Goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 19 oktober 2018

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Advertisements

Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo. I. Waarom het Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo ?
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Verzuim de zorg om talent niet
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Als publieke dienstverlener wil de VDAB : voor werkzoekenden,
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Leeftijdsbewust personeelsbeleid Werkgroep donderdag 14 juni 2007.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
(regionale) samenwerking Peter Metz Waterschap Rijn & IJssel
Conny Schiere Landelijk adviseur werkgevers Agrarische Sector Samenwerking in de regio nader belicht De toekomstige arbeidsmarkt en rol van.
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Gelijke Rechten voor Ieder Persoon met een handicap
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Informatie voor ouders groep 8 over:
PPPZ 19 januari Provincie Oost-Vlaanderen - Leden PPPZ in kaart gebracht.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Bijeenkomst mantelzorg- en vrijwilligers beleid Gemeente Zundert, 2015 Eva van den Broek.
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
Dinsdag 6 maart - Lamot Mechelen. Workshop 3: Rendement van Talent Erna Sterckx, business manager van Acerta Consult gaat in dialoog met San Cooreman,
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
VOORSTELLING MINDERHEDENFORUM Voorstelling Minderhedenforum.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling Nieuwe initiatieven op stapel Frank Depoortere 28 oktober 2009.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Experten in de derde graad Proefproject
CanMEDS rollen Aansluiting HBOV, MBO in het functiehuis en praktijk
Informatie voor ouders groep 8 over:
Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom?
Doorgroei ondernemingen met behoud beslissingscentrum
Workshop 5: Diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg
Project ouderenzorg zuid-kennemerland
Building on People Opleiding Welzijn Toeleiding
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Beleid: Federale – Vlaamse overheid
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
STARTBIJEENKOMST.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Informatie voor ouders groep 8 over:
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Infodag onderwijs Welkom!
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Het Hoger Onderwijs … Graduaatsopleidingen / HBO5-opleidingen behoren tot het hoger onderwijs (VKS5) Hechte samenwerking tussen hogescholen en CVO’s creëren.
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Betrokken ouder, tevreden ouder
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
ZOMERAKKOORD? zomerakkoord federale regering
Zorgen voor mensen, dat is ook economie !
Adviserend geneesheer:
KONEKT Beeld je in: je bent 12 jaar en je krijgt te horen dat je nooit zal kunnen werken. Dit is het verhaal van honderden jongeren met een verstandelijke.
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Aanbod jongvolwassenen
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
FONDSENWERVING EN FINANCIERING
Transcript van de presentatie:

Actieplan 4.0 Werk maken van werk in zorg en welzijn ADVIESVRAGEN AAN VLOR 28/11/2018 Goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 19 oktober 2018 Lon Holtzer, Vlaams zorgambassadeur

Overzicht Inleiding Instroom Retentie van arbeidskrachten Onderwijs Jongeren die via het regulier onderwijs een opleiding volgen Arbeidsmarktpotentieel Zij-instromers via carrièreswitch Wegwerken van drempels Actieve arbeidsmigratie Regionale werkgroepen Retentie van arbeidskrachten Zorg- en arbeidsorganisatie Loopbaanspreiding en loopbaanbegeleiding Onvrijwillig deeltijdse arbeid Subsidiariteitsbeginsel Onderwijs CVO opleiding voor persoonlijk assistentie Generieker maken van opleidingen met het oog op grotere inzetbaarheid Beroepenstructuur verzorgenden/zorgkundigen Verpleegkunde Bacheloropleiding 4e jaar HBO5: stand van zaken Besluit: adviesvragen aan de VLOR (11)

Verdeling sectoren volgens tewerkstellingsprognose (2016-2022) en aandeel 55-plussers (2016) (Vlaams Gewest) Elk jaar 46.000 nieuwe werknemers nodig tot 2026 Bron: RSZ & DIBISS, HERMREG (Bewerking Steunpunt Werk) Bron: VERSO

