Snel Groeiende luchtvaart: grijpt in op gehele energietransitie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klimaatquiz Als 500 leerlingen een jaar lang geen aluminiumfolie gebruiken om hun boterhammen te verpakken, besparen ze energie. Hoeveel? a) De energie.
Advertisements

“Alternatieven wachten op grote technologiedoorbraken” Presentatie ir. Rein Willems President-directeur Shell Nederland B.V. Jaarcongres KIVI NIRIA Thema:
De biobased economy: dilemma’s van sturen op optimale waardecreatie
Stil en skjin farre. Stil en skjin farre Stil en skjin farre.
Vlakglas in de bouw VMP – congres 12 november 2013.
DriversChallenge.
Hoofdstuk | pag Dank u wel voor uw aandacht Kennismaking.
Elektrisch rijden: wat meldt de wetenschap ? & milieuprestaties
Het huidige beleidstekort: er moeten nog heel wat tandjes bij Ton van Dril 10 september 2009.
Stadsverwarming en alternatieven Gemeente Amsterdam, 18 april 2007, Cooperaties/huurders 19 april 2007, Teus van Eck.
VASTSTELLING VERKOOPPRYZEN
4. Hoezo internationalisering?
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
1 “Creativiteit en duurzaamheid zijn de weg voorwaarts voor organisaties in de 21 ste eeuw.” Pascal Cools Algemeen directeur Flanders DC.
Business Marketing Management
Ecodesign en efficiënt materiaalgebruik in nieuwe voertuigen
Visie op transitie naar duurzaamheid Copernicus-instituut 17 april 2002 Jip Lenstra.
De rol van milieuorganisaties als aanjager van vernieuwing Sible Schöne WNF 12 juni 2003.
1 Door Marc Dillen Directeur-generaal Sterk in bouw, energie en milieu 13 december 2011 Ronde tafel gebouwen: ambities Vlaams energie- & klimaatbeleis.
CCIM- stakeholderoverleg Europese milieu- transportdossiers Greenpeace.
NME-dag Groene economie Matthias Lievens.
Van mondiale klimaatuitdaging naar locaal klimaatbeleid Kornelis Blok Gemeente Utrecht, 22 april 2008.
1.Hoe heet ons bedrijf 2. voorwoord 3. wat was de opdracht 4.de vliegtabel met kosten van de vliegreis Londen naar New York 5.de vliegroute op wereldkaart.
AIRE project: een korte inleiding Erik Lysen Utrecht Centrum voor Energieonderzoek (UCE) AIRE workshop, Utrecht, 4 november 2005.
Groen goud beter benutten TSC HCA agenda, Delft 26 maart 2014 Visie en ambitie TKI-BBE.
Green Deal CO 2 emissiefactoren Initiatiefnemers:.
H 2 Bronnen van energie.
Betekenis top-down beleid energietransitie
Werken aan een nieuwe internationale overeenkomst EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaatverandering.
De Groene Ronde 2015 | Collegetour Leeuwarden De nieuwe economie 09 april 2015.
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Het passagierspotentieel van Luchthaven Twente: de conclusies  Provincie Overijssel:  Bandbreedte van 0.19 tot 5.2 miljoen passagiersbewegingen plausibel.
 Een “historisch” klimaatakkoord volgens regeringsleiders, NGO’s, Groen, …  Maar ook negatieve reacties ( bijv. Climate Express, Naomi Klein,..)
3 havo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 7-9
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
1/46 T.Selderbeek - Taxiën van Vliegtuigen Taxiën van vliegtuigen Afstudeerpresentatie - T. Selderbeek - 20 december 2012.
SER Symposium 6 oktober 2010 Hoe houden we langdurige zorg betaalbaar? Paul Besseling Programmaleider zorg Centraal Planbureau.
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Klimaatneutraal woon werkverkeer GEEN Co2 uitstoot Files Onnodig lange reistijd Stress Stank noch geluidoverlast WEL Groene Brandstof (Nederlandse windenergie)
Milieu Silke, Amber, Jules, Geertje. Klimaatverandering. Altijd warmere en koudere periodes geweest Waarom nu dus druk maken? Andere situatie, mensen.
Truck Platooning Uitkomst Consultatie marktpartijen Buck Consultants International Postbus AS Den Haag Telnr : Mobiel :
LNG sleephopperzuiger
Brandstof- en voertuigtechnologie Jan Ros Mobiliteit en Transport LEF-sessie 2 8 maart 2013.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Naslagwerk data analyse per branche
Lage temperatuur netwerken
Les 5 Duurzame energie Deel 1
Uitlaatgassen nabehandeling Roetfilter ‘DPF’ en katalysator ‘SCR’
Emission Vision Samenwerken op het gebied van innovaties
Welkom havo 3..
Hoofdstuk 3 Bronnen van energie: Brazilië
Decentrale Opwek in het Energieakkoord voor Duurzame Groei
De circulaire economie van kunststof: van grondstoffen tot afval
KLM’s Corporate Biofuel Program
From Food Aid to Food & Nutrition Security The Dutch Policy
Zonder kernenergie of fossiel, kan dat?
Stefan Bakker, Xander van Tilburg (ECN)
Een terugkoppeling van een FEV-congres in Aken van november 2017
Vision on sustainable fuelmix for transport in the Netherlands
LNG met haring 21 juni 2018.
Zero emissie personenvervoer
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Maatschappelijke kosten
Towards one third of renewable energy in transport in 2030
UGlobe Utrecht University, 9 March 2018
Waarde van duurzame energiesystemen
N.V. RENDO Holding “Energietransitie!”
Transcript van de presentatie:

