Het reisverhaal in het Lucasevangelie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leven in de kracht van de Heilige Geest
Advertisements

GOD MENS. GOD MENS GOD MENS GOD MENS Lucas 18:31-33 Hij nam de twaalf apart en zei tegen hen: ‘We zijn nu op weg naar Jeruzalem, en alles wat door.
Mattheüs: Jezus de Zoon van Abraham, van David Marcus: Jezus de dienstknecht, de obed-JHWH Lucas: Jezus is de Zoon van Adam Johannes: Jezus is de Zoon.
1 Begin van het Evangelie van Jezus Christus. 2 Gelijk geschreven staat bij de profeet Jesaja: Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw.
29 sept Zoetermeer. de vorige keer: twee ontmoetingen tussen Paulus en Jakobus beschreven in de Galaten-brief: 1)drie jaar na zijn roeping (1:19)
Ga mij niet voorbij... Lucas 18: 31 – 42.. Ga mij niet voorbij... Lucas 18: 31 – 42.
…..overrompeld door verdriet
is groter dan de grootste…
Verlangen naar licht.
12 feb Rotterdam. terugblik:  wat is 'evangelie'?  een goed-bericht!  wat is 'evangeliseren'?  een ander tot evangelist maken.  wat is de basis.
Marta, Marta, je maakt je veel te druk!
17 En het overkwam mij, toen ik te Jeruzalem was teruggekeerd* en in de tempel aanbad, dat ik in zinsverrukking (lett. extase) geraakte… Handelingen.
18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door.
Kamp 2015 Thema: The run of your life Wanneer: 26 t/m 28 juni Waar: Verrassing Info: 27 maart 19:00 -20:00u In de soos Vragen: Kampcommissie Gert Hamhuis,
Dit is liefde, Vincent (het effect van genade) 1.
We lezen Deuteronomium 18: De preek gaat over Deuteronomium 18: 15 ‘Luister naar hen/Hém! Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd Voorganger:
Welkom op 3 jan. Voorganger: Ds. S. v.d. Zee Ouderling: G. Lindenberg Organist: J. Tijssen Lezing: Matth. 2: 1-12.
Shema Yisrael … de ENE God…. Shema' Jisrael, Adonai Eloheinu, Adonai echad.
21 april 2016 Katwijk Paulus in 'Handelingen'. terugblik vorige keer...  Vanuit Korinthe maakt Paulus de oversteek naar Efeze. Hij laat Priscilla en.
Lucas 24:44-48; Christus’ kerk in de startblokken: nieuwe opdrachten volgens Gods oude plan. 1 Start-zondag.
Ds. J. Cappon-Vogel uit Emmeloord Ouderling van Dienst : Joke Nijhuis Organist : Anne Kroeze Schriftlezing : 1 koningen 19 : Lucas 9 : 51 – 62.
8 september 2016 Rotterdam. inleiding...  'reken maar...' - een chronologie van de Bijbelse geschiedenis;  3x 2000 jaar (= 3x 2 dagen) + Messiaanse.
22 september 2016 Bodegraven. Johannes 6 1 Daarna vertrok Jezus naar de overzijde van de zee van Tiberias in Galilea. lett. na deze dingen  na zijn verblijf.
Vluchtelingeneditie Bijeenkomst 3
20 februari 1965.
Waar kijk je naar uit? Handelingen 1:1-14.
Jakobus (1).
de tweede Bergrede Matteüs 24/25 - deel 7
Ken je de weg in de stad?.
Les 3 Goed nieuws Wat doe ik hier vandaag?
Les 16 Jezus staat op Wat doe ik hier vandaag?
Blok III Jezus, Gods Zoon
Les 18 Wow! Wat doe ik hier vandaag?
Les 9 Vader Wat doe ik hier vandaag? Ik leer mijn Vader beter kennen.
Blok I Jezus ontmoeten – toen
Toen men dit hoorde, voegde Hij er nog een gelijkenis aan toe, daar Hij dichtbij Jeruzalem was en men meende, dat het Rijk Gods onmiddellijk ging verschijnen. Hij.
Welkom Voorganger: Ds. S. v.d. Zee Ouderling van dienst: Wouter
Les 14 Het rijk van Jezus Wat doe ik hier vandaag?
Wat doe ik hier vandaag? Ik krijg een heleboel tips om de Bijbel te lezen. (En misschien denk ik aan het eind wel: ‘Hé, dat ga ik ook écht doen!’) Les.
22 – Ik, een zegen voor anderen?
Marcus 2: 1-12 Jezus ging naar het dorp Kafarnaüm.
Jezus de Mensenzoon: Heer van de sabbat 1. aanleiding; 2. de kwestie; 3. boodschap
Hier gaan we het levende-dia-spel doen!
Les 2 Een nieuwe tijd Wat doe ik hier vandaag?
Ik weet bij wie ik terecht kan met alles wat er in mijn leven speelt.
Les 9 Vier een rustdag met God
Les 4 Twijfelen Wat doe ik hier vandaag?
Lucas 7: Jezus was op weg naar Jeruzalem.
Les 6 De Vader roept Wat doe ik hier vandaag?
Les 14 De Zoon bidt Wat doe ik hier vandaag?
Les 18 Wat doe ik hier vandaag? Jij en vrienden
God gééft Zich oorzaak leer er een les uit! BRON = het spreken van God
In Perspectief.
Stendal-syndroom: Florence
Welkom Voorganger: Ds. H. Torenbeek Ouderling van dienst:
Welkom op de eerste alpha avond!
Johannes 7:1-24 Het ongeloof van Jezus’ broeders
Matteüs 24/25 - deel 7 Rotterdam.
Preek over Lucas 13:31-35.
Welkom Voorganger: Ds. J.A. Berkheij Ouderling van dienst:
Jezus is een bijzondere Leermeester
Korte cursus bijbellezen 3e avond
Hemelvaart Het stuk bestaat uit een cirkel van 5 flessen met in het midden een 6e fles. De middelste fles bevat een witte roos: de bloem van de liefde.
Lukas – 37 De barmhartige Samaritaan
Welkom op 14 juli Voorganger: Ds. Ko Sent Ouderling van dienst:
“De moeder van Jezus” van Th. L. de Victoria, evokeert ‘het onthaal’
HET RIJK IS MIDDEN ONDER ONS HET RIJK IS MIDDEN ONDER ONS
Streek van Dotan, tussen Galilea en Samaria
HET RIJK IS MIDDEN ONDER ONS HET RIJK IS MIDDEN ONDER ONS
HET RIJK IS MIDDEN ONDER ONS HE RIJK IS MIDDEN ONDER ONS
Transcript van de presentatie:

Het reisverhaal in het Lucasevangelie Lc 9,51–19,28

Lucas’ reisverhaal Lucas geeft de indruk dat Jezus vanaf Lc 9,51 een reis maakt doorheen Galilea en Samaria in de richting van Jeruzalem ‘Centrale sectie’ met voornamelijk woordmateriaal. Wat is Lucas’ bedoeling?

Een reis zonder route Inspiratie in Mc 10,1-52. Lc 9,51–18,14: de ‘grote inlassing’. Stereotiepe reisnotities. Plechtig begin in Lc 9,51-53: Toen de tijd naderde dat Hij zou worden weggenomen, koos Hij vastberaden Jeruzalem als reisdoel. Hij zond boden voor zich uit, maar toen die in een Samaritaans dorp kwamen om zijn komst voor te bereiden, wilde men Hem niet ontvangen, omdat Hij Jeruzalem als reisdoel had gekozen.

Reisnotities Lc 13,22 Hij trok verder door steden en dorpen, waar Hij onderricht gaf, onderweg naar Jeruzalem. Lc 17,11 Op zijn reis naar Jeruzalem trok Jezus door het grensgebied van Samaria en Galilea. Lc 13,33-35 Maar vandaag, morgen en overmorgen moet Ik nog verder trekken, want het past niet dat een profeet omkomt buiten Jeruzalem. Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt en hen stenigt die tot haar gezonden zijn! Hoe vaak heb Ik uw kinderen niet onder mijn hoede willen nemen, zoals een kip haar kuikens onder haar vleugels. Maar u hebt niet gewild. Uw huis wordt aan u overgelaten. Ik zeg u: u zult Mij niet meer zien tot het moment waarop u zegt: “Gezegend Hij die komt in de naam van de Heer.” ’.

Reisnotities Lc 18,31 Hij nam de twaalf apart en zei tegen hen: ‘Kijk, we gaan op naar Jeruzalem, en alles wat door de profeten is geschreven over de Mensenzoon zal in vervulling gaan’. Lc 19,11 Aan de mensen die dit hoorden vertelde Hij ook nog een gelijkenis, omdat Hij dichtbij Jeruzalem was en zij dachten dat het koninkrijk van God nu dadelijk zou verschijnen. Lc 19,28 Nadat Hij dit gezegd had, zette Jezus zijn reis naar Jeruzalem voort.