Centrale doelstelling als ambassadeur Kwaliteit van zorg voor patiënten in de toekomst Studenten zijn toekomstig potentieel Hen opleiden tot deskundige zorgverleners is opdracht voor Student/leerling zelf (Hoge)school / universiteit Én werkveld ! Kwaliteit van zorg voor patiënt Student Werkveld (Hoge)school Kwaliteit Kwantiteit

Actieplan 4.0: maatregelen op veel domeinen Rekening houden met specifieke kenmerken van zorg- en welzijn Strikte regelgeving qua beroepsprofielen (QUID: beroepskwalificaties) Diplomagedreven sector (QUID: beleid rond competenties) Duur van opleidingen (van 1 jaar tot 4 jaar ifv. knelpuntberoepen) Veel stage in de opleidingen Normeringen in zorg en welzijn zijn toe aan actualisering Grote inzet van vrijwilligers (niet onbeperkt uitbreidbaar) Veel volcontinu diensten met een te volgen arbeidswetgeving Toenemende groei (o.a. van private initiatieven) Onevenredig gespreid loonbeleid Complexiteit in de sector en de maatschappij neemt toe

Instroom stimuleren Uit regulier onderwijs 20 % van de jongeren van 14 jaar motiveren voor een positieve keuze in het studiedomein Maatschappij en Welzijn. Is nu 14% Campagne in 2019 daarop ‘proberen’ te richten (get-in rooms?) TIPS? Via arbeidsmarktpotentieel (gezamenlijke inspanning) Social Profit is 14,4 % van de werkgelegenheid 14,4 % van arbeidsmarktreserve = 52.732 potentiële arbeidskrachten 14,4 % van de werkzoekenden = 30.625 potentiële arbeidskrachten

Instroom stimuleren Zij-instroom via carrièreswitch: 2e carrière in de zorg Doelpubliek: iedereen (met uitzondering van werkzoekenden, want die worden begeleid door de VDAB) Hoog en laaggeschoold Binnen én buiten de sector Beroepsactief of niet Idee: 1e jaar volledige ondersteuning – dan zorgkundige Aan de slag als zorgkundige maar indien stage  werktijd invullen als stage Of indien ambitie verpleegkunde is: halftime werken, betaald als zorgkundige, waarbij de werktijd (gedeeltelijk) kan tellen als stage. Gecoördineerd pilootproject opzetten voor 100 kandidaten Vertrekkend vanuit bestaande financiële middelen maar anders ingezet

Instroom stimuleren Middelen Relatie met arbeidsdeal Te bespreken met de partners Maar o.a. uit fondsen risicogroepen, sociale maribel, en het intersectoraal fonds voor de gezondheidszorgdiensten Tijdskrediet voor het volgen van een opleiding tot een knelpuntberoep (via arbeidsdeal uitgebreid tot 48 maanden) Nagaan of er nog andere middelen zijn…. Relatie met arbeidsdeal Zal nog veel onderhandeling vragen!

Instroom stimuleren Drempels wegwerken om in een zorgberoep te stappen Onderzoek naar zorgopvattingen van zorgvragers en aangepaste zorgmodellen ontwikkelen (QUID: toeleiding mensen met migratie-achtergrond) Vb. 1 ouder gezin en werken in volcontinu diensten? Vb. zorg voor mensen van andere origine: vraagt dit andere zorg? Actieve arbeidsmigratie Mogelijkheid onderzoeken (!) of arbeidsmigratie van zorgverleners mogelijk is uit landen waar overtallen zijn. Quid: reacties in de pers! (QUID: taalonderricht ?)

