Gedragsproblemen en stoornissen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redactioneel schrijven Les 1
Advertisements

CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Volksuniversiteit Zwolle
Presenteren en communiceren
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Lezen: doe het goed voor
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Doelen van deze presentatie:
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
MS, denken en voelen (Naam org
Psychologische begeleiding van patiënten met kanker.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
BURGERSCHAP SOCIAAL MAATSCHAPPELIJKE DIMENSIE Les 3.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
Spreekbeurt in groep 4.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Consumentengedrag Leren I
Communicatie 7e les.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.4 Ik en de ander
H1 Hoe word je wie je bent?.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Covey trainingsavond.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Gedragsproblemen en stoornissen
Gezondheid Les 1.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Gedragsproblemen en stoornissen
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Les 1: Introductie Marketing
Diversiteit en integratie
Ontwikkelingspsychologie 1.1 Periode 1. Les 1 Introductie
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Over onderwerpen uit het thema ‘Vrede en recht’.
Gezondheid Les 1.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Parafilie Les 9.
Communicatie 3e les.
Gedragsproblemen en stoornissen
Observeren Les 1.
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
B04 – Communicatie (cohort 2018)
Omgaan met verschillen
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
ADL Les 1.
Gedragsproblemen en stoornissen
SEL Les 2: normen en waarden.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Communicatie 5e les.
ADL Les 1.
ontwikkelingspsychologie
En professioneel handelen
Transcript van de presentatie:

Gedragsproblemen en stoornissen Les 1

Lesweek 1 Uitleg vak, beoordeling Theorie thema 6: gedragsproblematiek 6.1 Geestelijke gezondheid 6.2 Afwijkend gedrag 6.5 Beoordelen afwijkend gedrag

Beoordeling en planning De beoordeling is op basis van presentie en inzet en beoordeling eindopdracht De planning: Les 1=Theoretische les in week 47 Les 2= Theoretische les in week 48 Les 3= Theoretische les in week 49 Les 4= Theoretische les in week 50 Les 5= Theoretische les in week 51 Les 6= Twee groepen uitvoering eindopdracht week 2 Week 3 is les vrij ivm examens Les 7= twee groepen uitvoering eindopdracht week 4 Les 8= twee groepen uitvoering eindopdracht week 5

DE Eindopdracht Zes groepen gaan een ‘les’ voorbereiden en geven over een stoornis of gedragsprobleem Met je groepje verzamel je interessante informatie over een gedragsprobleem of stoornis Je gaat deze informatie aan de rest van de klas overbrengen Zorg dat je goede informatie hebt, verschillende mediums gebruikt en dat je klasgenoten positieve feedback geven. Deze les duurt minimaal 30 maximaal 40 minuten

6.1 Factoren die van invloed zijn op de geestelijke gezondheid Factoren zijn : Stress, erfelijke aanleg, voeding, traumatische ervaringen en invloed vanuit de directe omgeving

Maak je eigen weegschaal Draaglast: verplichtingen zoals je werk, vrije tijd, gezin, levensgebeurtenissen Draagkracht: alles wat je energie geeft zoals vrienden, sporten, materiele dingen, structuur Alle studenten maken hun eigen weegschaal. Laat vijf studenten hun weegschaal klassikaal vertellen

6.1.1 Coping Iedereen gaat op z’n eigen manier met stress om. Probleemgerichte coping= actief aanpakken van je probleem en op het inwinnen van informatie hierover Emotiegerichte coping= de manier waarop jij emoties uit. Voorbeelden van ongewenste coping: Vertel dat Coping een reactie is op stress. Bekijk het filmpje onder coping. Daarna uitleg geven en vragen naar herkenning en eigen ervaringen

Voorbeelden copingmechanismen actief handelen: het aanpakken van het probleem en het oplossen passief blijven: het probleem ontkennen of vermijden sociale steun zoeken: samen met anderen het probleem proberen op te lossen depressief gedrag: gevoelens van uitzichtloosheid ontwikkelen, piekeren, zichzelf de schuld geven geruststellende gedachten hebben: geloven dat het probleem wel opgelost geraakt of dat het wel goed komt gevoelens uitdrukken: spanning, frustratie en agressie er uit gooien, wat komt opborrelen maar laten opborrelen palliatief reageren: zich richten op andere dingen buiten het probleem zelf, zoals bijvoorbeeld verslaving

Wat is jouw copingstijl? Doe individueel de test, daarna klassikaal bespreken De test zit onder de link; Wat is jouw copingstijl? Print deze test uit e n laat studenten dit maken? Daarna klassikaal bespreken. Klopt de uitkomst?

Stelling: ‘Anders zijn is nog geen psychische stoornis!’ Ga met de klas in gesprek; wanneer spreken we van een stoornis of van een diagnose? Zijn we niet allemaal afwijkend? Zijn er in de klas mensen met een stoornis of diagnose? Wat hebben ze dan? Wat zijn hun ervaringen?

6.2 Afwijkend gedrag Afwijkend gedrag= gedrag dat in strijd is met de algemeen geaccepteerde normen. Oorzaken kunnen zijn: Hersenaandoeningen Omgevingsfactoren Combinatie van beide Theorie uitleg geven

Opdracht in groepjes Wat is normaal gedrag en wat is afwijkend gedrag? Maak twee lijstjes In groepen van 4 personen Daarna met de klas de verschillen bespreken. Uit: opdracht 2 bij thema 6 Gedragsproblematiek 10 min

6.2.1 Culturele aspecten In hoeverre gedrag afwijkend is, wordt voor een groot gedeelte bepaald door de cultuur waarin je opgroeit.

6.5 Beoordelen afwijkend gedrag 6.5.1 Klinisch interview (vragen stellen) 6.5.2 Psychologische tests 6.5.3 Neurologische beoordelingen 6.5.4 Scan met radioactieve stof 6.5.5 Andere soorten scans

Psychologische tests Intelligentietest: WAIS-III (Wechsler Adult Intelligence Scale III) Persoonlijkheidstest: MMPI (Minnesota Multiphasic Personality Inventory-test)

Groepen maken voor eindopdracht Er worden zes groepen gemaakt De groepen mogen zelf de samenwerking invullen als iedereen van de groep maar tevreden is over resultaat en samenwerking Zijn er studenten die over hun eigen ervaringen/stoornis willen vertellen? Komende week rustig na gaan denken over een onderwerp Volgende week maken we afspraken over wie welk onderwerp doet Bij les 6 (week 2) hebben alle groepjes hun les/presentatie af Tijdens de komende lessen is er tijd om aan het product te werken In week les wordt er geloot welk groepje gaat presenteren

Huiswerk voor volgende week: Doorlezen thema 6: 6.1 t/m 6.5 Blz. 131 t/m 142.