Vakman ondernemer – Commercieel plan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het doen van eigen onderzoek
Advertisements

Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
4.1 Van probleem tot prototype
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Marktonderzoek als proces
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Vogelhuisjes project.
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Tim Versluijs Leerdoelen.
Marketing Werkgroep 6.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Het Debat Opbouw en inhoud.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
CanDo Coaching.
Marketing Marketingoriëntatie
Het belang van een stage
Visie & Strategie.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie & Strategie.
Fase 2 Het product.
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Ondernemen moet je doen
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Entrepreneural Landscape of Suriname Een toelichting op het commercialiseren van Intellectuele Eigendom.
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Inbound marketing en bloggen
Omzet-kosten-winst HAVO 3
Studieloopbaanbegeleiding
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Een vergadering organiseren
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
© UNIEK IN DE KLAS.
Les 5: Het marketingplan
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Loopbaan en burgerschap les 2
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Big Data.
Vergadering Personeelsdienst
Big Data.
De weg van idee naar product of dienst
Het tweede LOS-gesprek
Loopbaan en burgerschap les 3
Betalen met je smartphone
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
<Geef de titel van het probleem op>
Transcript van de presentatie:

Vakman ondernemer – Commercieel plan Hoofdstuk 2 De onderneming

1. De ondernemer 2. De onderneming 3 1. De ondernemer 2. De onderneming 3. De omgeving van je onderneming, wet- en regelgeving 4. Marktonderzoek: externe en interne analyse 5. Marketingplan en marketingmix 6. Het verkoopproces: klanten werven en de verkoop 7. Het inkoopproces

Hoe bedenk je een goed idee? Hoofdstuk 2 De onderneming Hoe bedenk je een goed idee? Er zijn maar weinig ondernemers die een gat in de markt vinden. Toch is een goed idee wel belangrijk. Hoe verzin je een goed idee? Een hulpmiddel hierbij is het houden van een brainstormsessie waarbij je samen met anderen zoveel mogelijk ideeën bedenkt.

Een brainstorm kent drie fasen: Hoofdstuk 2 De onderneming Een brainstorm kent drie fasen:

Hoofdstuk 2 De onderneming Vraagstelling De eerste fase gaat over de vraagstelling. In deze fase probeer je de juiste uitdagende vraag te formuleren waarmee je groep aan de slag gaat. Je kunt dit doen tijdens de brainstorm, samen met de brainstormgroep, of je bereidt de vraag alvast voor. Dit laatste werkt vaak beter, want nieuwe ideeën genereren in een groep gaat vlotter dan met diezelfde groep één juiste stimulerende vraagstelling formuleren.

Zoveel mogelijk ideeën bedenken Hoofdstuk 2 De onderneming Zoveel mogelijk ideeën bedenken In de tweede fase worden in korte tijd, bijvoorbeeld in 20-30 minuten, zoveel mogelijk ideeën (ten minste 20 per deelnemer) aangedragen door de deelnemers.

Spelregels zoveel mogelijk ideeën bedenken Hoofdstuk 2 De onderneming Spelregels zoveel mogelijk ideeën bedenken

Hoofdstuk 2 De onderneming Selecteren In de derde fase loop je alle ideeën na en maak je een selectie van wat voor jou werkbaar is. En die kun je weer verder uitwerken in je idee of waardepropositie van het BMC.

Je idee uitwerken Je hebt je idee bepaald, maar wat nu? Hoofdstuk 2 De onderneming Je idee uitwerken Je hebt je idee bepaald, maar wat nu? In deze fase ga je je idee globaal uitwerken. Globaal, omdat je het in de komende tijd nog gaat bijschaven.

Hoofdstuk 2 De onderneming

Hoofdstuk 2 De onderneming Wie zijn je klanten? In deze paragraaf komen in het kort je doelgroepen of klantsegmenten aan de orde. Dit zijn de mensen die je wilt bereiken met je idee. Hier gaat het dus om je klantgroepen in combinatie met je idee. Hoe creëer je een beeld van je klant in combinatie met je idee of waardepropositie?

