De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Verborgen vormen van pesten
door: Roderick Juffermans
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Veilig internet Mediawijsheid
Seksualiteit: gave van God
Games in marketing. Hoe kunnen games uw marketingstrategie naar een hoger plan tillen?
Alles draait om geld. Tv = internet = films = youtube=
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Mijn computer is leuk! ©pharos Bij voorleesboekje + handleiding van ‘Mijn computer is leuk’
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
Les 2 – Jouw media.
Hoofdstuk B. Whatsapp Voorwaarden: Beveiligd Heel nuttig Categorie: Sociaal netwerken App Stores: App store: Apple Play store: Android Het gebruiken van.
Altijd online!.
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Ben jij je eigen databaas? Aangeboden door
Opdrachten en eindopdracht
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Introductie Ik ben….. – Marguerite Klinkers – Social Media enthousiasteling – Vind het interessant en belangrijk om ouders voor te lichten op het gebied.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ben jij je eigen databaas?
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Social Media.
Media is er altijd en overal
Pokémon Go Mediabegrip week
Media is er altijd en overal
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Wanneer het niet loopt zoals je wenst.
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Sociale media.
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
© UNIEK IN DE KLAS.
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
H1 Media en communicatie
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Oorcheck op het mbo 1 Over gehoor en gehoorschade
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Online-moraalpolitie
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
De praktijk: kinderen van 5-8 jaar
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Ik kies bewust Films Les 1 Groep 3-4. Ik kies bewust Films Les 1 Groep 3-4.
Methodisch handelen Week 3. Methodisch handelen Week 3.
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
#Doeslief Mediabegrip week
Transcript van de presentatie:

De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar Samen mediawijs! De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar Rebecca Baas & Danielle Zwanenburg

Vanavond 20.30-21:30 Even voorstellen: Rebecca Baas & Danielle Zwanenburg Praktijkopdrachten Stellingen Discussie

Opdracht - Wat kijkt jouw kind? Veel kinderen zijn dol op de vlogs van beroemde YouTubers: Meisjedjamilla, Enzo Knol, Gio, De Bellinga’s. Nieuwer fenomeen is Twitch, waar je mee kunt kijken terwijl iemand een game speelt. Twitchhelden zijn de nieuwe vloggers. Net als YouTube kent Twitch reclame voor en tijdens het kijken. Opdracht – Wat kijkt jouw kind? Bekijk drie verschillende soorten filmpjes: Een vlog van Enzo Knol of MeisjeDjamila Twee minuten van een DIY (Do It Yourself) filmpje, in dit filmpje wordt slijm gemaakt. Let ook eens op wat het meisje zegt op 1m:33s Kijk live op Twitch TV mee met een spelletje Fortnite. Bespreek met elkaar: waarom spreken deze filmpjes kinderen aan? Wat vind je positief en wat niet? Kijk je wel eens samen naar iets wat jouw kind leuk vindt? En hoe praat je daar over?

Opdracht – Identiteit en Privacy 1/2 Vanaf ongeveer 9 jaar gaan kinderen niet alleen online om te kijken, maar ook om zelf te delen. Dat past bij de ontwikkeling dat ze zich meer gaan interesseren voor ‘volwassen’ onderwerpen. Ineens volgen ze The Voice of Holland, willen ze Grand Theft Auto spelen, of filmpjes maken op TicToc. Begeleid ze op een positieve manier in deze eerste stappen zodat je deel bent van hun ontwikkeling. Daniel (groep 8, 1915 volgers) zette deze foto online van zijn zus en mama die naast hem liggen te slapen. 261 likes. Hoe zou jij reageren?

Opdracht – Identiteit en Privacy 2/2 Opdracht – van consument naar producent. Wanneer kinderen naar een vlog kijken of een app spelen zijn ze consument. Hoe ouder ze worden, hoe meer ze ook ‘producent’ willen zijn. Bedenk als groep een activiteit waarin je kinderen tot ‘producent’ maakt op een manier bij jouw gezin past. Hoe zou je bijvoorbeeld samen met jouw kinderen een filmpje van jullie vakantie maken? En mag dat filmpje online? Op welke voorwaarden?

Stellingen

stelling Docenten moeten verzoeken van leerlingen op Social Media altijd weigeren.

Social Media vergroot netwerken en verbetert vriendschappen. Stelling Social Media vergroot netwerken en verbetert vriendschappen.

Stelling Ouders moeten altijd mee kunnen kijken met het internetgedrag en telefoongedrag van hun kinderen.

Social Media is stressverhogend en werkt verslaving in de hand. stelling Social Media is stressverhogend en werkt verslaving in de hand.

DISCUSSIE

Discussie Wat is het verschil tussen jouw mediagebruik en dat van je partner? Wat is het effect van die verschillen op je kinderen?

Wat gebeurt er als de telefoon gaat tijdens het avondeten? Discussie Wat gebeurt er als de telefoon gaat tijdens het avondeten?

Discussie Digitale huisregels opstellen is best lastig. Over welk onderwerp zou je de regels wel wat duidelijker willen hebben? Hoe kun je dit het beste aanpakken?

Hoe leer je kinderen het verschil tussen feiten en fake news? Discussie Hoe leer je kinderen het verschil tussen feiten en fake news?

Voor Thuis – voorbeeldvragen Neem na afloop de print met voorbeelden van ‘25 manieren om te vragen: Hoe was het vandaag op internet’ mee en probeer ze thuis met je kind.

einde Bedankt voor uw komst!