Een merkwaardige reisweg Nog enkele impliciete verwijzingen naar het reisthema. Reisnotities: incoherent, weinig frequent en nogal vaag. Discrepantie tussen de situering van de perikopen en de geografische aanduidingen.

De spanning tussen vorm en inhoud Verhaalde materiaal is los met elkaar verbonden en heeft weinig te maken met een reis. Spanning tussen verzamelde materiaal en het overkoepelend geografisch perspectief. Omvang van de sectie: waar eindigt het reisverhaal? Lc 18,30; 18,34; 19,27; 19,28; 19,44; 19,46; 19,48; 21,38? Structuur in het reisverhaal? Geen consensus in de Lucasexegese over de bedoeling van het reisverhaal.

Structurele interpretaties Chiastische of concentrische structuur in het reisverhaal? A. Lc 10,25: ‘Wat moet ik doen om het eeuwig leven te beërven?’ B. Lc 11,1-13: over het gebed C. Lc 13,10-17: genezing op sabbat D. Lc 13,22-35: voor of tegen de profeet Jezus C’. Lc 14,1-6: genezing op sabbat B’. Lc 18,1-8: over het gebed A’. Lc 18,18: ‘Wat moet ik doen om het eeuwig leven te beërven?’ Uit te breiden tot het gehele reisverhaal?

Oudtestamentische modellen Het reisverhaal: een christelijk Deuteronomium? Het testament van Jezus – cf. De Hemelvaart van Mozes. Het reisverhaal als een tocht door de woestijn – cf. Israël in de woestijn. Jezus: de ‘profeet zoals Mozes’ (Dt 18,15-19). Deuteronomistische typologie in het reisverhaal. Kalenderhypotheses. Reisverhaal geïnspireerd door profetische geschriften en in het bijzonder door Js 40–55. Vragen bij de exclusieve oudtestamentische modellen.

Lucas en de heilsgeschiedenis als een ‘Weg’ Marcus’ relaas over Jezus’ reis naar Jeruzalem als algemeen kader om ander bronnenmateriaal een plaats te geven. Jezus voorstellen als een rondtrekkende profeet die de mens als een goddelijke gast bezoekt. Geïnspireerd door Paulus’ reizen in Hnd. Hnd 19,21-22 Na deze gebeurtenissen vatte Paulus het plan op om via Macedonië en Achaje naar Jeruzalem te reizen. ‘Als ik daar geweest ben,’ zei hij, ‘moet ik ook Rome zien.’ Hij stuurde twee van zijn helpers, Timoteüs en Erastus, vooruit naar Macedonië en bleef zelf nog enige tijd in Asia. Gebrekkige geografische kennis van Galilea, Samaria en Judea is de aanleiding voor een abstract reiskader.

Het belang van Lc 9,51 Programmatische inleidend vers: Lc 9,51 En het gebeurde toen de dagen van zijn opneming zich gingen vervullen, dat hij zijn gelaat verhardde om op te trekken naar Jeruzalem. Elke uitdrukking heeft inhoudelijke waarde (deels uit de Septuaginta): En het gebeurde: kai egeneto. Jezus’ opneming: analèmpsis. De dagen die eraan voorafgaan: Jezus’ levenseinde. Jeruzalem: de stad van het heilsgebeuren. Jezus verhardt zijn gelaat: een profetische uitdrukking die oordeel en dreiging inhoudt. Jezus wordt als profeet getekend die reist met het oog op Jeruzalem.

Christologie gecombineerd met ecclesiologie en ethiek Jezus’ reis is verbonden met het heilsgebeuren in Jeruzalem: christologisch thema. Jezus reist ook als de Heer die zijn leerlingen onderwijst met het oog op de periode na de Hemelvaart: ecclesiologie en ethiek. Jezus onderwijst de christelijke gemeenschap met een variëteit aan thema’s.

Een heilshistorische pointe Beginnend universalisme suggereert een heilshistorisch perspectief. Reismotief gecombineerd met ecclesiologische inhoud creëert een dramatische spanning: De personages én de lezers worden uitgenodigd om een keuze te maken voor of tegen Jezus. Verdeeldheid in Israël leidt tot heilsaanbod aan heidenen.

Reisverhaal: een ‘gestörte Gattung’ Lucas’ uiteindelijke bedoeling blijft met mysterie omgeven. Spanning tussen vorm en inhoud doet de lezer nadenken. Reisverhaal werkt als een parabel.