Wie zijn mijn potentiele klanten en welke behoeften hebben ze? Hoofdstuk 2 De onderneming Wie zijn mijn potentiele klanten en welke behoeften hebben ze? Een mogelijkheid om de doelgroep nog specifieker te maken, is door persona’s op te stellen. Hiermee breng je de doelgroep tot leven, je creëert als het ware een tastbare klant.

Hoofdstuk 2 De onderneming

Missie, visie, strategie Hoofdstuk 2 De onderneming Missie, visie, strategie In het ondernemingsplan moet je ook je missie en visie invullen. Als je een idee hebt, is het belangrijk om je af te vragen waarom je dit idee graag wilt verkopen. Je moet je afvragen: wat is mijn idee, waarom wil ik dit en hoe ga ik dit doen? Dat leg je vast in de missie, visie en strategie van je onderneming. Je missie, visie en strategie kun je later nog bijstellen.

Hoofdstuk 2 De onderneming Missie De missie is een beschrijving van de bestaansredenen van een bedrijf, de strategie en de waarden en normen van het bedrijf. De missie geeft antwoord op een aantal vragen:

Hoofdstuk 2 De onderneming Visie Een visie geeft aan waar een organisatie in de toekomst wil staan. Vanuit het nu wordt de gewenste situatie voor de toekomst beschreven.

Hoofdstuk 2 De onderneming Strategie Met de strategie geef je aan hoe je je missie en visie wilt bereiken. Wat moet je daarvoor allemaal doen? Welke mensen en middelen zet je daarbij in, hoe organiseer je dat allemaal? Daarvoor kun je het Business Model Canvas gebruiken. Dan heb je een mooi schematisch overzicht van je strategie.

Je idee testen en omdenken Hoofdstuk 2 De onderneming Je idee testen en omdenken Je hebt een idee, en je hebt een missie, visie en een strategie geformuleerd. Je hebt je doelgroep omschreven. Nu wil je weten of je idee goed is. Dat moet je nog onderzoeken. Het wordt tijd om je idee te testen. In deze fase ga je met zoveel mogelijk mensen praten over je idee.

Een website bouwen waarop je je idee uitwerkt. Hoofdstuk 2 De onderneming Je kunt een enquête of interview houden onder je familieleden, buren, ouders van vrienden en vriendinnen. Een website bouwen waarop je je idee uitwerkt. Een Facebookaccount oprichten, waarin je je idee promoot en je Facebookvrienden vraagt om kritisch commentaar. Of neem je product mee naar een familiefeest, presenteer je idee en vraag wat zij ervan vinden. Je kunt ook fora op internet bezoeken die speciaal voor jouw doelgroep zijn opgericht. Of je plaatst een survey (onderzoek) op Google.

Vragen die je kunt stellen zijn: Hoofdstuk 2 De onderneming Vragen die je kunt stellen zijn: Zouden ze jouw product willen kopen? Welk probleem zou jouw product voor hen oplossen? Wat missen ze in de aanbevelingen van jouw product? Zijn ze bereid jouw prijs te betalen? Vraag ook waarom ze ja of nee zeggen.

In een enquête kun je verschillende soorten vragen stellen. Hoofdstuk 2 De onderneming In een enquête kun je verschillende soorten vragen stellen. Je kunt open vragen en gesloten vragen stellen. Gesloten vragen kun je alleen beantwoorden met ja of nee. Dit is handig om je resultaten meetbaar te maken. Om duidelijke, persoonlijke antwoorden te krijgen zijn open vragen het beste. Open vragen beginnen met wie, wat, waar, wanneer, hoe, waarom, hoeveel of hoe vaak.

De resultaten van je enquêtes ga je vervolgens verwerken. Hoofdstuk 2 De onderneming De resultaten van je enquêtes ga je vervolgens verwerken. Je kunt ze verwerken in een spreadsheet, bijvoorbeeld Excel, waarbij je aangeeft hoe vaak ja of nee wordt geantwoord op een bepaalde vraag. Ook de open vragen probeer je te ordenen. Als je alle resultaten uit alle enquêtes hebt bekeken, pas je je plan aan in het Business Model Canvas.