Verlagen CO2 uitstoot luchtvaart Begin van een discussie| Hein de Wilde, Omar Usmani, Pieter Kroon

Snel Groeiende luchtvaart: grijpt in op gehele energietransitie 2 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018

Growth Climate Targets Options Costs Ja/nee quizvraag: 30 l tanken auto kost meer accijns dan 300.000 l voor Airbus a380 op schiphol 3 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018

Growth Climate Targets Options Costs Ja/nee quizvraag: De uitstoot van de luchtvaart zal in 2050 tenminste verdrievoudigd zijn. 4 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018

Redenen sterke groei luchtvaart Growth Climate Targets Options Costs Redenen sterke groei luchtvaart Lage prijzen Sterke groei More Geen accijns Geen BTW Sterke competitie Landen niet verantwoordelijk 5 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018

Verwachte groei van de luchtvaart Growth Climate Targets Options Costs Verwachte groei van de luchtvaart 300-700% groei in 2030 CO2 uitstoot luchtvaart 70% groei in 2020 2005 2020 2030 2050 6 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018

Growth Climate Targets Options Costs Ja/nee quizvraag: de luchtvaartsector beoogt om in 2050 (bijna) klimaatneutraal te zijn. 7 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018

sterke groei bemoeilijkt halen klimaatdoelen Growth Climate Targets Options Costs sterke groei bemoeilijkt halen klimaatdoelen CO2 uitstoot luchtvaart Doorgaan op dezelfde weg Post 2020 CO2-neutrale groei (CORSIA) 50% minder uitstoot t.o.v. 2005 Andere sectoren beogen (bijna) nul uitstoot 2005 2020 2030 2050 8 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018

Opties verlagen CO2-uitstoot Growth Climate Targets Options Costs Opties verlagen CO2-uitstoot Inkoop CO2-uitstootrechten elders (carbon offset) Batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch vliegen Verhogen brandstofefficiëntie Bio-kerosine Kerosine gemaakt uit hernieuwbare elektriciteit (P2jet, synthetische brandstof) 9 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018

Growth Climate Targets Options Costs Inkoop CO2-Uitstootrechten: tijdelijk, twijfelachtig, uitstel echte verandering CO2 emissie andere sectoren tijdelijk reservoir Klimaatdoel andere sector Bij overstijgen doel overschot verkopen (CO2-uitstootrechten) 2005 2020 2030 2050 10 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018

Growth Climate Targets Options Costs Waterstof en batterijen in pril stadium: Komende 15-20 jaar niet op de markt. Concept Prototypes Markt 2020 2050 11 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018

Growth Climate Targets Options Costs levensduur vliegtuigen ca. 25 jaar: waterstof/elektrisch kleine rol in 2050 Kleine rol in 2050 12 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018

