INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK PROGRAMMA 12.45u Toelichting op de training 13.00u Communicatiemiddelen: klassiek vs nieuw 13.15u Website als belangrijkste middel 13.45u Stand van zaken eigen websites 14.15u Digitale nieuwsbrieven 14.30u Social Media 14.45u vragen en afronding
COMMUNICATIEMIDDELEN: KLASSIEK VS NIEUW Publicatie (boek, tijdschrift) Persbericht / uitnodiging per brief krantenartikel Advertentie / Advertorial in krant of tijdschrift poster / flyer / folder NIEUW Website Digitale nieuwsbrief / uitnodiging / persmailing social media / web 2.0
WEBSITE ALS BELANGRIJKSTE COMMUNICATIEMIDDEL In de huidige tijd is een goede website essentieel. Een website is een krachtig communicatiemiddel waarmee je jouw organisatie / fort kunt profileren. Maar waar moet een succesvolle website aan voldoen?
VOORWAARDEN VOOR EEN SUCCESVOLLE WEBSITE Gebruiksvriendelijk: informatie makkelijk vindbaar, menu is logisch Gestructureerd: laat je bezoeker niet verdwalen in je website, geef duidelijk aan waar een bezoeker zich in jouw site bevindt Inhoud voldoet aan de verwachtingen: voldoende informatie, aantrekkelijke teksten, verdieping over activiteiten, achtergrond etc. Probeer in te schatten wat de bezoeker wil weten. Contactgegevens; e-mailadres, telefoonadres en bezoekadres zijn makkelijk vindbaar. Snelheid; geen flashintro Geen onverwachte geluiden of muziek
SCHRIJVEN VOOR HET WEB Webteksten moeten voldoen aan andere eisen dan teksten op papier. Val met de deur in huis: belangrijkste en meest actuele informatie bovenaan de pagina. Inleiding, achtergrondinformatie en historie volgen pas daarna Hou rekening met de zoekvraag van de bezoeker: de meeste bezoekers van de website komen binnen met een concrete vraag. Probeer zoveel mogelijk van dit soort vragen te bedenken en hou hier in je tekst rekening mee. Schrijf ‘scanbaar’: veel mensen scannen een webpagina snel, op zoek naar trefwoorden die aansluiten bij hun vraag. Gebruik bullets , tussenkopjes en korte paragrafen. Schrijf beknopt, helder en aantrekkelijk Bezoekers houden niet van scrollen, maar klikken. Linken
DIGITALE NIEUWBRIEVEN Betrekt geïnteresseerden bij jouw fort/organisatie/activiteiten Geeft een ‘boost’ aan je websitebezoek We houden u op de hoogte: zorg dat websitebezoekers een e-mailadres kunnen achterlaten. Bezoekers lezen digitale nieuwsbrief als een website: hou de teksten kort en bondig in één oogopslag: wat, waar en hoe laat link voor verdieping door naar een pagina op de website spreek je publiek direct aan
SOCIAL MEDIA Technische, interactieve applicaties (voor het web) die bedoeld zijn participatie, communicatie en samenwerking tussen mensen te stimuleren. Sociale netwerken: facebook, linkedin, twitter etc Web applicaties: blog, rss, flickr, Youtube, widget Mobiele applicafies: QR, Layar, podcasts, app’s Ontvanger is ook gebruiker, recensent, coproducent en ambassadeur. De gebruiker reageert op jouw berichten, stuurt ze door naar vrienden, participeert door bijdrage te leveren.
WEB 2.0 is niet noodzakelijk in de communicatie, maar maakt het wel makkelijker. Vooral social media heeft meer publieksbereik dan bijv. radiocommercial TIPS Ga op zoek naar goede voorbeelden Vind niet opnieuw het wiel uit, maar maak gebruik van bestaande applicaties Begin klein! Met iets waar je enthousiast over bent Denk in relaties, niet in techniek Luister naar wat er gezegd wordt (op fora, netwerken enz) Stel een team samen Laat gebruiker participeren en creëren (fotowedstrijd wordt tentoonstelling) Experimenteer, leer, evalueer en maak plezier
LEUKE VOORBEELDEN www.wikilovesmonuments.nl www.onemilliongiraffes.nl www.postsecret.com www.oneindighoord-holland.nl www.facebook.com/JanEef