Hoofdstuk 2 De onderneming Je idee ‘omdenken’ Misschien kun je het nog verder verbeteren door je creativiteit in te zetten en die van anderen te benutten.

Hoofdstuk 2 De onderneming Je idee beschermen

Hoofdstuk 2 De onderneming Auteursrecht Het auteursrecht beschermt de makers van ‘voortbrengselen van letteren, wetenschap of kunst’. Denk bijvoorbeeld aan een game of app, het schrijven van een boek, het maken van een video of een ontwerp. Het auteursrecht ontstaat automatisch als het voldoet aan deze definitie. Je hoeft hiervoor dus niets speciaal vast te leggen of te registreren. Ideeën kunnen dus ook direct onder het auteursrecht vallen. Je moet echter wel bewijzen dat je de eerste was. Het recht geldt gedurende een periode van zeventig jaar.

Hoofdstuk 2 De onderneming Akte van Depot Een gangbare methode is om een zogenoemde akte van depot te laten opmaken door een notaris. Je idee blijft dan voor altijd in de archieven van de notaris bewaard. Maar je kunt er ook voor kiezen om je idee digitaal vast te leggen in het online i-DEPOT van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Je idee wordt dan gedurende vijf jaar in de digitale database bewaard. Eventueel kun je daarna besluiten om die termijn te verlengen.

Hoofdstuk 2 De onderneming Modelregistratie Wat is nu precies een model? En wat leg je nu precies vast in de modelregistratie? Een model heeft als kenmerk dat het voortbrengsel driedimensionaal is. Het gaat hier in tegenstelling tot een octrooi puur om uiterlijk, oftewel de verschijningsvorm. Dit wordt afgeleid uit de kenmerken van met name de lijnen, de omtrek, de kleuren, de vorm, de textuur of de materialen van het voortbrengsel. Een ontwerp kan alleen een geldig model zijn als het nieuw is en een eigen karakter heeft, dat wil zeggen: als er geen identiek ontwerp bestaat en als er ook geen ontwerpen of producten beschikbaar zijn gesteld aan het publiek die sterke gelijkenissen vertonen met het ontwerp.

Hoofdstuk 2 De onderneming Merken en octrooien Heb je een innovatief en briljant idee? Dan kun je het misschien beschermen als merk of octrooi. Deze intellectuele eigendomsrechten geven namelijk de best mogelijke juridische bescherming! Het alleen laten vastleggen van een idee en/ of auteursrecht beschermt vaak niet voldoende. Er is immers geen hard bewijs dat een ander niet al eerder op hetzelfde idee was gekomen. Een octrooi en een merk sluiten dat veel meer uit.

Hoofdstuk 2 De onderneming Merken Heb je een innovatief en briljant idee? Dan kun je het misschien beschermen als merk of octrooi. Deze intellectuele eigendomsrechten geven namelijk de best mogelijke juridische bescherming! Het alleen laten vastleggen van een idee en/ of auteursrecht beschermt vaak niet voldoende. Er is immers geen hard bewijs dat een ander niet al eerder op hetzelfde idee was gekomen. Een octrooi en een merk sluiten dat veel meer uit.

Hoofdstuk 2 De onderneming Octrooien of patenten Voor een octrooi of patent moet je een uitvinding hebben gedaan die een technische oplossing biedt voor een technisch probleem. Je uitvinding moet nieuw, inventief en industrieel toepasbaar zijn. Behalve producten, komen ook werkwijzen en methodieken voor octrooibescherming in aanmerking. Je mag je idee op geen enkele wijze al bekend hebben gemaakt. Het voordeel van een octrooi is dat je er geld mee kan verdienen door het te verkopen aan derden of door licenties af te geven aan derden om het te maken of te gebruiken.

Hoofdstuk 2 De onderneming Octrooien of patenten Een octrooi is het tijdelijk alleenrecht op het gebruiken van een techniek of uitvinding. Een octrooi of patent wordt verleend door de overheid. Een octrooi is twintig jaar geldig en biedt de houder ervan het recht om binnen die periode iedereen te verbieden de uitvinding toe te passen, te maken of te gebruiken.