Brandstof efficiëntie: altijd goed, deeloplossing, steeds duurder Growth Climate Targets Options Costs Brandstof efficiëntie: altijd goed, deeloplossing, steeds duurder Continue inspanning Compenseert deel groei 13 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018

Bio-kerosene is er, productie nog beperkt gewild door velen Growth Climate Targets Options Costs Bio-kerosene is er, productie nog beperkt gewild door velen orde 350 PJ (2X 2030) GAP Andere sectoren willen ook bio! orde 75-210 PJ (30% efficiëntie) Kerosine vraag NL 2050 Bio beschikbaar 14 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018

Synthetische kerosine: doorbraak nodig Growth Climate Targets Options Costs Synthetische kerosine: doorbraak nodig Synthetische brandstoffen: Post 2030 rol Kerosine prijs (€/liter) Goedkope stroom, ontwikkelen ‘air capture’ Synthetisch Bio €1.0/liter Synthetisch Fossiel €0.5/liter 2030 2050 15 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018

inzet Opties verlagen CO2-uitstoot Growth Climate Targets Options Costs inzet Opties verlagen CO2-uitstoot CO2 emissions air sector Efficiency Synthetic Bio Offsets 2005 2020 2030 2050 16 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018

Growth Climate Targets Options Costs Ja/nee quizvraag: inzet 100% hernieuwbare kerosine maakt enkeltje new york minstens €100 duurder Bonus: Hoeveel kost een Sinterklaas vliegticket naar Londen? 17 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018

Meerkosten groen ticket doorbereken met toeslag groene brandstof Growth Climate Targets Options Costs Meerkosten groen ticket doorbereken met toeslag groene brandstof Meerkosten vallen mee! Enkel Amsterdam - London Enkel Amsterdam - New York €43 29.0 €7.5 Toeslag groene brandstof Toeslag groene brandstof 18 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018

Enkel Amsterdam – London Enkel Amsterdam - New York Growth Climate Targets Options Costs twee opties doorbereken groen ticket: ‘brandstoftoeslag’ vs. ‘vliegtaks’ Meerkosten vallen mee! Enkel Amsterdam – London Enkel Amsterdam - New York €43 €29 €29 €7.5 Toeslag groene brandstof Vaste vliegtaks Toeslag groene brandstof Vaste vliegtaks 19 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018

Cumulatief: groenkosten, accijns & btw Growth Climate Targets Options Costs Cumulatief: groenkosten, accijns & btw Enkel Amsterdam - London Enkel Amsterdam - New York Legenda Toeslag groene brandstof Vaste vliegktaks Toeslag groene brandstof Vaste vliegtaks €43.0 €85.5 €171.5 Costs in €/passenger €157.5 €29.0 €43.0 €85.5 Renewable premium divided equally among all passengers Fuel costs Renewable premium Taxes Fixed fee €7.5 €29.0 €15.0 €51.5 €7.5 €15.0 €30.0 20 | Emissions reduction in the aviation sctor 27 Novemer 2018

RECAP & CONCLUSIeS Sterke groei internationale luchtvaart: 300 – 700% in 2050 Aanjagers: belastingvrijstelling, concurrentie, uitstoot niet toegerekend aan landen Klimaatverandering vereist drastisch minder CO2-uitstoot Inkoop CO2-uitstootrechten: korte termijn, geringe klimaatwinst, uitstel structurele veranderingen Brandstof-efficiëntie verbetering: belangrijk, maar zeker niet genoeg Batterij- en waterstof-elektrisch: langere termijn Hoofdrol: Bio-kerosine (HEFA, FT), Power-to-jet (synthetisch) Meerkosten groen ticket vallen mee! Knelpunten: accijnsvrijstelling en niet toerekenen uitstoot aan landen Snel opstarten grootschalige uitrol hernieuwbare kerosine   Hoe gaan we dit organiseren?!  – Discussie met de zaal 27 November 2018

Dank voor uw aandacht! TNO.NL/ECNPARTOFTNO

Same city, different results 23 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018

Growth Climate Targets Options Costs Ja/nee quizvraag: door maximaal in te zetten op efficiëntie komen de klimaatdoelen binnen bereik. 24 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018