Instroom stimuleren Initialiseren van de regionale werkgroepen Grotere verschillen tussen de provincies Wie zijn de key-spelers? Krachtige kerngroep (met o.a. VDAB, VIVO, Zorgambassadeur) Lokale vertaling van beleid en stimuleren van samenwerking

Retentie van arbeidskrachten in zorg en welzijn Natuurlijk verloop (exclusief de 55-plussers) = 8,5 % ! Innovatieve arbeidsorganisatie en werkbaar werk Project IAO in ouderenzorg Loopbaanspreiding en loopbaanbegeleiding Netwerk van kansen creëren voor medewerkers, over de eigen organisatie heen Uit te werken met werkgevers- en werknemersorganisaties

Retentie van arbeidskrachten in zorg en welzijn Onvrijwillig deeltijdse arbeid Social profit: 60,3% werkt deeltijds (Vlaanderen: 34%) Deels bewust Deels onvrijwillig Veel vraag naar mogelijkheden om fulltime te werken Aanpak Inzetbaarheid vergroten in complementaire zorg/welzijnsorganisaties Poolen van arbeidskrachten (in overleg met federaal) Personeelskaders herevalueren in functie van aantal en samenstelling Werken op schaalgrootte van de organisaties Lerarenplatform: nagaan of idee ook werkbaar is binnen zorg en welzijn

Retentie van arbeidskrachten in zorg en welzijn Subsidiariteitsbeginsel Elk talent meenemen Verder doordrijven van functie- en taakdifferentiatie Ingewikkelde materie omwille van financieringscomponent Eerstelijnszones als casus om problematiek te bestuderen Quid: financiële consequenties van subsidiariteit. Technologie ter ondersteuning van de zorg Zowel voor de zorgvrager als voor de zorgverlener

Onderwijs CVO opleiding voor persoonlijke assistenten als good practice Generieker maken van opleidingen met het oog op grotere inzetbaarheid Implementeren van het advies van de SAR en de VLOR Beroepenstructuur verzorgenden / zorgkundigen Verder uit te klaren! Nagaan wat effect is op onderwijs

Toekomstscenario over organisaties heen

VLOR-advies en link naar Actieplan 4.0 VISIE = LIJM ! Generalistische basis en dan bouwen aan specialistische competenties Snelle heroriëntatie (Peter Principle): Quid: Ingangsexamen GK – biomedische wetenschappen - MLT Quid: verlies van studenten in HBO5 verpleegkunde (+/- 500/jaar) Quid: overaanbod aan vroedvrouwen / psychologen / Logopedisten Geen kansen ontnemen maar ook geen Peter Principle Rol CVO’s !

Verpleegkunde Verpleegkunde: bacheloropleiding 4e jaar HBO5 Verdere implementatie van de white paper Creëren van een overlegorgaan tussen werkveld en onderwijs en studenten HBO5 Standpunt Vlaamse Regering: Teamverpleegkundige (niveau 5) met duidelijke differentiatie t.o.v. Zorgkundige (niveau 4) en Algemeen Verpleegkundige (niveau 6) Dossier zit in een impasse gezien WUG vereist dat alle verpleegkundigen voldoen aan de Europese richtlijn.

Besluit: adviesvragen aan VLOR Beroepsprofielen en beroepskwalificaties: hoe futureproof maken? Diploma’s en competentie gericht werken? Tips voor benadering van 14-jarigen ifv. zorg en welzijn? 2e carrière: werktijd invullen als stage? Toeleiding mensen met migratie-achtergrond? Benadering jongeren/zij-instromers met migratie-achtergrond? Taalonderricht?

Besluit: adviesvragen aan VLOR Subsidiariteitbeginsel: zorg versus verpleegkunde? Zorg (ADL en IDAL) versus verpleegkunde (Klinisch redeneren) Mensen optillen tot aan max van hun kunnen maar zonder PP Opdracht CLB’s Beroepenstructuur verzorgenden – zorgkundigen? Zorg in nieuwe matrix secundair onderwijs Opdracht van de CVO’s in het zorg- en welzijnslandschap? Verpleegkunde evoluties: Quid: Bacheloropleiding: adviescomité Quid: snelle oplossing HBO5 verpleegkunde + inkanteling in hogescholen

Hartelijke dank voor uw aandacht – feedback is welkom  Eleonora (Lon) Holtzer Zorgambassadeur GSM: 0486 09 85 85 lon.holtzer@wvg.vlaanderen.be lon@ikgaervoor.be http://www.twitter.com/zorgambassadeur Facebook: facebook.com/zorgjob http://be.linkedin.com/in/lonholtzer www.ikgaervoor.be