We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen Opening: Fijn dat jullie er zijn Doel: we willen jullie informeren We willen weten wat jullie er van vinden (aan het einde) Vragen aan het einde KWT en VO verdwijnen ..evenals het 70 minuten rooster.
Waarom? Kort antwoord: Verbetering van ons onderwijs zodat leerlingen zich meer bezig kunnen houden met de dingen die hun interesseren. Ervaring met KWT/VO nu De tijd wordt te weinig als schooltijd besteed. Doel: voor iedere leerling er het meest uithalen Daarom ondersteuning of meer eigen ontwikkeling
Naar P en Q uren: modules van 6 weken Hoe? …Vanaf schooljaar 2017-2018 zullen wij niet meer werken met KWT en VO, simpelweg omdat deze niet door iedereen nuttig worden gebruikt Naar P en Q uren: modules van 6 weken Van KWT VO Totaal 2 uur per week 4 uur per week plus een mentoruur Samenvattend komt het er dus op neer: Totaal 2 P en/of Q uren. (Mentoruren voor de eerste klas zijn er 2) Er komen dus 2 soorten uren. Ik start met de Q en daarna met de P. Die zijn wat ingewikkelder dus daar is wat meer uitleg bij nodig. 1 uur per week Om te voorkomen dat we straks tot 17.30 uur lessen hebben moet de lengte van onze lesuren en de dagindeling ook veranderen.
Q QUALITY Doel: Organisatie: ------ ----- Tutoring Ondersteuning van de lessen/ bedoeld voor leerlingen die extra lestijd nodig hebben voor een bepaald vak om dat voldoende te kunnen maken. DIPLOMA ------ ----- Hoe precies wordt nog onderzocht en over nagedacht maar het idee is dat het niet meer alleen een keuze van de leerlingen is. Tenzij een BBleerling een hele goede reden heeft. (als er omstandigheden zijn dan kan het altijd anders) In ieder geval de leerlingen bij elkaar die dezelfde hulpvraag hebben. Dat is soms van verschillende niveaus Moet nog verder ingevuld door de docenten QUALITY
Leerlingen krijgen onderwijs om zichzelf verder te ontwikkelen P Organisatie: Talent- ontwikkeling Doel: Leerlingen krijgen onderwijs om zichzelf verder te ontwikkelen + DOCUMENT Keuzerecht PLUS
P P-aanbod door leerlingactiviteiten OB: kiest hieruit BB: kiest hieruit of individueel P-aanbod als individueel traject OB: niet BB: zelf een voorstel doen, begeleid door een coach (in studiehuis). P-aanbod van docenten en mentoren OB en BB: leerling kiest Krantarijn/ Pantarini’s/ Licht en geluid/ ‘t Soet/ llnraad/ DMR/ Spelgroep/ Debatgroep/ enz. …..ook leerlingen kunnen een P-uur aanbieden Dit is het meest anders dan nu dus daarom wat meer uitleg (materiaal kan deels door school worden betaald, in overleg) Bij de eerste P-variant een voorbeeld: buitenveldwerk bij aardrijkskunde: fotocollage van het landschap. Actuele economische thema’s zoals de afschaffing van de dividendbelasting Kunststromingen als project Voor individuele traject moet er wel een goed plan zijn met een onderwijsdoel dat je kan aantonen. Er zijn maar 60 plaatsten. Bijvoorbeeld: arabisch leren….doel: mezelf kunnen voorstellen oid. Modules van 6 weken PLUS Alles waar jij van leert: onderzoek doen/ vrijwilligerswerk/ oma verzorgen/ app ontwerpen/ koken/ P-uur aanbieden/ enz.
Hoeveel van deze uren heeft een leerling per week? Hieronder een aantal voorbeelden van de keuze mogelijkheden van de leerlingen. OB met onvoldoende(s) OB alles voldoende BB met onvoldoende(s) BB alles voldoende Q P P (met goede reden) Optie 1 Optie 2 Optie 3 Inde onderbouw altijd recht op één P uur! In de BB moet je wel echt een goed verhaal hebben om je ‘verplichte’ Q-uur niet te volgen als je een onvoldoende staat. 2 PQuren per week. Twee lossen in de OB en 2 achter elkaar in de BB. (Reden: docenten geven aan dat dit in de BB handiger is voor het type P-uren dat ze willen geven. Plus naast de individuele trajecten zijn handig in een blokuur)
Hoe ziet een lesdag er dan uit? Alle uren worden even lang: 60 minuten een lesuur = mentoruur = P-uur = Q-uur Eerste klas 2 mentor-uren. 7e uren worden wat normaler Laatste pauze kan eventueel afgeschaft.. Donderdag uiterlijk tot 15 15 uur. Sport en op de middag kan pas vanaf 16.30.