Growth Climate Targets Options Costs The options for reduction vary strongly in availability, affordability, acceptability Efficiency 2020 High Acceptability Low Affordability High Availability (% of target) 25 | Emissions reduction in the aviation sector Low 27 November 2018

Growth Climate Targets Options Costs The options for reduction vary strongly in availability, affordability, acceptability Efficiency 2030 Efficiency 2020 High Acceptability Low Affordability High Availability (% of target) 26 | Emissions reduction in the aviation sector Low 27 November 2018

Growth Climate Targets Options Costs The options for reduction vary strongly in availability, affordability, acceptability Efficiency 2050 Efficiency 2030 Efficiency 2020 High Acceptability Low Affordability High Availability (% of target) 27 | Emissions reduction in the aviation sector Low 27 November 2018

Growth Climate Targets Options Costs The options for reduction vary strongly in availability, affordability, acceptability Efficiency 2050 Efficiency 2030 Efficiency 2020 High Offsets 2020 Acceptability Low Affordability High Availability (% of target) 28 | Emissions reduction in the aviation sector Low 27 November 2018

Growth Climate Targets Options Costs The options for reduction vary strongly in availability, affordability, acceptability Efficiency 2050 Efficiency 2030 Efficiency 2020 High Offsets 2020 Acceptability Offsets 2030 Low Affordability High Availability (% of target) 29 | Emissions reduction in the aviation sector Low 27 November 2018

Growth Climate Targets Options Costs The options for reduction vary strongly in availability, affordability, acceptability Efficiency 2050 Efficiency 2030 Efficiency 2020 High Offsets 2020 Acceptability Offsets 2030 Low Affordability High Offsets 2050 Availability (% of target) 30 | Emissions reduction in the aviation sector Low 27 November 2018

Growth Climate Targets Options Costs The options for reduction vary strongly in availability, affordability, acceptability Efficiency 2050 Efficiency 2030 Efficiency 2020 High Bio 2020 Offsets 2020 Acceptability Offsets 2030 Low Affordability High Offsets 2050 Availability (% of target) 31 | Emissions reduction in the aviation sector Low 27 November 2018

Growth Climate Targets Options Costs The options for reduction vary strongly in availability, affordability, acceptability Efficiency 2050 Efficiency 2030 Efficiency 2020 High Bio 2020 Bio 2030 Offsets 2020 Acceptability Offsets 2030 Low Affordability High Offsets 2050 Availability (% of target) 32 | Emissions reduction in the aviation sector Low 27 November 2018

Growth Climate Targets Options Costs The options for reduction vary strongly in availability, affordability, acceptability Efficiency 2050 Efficiency 2030 Efficiency 2020 High Bio 2020 Bio 2030 Offsets 2020 Acceptability Offsets 2030 Low Affordability High Offsets 2050 Bio 2050 Availability (% of target) 33 | Emissions reduction in the aviation sector Low 27 November 2018

Growth Climate Targets Options Costs The options for reduction vary strongly in availability, affordability, acceptability Efficiency 2050 Efficiency 2030 Efficiency 2020 Synthetic 2020 High Bio 2020 Bio 2030 Offsets 2020 Acceptability Offsets 2030 Low Affordability High Offsets 2050 Bio 2050 Availability (% of target) 34 | Emissions reduction in the aviation sector Low 27 November 2018

Growth Climate Targets Options Costs The options for reduction vary strongly in availability, affordability, acceptability Efficiency 2050 Efficiency 2030 Efficiency 2020 Synthetic 2020 Synthetic 2030 High Bio 2020 Bio 2030 Offsets 2020 Acceptability Offsets 2030 Low Affordability High Offsets 2050 Bio 2050 Availability (% of target) 35 | Emissions reduction in the aviation sector Low 27 November 2018

Growth Climate Targets Options Costs The options for reduction vary strongly in availability, affordability, acceptability Efficiency 2050 Efficiency 2030 Efficiency 2020 Synthetic 2020 Synthetic 2030 High Synthetic 2050 Bio 2020 Bio 2030 Offsets 2020 Acceptability Offsets 2030 Low Affordability High Offsets 2050 Bio 2050 Availability (% of target) 36 | Emissions reduction in the aviation sector Low 27 November 2018