Godsdienst in afstudeerstage

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Voorstelling leerplan godsdienst kleuter- lager en buitengewoononderwijs enkele klemtonen.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Pastoraal op school.
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Collectief portfolio groep 3
INFOSESSIE STAGE & STAGEREGISTRATIE
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
NIEUW CONCEPT PRAKTIJK INSTROOMFASE KHLIM-BAKO. 1. VAN EEN VERANDERENDE WERELD … 1.Een hoogtechnologische wereld 2.Een wereld van groeiende globalisering.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
les 12 - tekstplan, wikispaces
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Omtrent jurisdisch statuut van het godsdienstonderwijs.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Onze doelen en visie in beeld
Een prachtige kans voor uw kinderen
Ouderavond klas 3A Paul Meijer - maandag 14 september 2015.
LOB binnen Taalbrug DG.
De overheid biedt scholen en scholengemeenschappen een relatieve autonomie zodat zij aan hun eigen schoolontwikkeling kunnen werken. Zij biedt daartoe.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Opdrachten en eindopdracht
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn Briefing studenten 9 februari.
Kiezen voor keuzedelen
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Sociale en culturele pedagogiek Studie van pedagogische praktijken in relatie tot maatschappelijke uitdagingen vanuit de vraag hoe mensen samenleven vorm.
Regionale info basisonderwijs
EIGEN OPVOEDINGS PROJECT Vrij Katholiek Basisonderwijs Don Bosco Gerdingen.
Visie – didactische invalshoeken Elly Quanten 21 maart 2012.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Rollen binnen het werkplekleren
Start Oriëntatie Stage/ Werkplekleren
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
TOELICHTING KDG HOGESCHOOL
OF Het praktijksemester.
Daphne Keller 30 augustus 2017
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Voorbereiding schoolexamen
Kiezen voor keuzedelen
Digi(bord)boek project <titel project>
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Mijn visie op onderwijs
Directievergadering BAKO-BALO
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Pre-briefing (S/)Afstudeerstage
Presentatie werking ouderraad
Daphne Keller 29 augustus 2018
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
15 oktober 2014 KCD SOL.
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Inspelen op Innovaties
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Eindpresentatie beroepsproducten stage
Godsdienst bij de jonge kleuter
Ouderavond leerjaar 3 Centraal Deel 1 Centraal Deel 2 de mentor
Transcript van de presentatie:

Godsdienst in afstudeerstage Academiejaar 2018-2019

Waarom godsdienst in afstudeerstage? 3 studiepunten Te weinig contacttijd Opvolgen van godsdienst in stages Info zie werkboek afstudeerstage

Hoe invullen? Een inleidende sessie Helpdesk: docenten Godsdienst Maken van een portfolio: Bijhouden van een aftekenlijst van uit te voeren godsdienstactiviteiten Verdiepingsopdracht Recensie katholieke dialoogschool Componentenschema Mondeling examen

Inleidende sessie Toelichten van godsdienst in afstudeerstage Toelichting belangrijke documenten Toelichting inhoud portfolio

1. Mandaat Godsdienst Belangrijk: ZELF mandaat aanvragen Laatste week van juni ‘Afstudeerinitiatieven’ meer informatie hierrond

2. OKB ‘Opdracht verklaring katholiek onderwijs’ Visietekst Mediatheek Ifv toekomstige sollicitaties ZILL heeft zich gebaseerd op de vijf opdrachten: Een schooleigen christelijke identiteit Een geïntegreerd onderwijsinhoudelijk inhoud De ontplooiing van ieder kind vanuit een brede basiszorg De school als gemeenschap en als organisatie

3. De Katholieke dialoogschool https://www.kuleuven.be/thomas/page/dialoogschool/

4. Functiebeschrijving Automatisch voor een deel godsdienstleraar Andere inspectie en begeleiding Wat wordt er van de godsdienstleraar verwacht? Wat is zijn functie? Werkplan is normerend ZILL Lbs communicatie Geloofscommunicatie (pastoraal) vorming

5. Raamplan GDSD buitengewoon onderwijs Componentenschema, ook in het lager onderwijs

INHOUD PORTFOLIO

1. Aftekenlijst van uit te voeren godsdienstactiviteiten Aftekenlijst zie werkboek: maak een aftekenlijst voor stage bij de jonge kleuters en een aftekenlijst voor stage bij de oudste kleuters Tijdens elke stage laten tekenen door mentor Sommige activiteiten kunnen ook in gemeenteschool zoals filosoferen of rituelen.

Inhoud van de aftekenlijst Ochtend- en avondritueel Activiteit in drie fasen Bijbelverhalen integreren Bibliodrama Filosoferen Inspelen op occasionele gebeurtenissen Inspelend aanbod op interculturaliteit en interreligieus leren Klasoverschrijdende projecten en vieringen

2. Componentenschema Componentenschema wordt voor elk thema op de juiste manier ingevuld.

3. Verdiepingsopdracht Werk een opdracht uit, gekozen uit de lijst in je werkboek We verwachten echt wel een grondige verdieping: ALTIJD achtergrondinfo verzamelen, ALTIJD reflectie en duiden vanuit eigen visie, WAAR MOGELIJK interview op de stageschool, WAAR MOGELIJK uitproberen op school met kleuters en grondig evalueren, WAAR MOGELIJK volgen van een lezing of voordracht,   Vermeld op de juiste manier je bronnen!

Mogelijke onderwerpen pastoraal in de kleuterschool: een grondig onderzoek en beschrijving van de werking op de contextschool. Hier zelf iets opnemen is een absolute voorwaarde om hierover zinvol te kunnen reflecteren moslimkinderen participeren aan godsdienstactiviteiten in een katholieke kleuterschool advent-welzijnszorg en/of vasten-broederlijk delen beleven en echt meemaken op school en daartoe de startavond meemaken (9 en 10/10) www.welzijnszorg.be

Mogelijke onderwerpen organisatie van sterzingen met kleuters de initiatieven van welzijnsschakels: volg de actuele initiatieven op www.welzijnsschakels.be themakoffer (vb advent en kerst – vasten en Pasen) … Mag aangevuld met eigen initiatief, maar steeds na overleg met docenten! ! Het is voor deze opdracht niet toegestaan: - te werken met (een deel van) je bachelorproef - te werken met stilte- of rituelen- of gebedskoffer

4. Recensie katholieke dialoogschool

Mondeling examen Voor dit examen moet je je niet inschrijven Het portfolio wordt meegebracht naar het mondeling examen Op het examen wordt een presentatie gegeven van de inhoud van het portfolio aan de docent en enkele medestudenten Het portfolio wordt ingediend (krijg je terug!) Veel succes!