Godsdienst in afstudeerstage Academiejaar 2018-2019
Waarom godsdienst in afstudeerstage? 3 studiepunten Te weinig contacttijd Opvolgen van godsdienst in stages Info zie werkboek afstudeerstage
Hoe invullen? Een inleidende sessie Helpdesk: docenten Godsdienst Maken van een portfolio: Bijhouden van een aftekenlijst van uit te voeren godsdienstactiviteiten Verdiepingsopdracht Recensie katholieke dialoogschool Componentenschema Mondeling examen
Inleidende sessie Toelichten van godsdienst in afstudeerstage Toelichting belangrijke documenten Toelichting inhoud portfolio
1. Mandaat Godsdienst Belangrijk: ZELF mandaat aanvragen Laatste week van juni ‘Afstudeerinitiatieven’ meer informatie hierrond
2. OKB ‘Opdracht verklaring katholiek onderwijs’ Visietekst Mediatheek Ifv toekomstige sollicitaties ZILL heeft zich gebaseerd op de vijf opdrachten: Een schooleigen christelijke identiteit Een geïntegreerd onderwijsinhoudelijk inhoud De ontplooiing van ieder kind vanuit een brede basiszorg De school als gemeenschap en als organisatie
3. De Katholieke dialoogschool https://www.kuleuven.be/thomas/page/dialoogschool/
4. Functiebeschrijving Automatisch voor een deel godsdienstleraar Andere inspectie en begeleiding Wat wordt er van de godsdienstleraar verwacht? Wat is zijn functie? Werkplan is normerend ZILL Lbs communicatie Geloofscommunicatie (pastoraal) vorming
5. Raamplan GDSD buitengewoon onderwijs Componentenschema, ook in het lager onderwijs
INHOUD PORTFOLIO
1. Aftekenlijst van uit te voeren godsdienstactiviteiten Aftekenlijst zie werkboek: maak een aftekenlijst voor stage bij de jonge kleuters en een aftekenlijst voor stage bij de oudste kleuters Tijdens elke stage laten tekenen door mentor Sommige activiteiten kunnen ook in gemeenteschool zoals filosoferen of rituelen.
Inhoud van de aftekenlijst Ochtend- en avondritueel Activiteit in drie fasen Bijbelverhalen integreren Bibliodrama Filosoferen Inspelen op occasionele gebeurtenissen Inspelend aanbod op interculturaliteit en interreligieus leren Klasoverschrijdende projecten en vieringen
2. Componentenschema Componentenschema wordt voor elk thema op de juiste manier ingevuld.
3. Verdiepingsopdracht Werk een opdracht uit, gekozen uit de lijst in je werkboek We verwachten echt wel een grondige verdieping: ALTIJD achtergrondinfo verzamelen, ALTIJD reflectie en duiden vanuit eigen visie, WAAR MOGELIJK interview op de stageschool, WAAR MOGELIJK uitproberen op school met kleuters en grondig evalueren, WAAR MOGELIJK volgen van een lezing of voordracht, Vermeld op de juiste manier je bronnen!
Mogelijke onderwerpen pastoraal in de kleuterschool: een grondig onderzoek en beschrijving van de werking op de contextschool. Hier zelf iets opnemen is een absolute voorwaarde om hierover zinvol te kunnen reflecteren moslimkinderen participeren aan godsdienstactiviteiten in een katholieke kleuterschool advent-welzijnszorg en/of vasten-broederlijk delen beleven en echt meemaken op school en daartoe de startavond meemaken (9 en 10/10) www.welzijnszorg.be
Mogelijke onderwerpen organisatie van sterzingen met kleuters de initiatieven van welzijnsschakels: volg de actuele initiatieven op www.welzijnsschakels.be themakoffer (vb advent en kerst – vasten en Pasen) … Mag aangevuld met eigen initiatief, maar steeds na overleg met docenten! ! Het is voor deze opdracht niet toegestaan: - te werken met (een deel van) je bachelorproef - te werken met stilte- of rituelen- of gebedskoffer
4. Recensie katholieke dialoogschool
Mondeling examen Voor dit examen moet je je niet inschrijven Het portfolio wordt meegebracht naar het mondeling examen Op het examen wordt een presentatie gegeven van de inhoud van het portfolio aan de docent en enkele medestudenten Het portfolio wordt ingediend (krijg je terug!) Veel succes!