Onderzoekend en Ontwerpend leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Advertisements

Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Jong-leren in Kwintelooijen
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Hogere denkvaardigheden
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
School:Cbs het Kompas Groep:7-8 Project:Weidevogels
Projectweek.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker.
Leren leren…..en het materiaal?
Return to Sender.
Welkom in groep 3b.
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Lancering Traject
Natuur en Techniek in de Basisschool
Portfolio Presentatie
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Welkom.
Op de informatieavond van de groepen 5
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
SOT REKENEN IN GROEP 1-2 Waar ben ik mee bezig?. WAT HEB IK GEDAAN: Interview leerkracht groep 1-2 Beginsituatie van de school geschetst Literatuuronderzoek.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Project: pedagogisch werken in de wijk.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Wetenschap & Technologie Boomgaard, 14 september 2015 Monica Wijers, Liesbeth van de Grint, Vincent Jonker.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Laurentius Stichting Wel en wee rondom onze ICT… Evaluatie IT-bedrijf Teveel verschillende platforms > voorbereiding naar migratie Windows 10 Upgrade wifi.
Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted Noten (design) i.s.m. Stedelijk Museum Amsterdam Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted.
Mondzorg - persoonsgericht
Aanleg groen schoolplein
Programmeren met kinderen
Passend onderwijs.
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
De gemiddelde leerling…
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Sleutels, codes en aanwijzingen
Passend onderwijs.
29 maart CREADAG.
Weet jij veel over VOGELS ?
Vwo 6 – week
© UNIEK IN DE KLAS.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Digi(bord)boek project <titel project>
Ouders en school samen Maart 2016
Sleutels, codes en aanwijzingen
Coachtraining DOEN?! DAG 2
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Zelfregulatie op Cartesius2
JUIST GYM.
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Het onderzoek Onderwijs principes In de praktijk conclusie
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 5.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
Onderzoekend leren met WereldWad
Transcript van de presentatie:

Onderzoekend en Ontwerpend leren met vogels NWT conferentie vrijdag 16 nov. 2018 13:45 – 15 uur

Even voorstellen... Vogelbescherming NL komt op voor in het wild levende vogels en hun leefgebieden, van achtertuin tot Afrika. Mariska van der Leij Projectleider jeugdeducatie Vogelbescherming NL

Kinderen kennis laten maken met vogels Kinderen interesse en liefde voor natuur en vogels meegeven. Door gratis lesmateriaal voor leerkrachten van het PO. Je kent ons misschien van divers gratis lesmateriaal, thema’s: vogels, lente, vogeltrek, maar vooral van: Beleef de Lente (in de klas) Tuinvogeltelling voor scholen

kort filmpje Filmpje steenuiltjes Beleef de Lente https://www.vogelbescherming.nl/beleefdelente/filmpjes/bekijken/de-uil-en-de-kauw

Onderzoekend en ontwerpend leren Kinderen gaan zelf ontdekken De kinderen zijn zelf “onderzoekers” De leerkracht begeleidt het proces VBN heeft leuke lessen ontwikkeld Voor groepen 3 t/m 8 Doel van OOL: kinderen leren hoe ze zelf kennis kunnen verzamelen en genereren. Leraar draagt minder kennis over, maar begeleidt in het verkrijgen van vaardigheden.

Aan de slag 3 groepen maken groep 1: leerkrachten groep 3 en 4 - snavels groep 2: leerkrachten groep 5 en 6 - warm nest groep 3: leerkrachten groep 7 en 8 - vogelvriendelijk schoolplein Zelf aan de slag uitleg/ instructie per groep door ons onderzoekje uitvoeren in 2 of 3 tallen terugmelding aan groep voorbereiden Terugmelden per groep - 14:40 uur ! uitkomst onderzoek wat vonden jullie ervan? Tips voor collega’s? Tips voor VBN?

Onderzoek doen, thema vogels I Welke snavel is het beste bestek? Groep 3/4 Lesbrief: www.vogelbescherming.nl/beleefdelente/indeklas/lestips/les/snavels-als-bestek Confrontatie: filmpje over snavels: www.vogelbescherming.nl/snavelfilm Verkenning: vogels observeren, filmpjes kijken Opzet onderzoek: gegeven: gereedschap en materiaal Onderzoek: gereedschap vergelijken Reflectie: welke snavel past bij het voedsel? Verbreding: wat kun je de vogels voeren?

Onderzoek doen, thema vogels II Hoe maken vogels een warm nestje? Groep 5/6 Lesbrief: www.vogelbescherming.nl/beleefdelente/indeklas/lestips/les/hoe-houd-je-een-ei-warm Confrontatie: filmpje over nest: www.vogelbescherming.nl/nestenfilm Verkenning: verzamelde materialen Opzet onderzoek: welke materialen testen? Onderzoek: materialen vergelijken Reflectie: wat is geschikt? Verbreding: vogels helpen met materiaal?

Onderzoek doen, thema vogels III Is het schoolplein een fijne plek voor vogels? Groep 7/8 Lesbrief: www.vogelbescherming.nl/beleefdelente/indeklas/lestips/les/vogelvriendelijk-schoolplein Confrontatie: filmpje nesten, gesprek Verkenning: informatie zoeken Opzet onderzoek: vogel kiezen, wat heeft deze vogel nodig – invullen op werkblad Onderzoek: schoolpein onderzoeken, bewijsmateriaal verzamelen Reflectie: Welke elementen aanwezig, is plein geschikt voor vogels? Verbreding: vogels helpen met materiaal?

Breng vogels de klas in Tuinvogeltelling voor scholen – 25 januari www.tuinvogeltelling.nl/voor-scholen Beleef de Lente – maart t/m juli www.beleefdelente.nl Lesmateriaal trekvogels, weidevogels www.vogelbescherming.nl/lesmateriaal Neem een lesbrief mee mee Bezoek onze stand op infomarkt! TOT SLOT: Filmpje grappige en onhandige vogelacties https://www.vogelbescherming.nl/beleefdelente/filmpjes/bekijken/whoops