Omgevingswet & Digitaal Stelsel Omgevingswet 30 november 2018
Omgevingswet Samenhangend benadering leefomgeving Vergroten afwegingsruimte Inzicht in wat wel en niet kan Snellere besluitvorming De ambitie is om een duurzame en integrale benadering van de fysieke leefomgeving te realiseren en de complexiteit van de bestaande wetgeving te vereenvoudigen. Dit geeft gemeenten meer mogelijkheden om ambities in de fysieke leefomgeving te realiseren; door nieuwe juridische en digitale instrumenten, meer bestuurlijke afwegingsruimte en een andere werkwijze en dienstverlening. De Omgevingswet en het Digitaal Stelsel Omgevingswet zijn onlosmakelijk verbonden. Nu zijn er 3 losse voorzieningen voor inzien van ruimtelijke plannen (RuimtelijkePlannen.nl) , melden milieuactiviteit (AIM) en aanvragen omgevingsvergunning (OLO). Straks is er een Digitaal Stelsel Omgevingswet waar burgers, bedrijven en overheden sneller en beter informatie kunnen vinden. Het wordt voor initiatiefnemer of belanghebbende mogelijk om te checken wat kan en mag op een plek, oriënteren op de kaart voor alle domeinen OW en het aanvragen van vergunningen.
Mijlpalen Het proces van de invoering van de Omgevingswet bestaat uit een aantal sporen die deels parallel lopen en samenhangen Ontwikkeling wet- en regelgeving Ontwikkeling Digitaal Stelsel Landelijke Voorziening Implementatie: kerninstrumenten,aansluiten op Digitaal Stelsel Omgevingswet Landelijke Voorziening én Anders Werken, Oefenen met Crisis- en herstelwet In dit schema worden de belangrijkste mijlpalen weergegeven. Voor gemeenten zijn dit: - 1 januari 2019 Betaversie DSO-LV gereed voor een gecontroleerde groep professionele gebruikers van gemeenten, provincies, waterschappen en Rijk om feedback op te halen en om inzicht te geven in wat DSO-LV eruit komt te zien Medio 2019 DSO-LV basisniveau gereed voor acceptatieproces 1 januari 2020 DSO-LV gereed voor ingebruikname gemeenten (zodat ze hun aansluiting kunnen regelen, het DSO-LV met content kunnen vullen en kunnen oefenen met het gebruik) 1 januari 2021 Integrale afweging met betrekking tot vergunningproces ingeregeld 1 januari 2021 Omgevingswet in werking gemeenten werken met het DSO en conform wet 1 januari 2024 of eerder Omgevingsvisie klaar en beschikbaar in het DSO 1 januari 2029 of eerder Omgevingsplan klaar en beschikbaar in het DSO
Samenvatting Beheer DSO-LV Binnen bestaande kaders bestuursakkoorden Nodig dat beheerorganisatie nu start Kost tijd om beheerorganisatie neer te zetten Sturing te hebben op kosten van het beheer DSO-LV Oefenen met en vullen van het DSO-LV door gemeenten in 2020 Onderzoek financiele effecten stelselherziening in 2022 Gebruikersbetrokkenheid ook bij beheer Plan Uitbouw naar ambitieniveau Om in 2019 met het Digitaal Stelsel Omgevingswet Landelijke Voorziening te kunnen gaan oefenen en stapsgewijs onderdelen met een selecte groep gebruikers (verschillende overheden) te kunnen uitproberen is een beheerorganisatie nodig die ondersteuning kan bieden: ondersteuning in het oefenproces, helpdesk, handleidingen, testen van transitiescenario’s et cetera. Later starten heeft invloed op tijdige ondersteuning voor gemeenten bij het aansluiten in 2020. De termijn van 1 jaar om aan te sluiten komt dan in gevaar. Risico van ‘big bang’ met alle gevolgen van dien. Een ander belangrijk element voor starten is sturing op kosten van beheer en invloed nemen door gemeenten bij het vormgeven van doorontwikkeling en inrichting van beheer. Er zijn diverse vragen binnen gekomen over de 18 miljoen die gemeenten bijdragen. Het bedrag is taakstellend voor 4 jaar en verloopt via uitname Gemeentefonds omdat het een landelijke voorziening betreft. En geen collectief gemeentelijke voorziening. Het fonds GGU is hier niet voor bedoeld. Alternatief was een factuur. Er is gekozen voor de meest praktische oplossing. De afspraken mbt kosten liggen vast in het Financieel Akkoord. Het onderzoek van 2022 en 2026 zal de basis moeten zijn om met Rijk, provincies en waterschappen in overleg te treden of de 70% gerechtvaardigd is. Het is daarom van groot belang dat u goed bijhoudt welke kosten u maakt; investeringen en transitiekosten en structurele kosten. En deze deelt met VNG. Zodat we onze onderhandelingspositie kunnen versterken op dit punt. In 2022 wordt vastgesteld welke ophoging van het budget nodig is om de oplopende kosten van beheer te dekken die ontstaan door realisatie van onderdelen van de uitbouw naar het ambitieniveau uit het Bestuursakkoord waarover partijen medio 2019 gezamenlijk beslissen. Daarbij blijft het plafond van € 57 mln. uit het Hoofdlijnenakkoord financiële afspraken gelden. Hopelijk kan in januari een start worden gemaakt met het opbouwen van de beheerorganisatie en het inrichten van alle bijbehorende processen. De beheer- en programmaorganisatie zullen enige tijd naast elkaar bestaan om de overgang naar een stabiele situatie van doorontwikkeling en in beheer name op te bouwen. Alle meewerk/meedenk capaciteit van gemeenten is gewenst. In de vorm van detachering van mensen, praktijkproeven, lid gebruikersgroepen, et cetera. In de afsprakenset voor beheer ligt ook de opdracht aan de strategische, tactische en operationele beheerpartijen vast de betrokkenheid en invloed van (o.a.) gemeenten te organiseren en te waarborgen. VNG zal in overleggen die hiervoor ingesteld worden ook gemeentelijke vertegenwoordigers laten opnemen. De G4 en G40 hebben al aangegeven het belangrijk te vinden om hier nauw bij betrokken te zijn. Het Digitaal Stelsel Omgevingswet is nog niet ‘af’. In het bestuursakkoord is afgesproken stapsgewijs het digitaal stelsel verder te bouwen tot ambitieniveau. Wat dit precies is wordt bepaald in plan uitbouw dat in maart 2019 gereed moet zijn. Het bepalen van het ambitieniveau is belangrijk in verband met de te realiseren baten. Ook provincies, waterschappen en het Rijk zijn in gesprek met de eigen achterban over het voorstel. We hopen dat u de noodzaak deelt om nu te starten met inrichten van de beheerorganisatie voor het digitaal stelsel omgevingswet landelijke voorziening.