bewust verandering in aan te brengen. Het verschil met veel vernieuwingsprojecten is dat het in actieonderzoek niet ophoudt na het uitproberen van een vernieuwing, maar dat er ook systematisch wordt onderzocht in hoeverre de verandering nu werkt en hoe het nog beter zou kunnen. Zo wordt er dus tegelijkertijd ook kennis en theorie ontwikkeld over de manier waarop de vernieuwing tot stand is gekomen. Kortom, actieonderzoek is een vorm van onderzoeksmatig innoveren in de eigen praktijk, waarbij de ontwikkeling van theorie en praktijk nauw met elkaar verbonden zijn. Semester 3: Urban Transformation Regisseren Impact evalueren Semester 2: Value driven design Verbinden stakeholders Ontwerpen interventies

Voorbeeld externe opdracht Opdrachtgever: Stadsdeel Centrum, Gemeente Amsterdam Opdracht: Verbeter leefbaarheid Vraagstuk: verloederd stuk centrum met veel passanten, overlast (verkeer, zwerfafval), weinig eigenaarschap. Methode oa: Stakeholders- en omgevingsanalyse, verkenning probleem en discours, (straat)interviews, observaties Human centred design process: bijeenkomsten met lokale stakeholders om behoeften te verkennen; koppelen aan gezamenlijke probleemanalyse; vertalen in concrete interventies Semester 1- problemen met sociale, fysieke en veiligheidsaspecten van leefbaarheid Interdisciplinair!

Challenges? Van onze poster Finding the right balance: Onze uitdaging Hoe kunnen wij master praktijk-opdrachten het begin laten zijn van een proces van praktijkvernieuwing? Hoe kunnen we dit bewerkstelligen? Hoe kan theorie dienstbaar zijn aan het proces? Hoe balanceren we de meerwaarde voor de stad met het optimale leereffect van de student? Hoe waarderen we de impact op de praktijk (gedurende de opdracht) in de eindbeoordeling? Wij duwen opdrachtgever en opgave in onze planning; zijn weer weg na 1,5 jaar. Challenges? Van onze poster Finding the right balance: theory vs. practice requirements programme vs. impact in practice freedom for experimentation vs. supporting process?? group assignment vs. individual notes Finding ways to test practical impact Constraints of programme (limited time, vacations, deadlines) can delay progress and frustrate stakeholders