De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Logo Gemeente Laat Kracht en Pracht van (lokale) Sport zien! Datum 2012 Presentatie Sprekers:
Advertisements

Topsport in Limburg Who cares?. Maatschappelijke context  1. Mondiaal  A. Recessie.  B. Oorlogsdreiging  C. Arm/rijk  D. Milieu  Nationaal  A.
Ervaringen in samenwerking
Centrale werkwinkel D:
ZAPPcity Project ZAPPcity • alle evenementen onder één publicitaire paraplu • 28 augustus – 14 september • kunst, cultuur, sport, media • locaties.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Stichting Dijk van een Kust
Olympische sport, leverage & legacy. Doelstelling Welke activiteiten (leverage) kunnen aanpalend aan een sportevenement georganiseerd worden om de legacy.
Minor als hoeksteen voor PLG Voorbeeld uit de minor sporteconomie + 5 tips Jelle Schoemaker 13 mei 2014.
Update EYOF UTRECHT 2013 Raadsinformatieavond 23 april 2013
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
De quick scan!!! Plaza Sportevenementen en Economie ‘s Hertogenbosch, 15 maart 2013Albert van Schendel 1.
“Let’s talk about you & me”
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Finish giro d'italia Middelburg Bezoek aan een sportief evenement.
HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Curacao Telebario “wij in de wijk”. Inleiding Maandag 26 april jl is een bijeenkomst georganiseerd met diverse instanties en instellingen/deskundigen.
Sportevenementen: the next step
een nieuwe LEADER periode
Ondernemersfonds Leids Model
Toekomst Financiële Functie
“Hoe ver is Friesland” programma: uur: Welkom door dagvoorzitter Jan de Keijzer uur: Dementiezorg, hoe ver is Friesland? Roelof Jonkers
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
Verkennende Impactanalyse Cees van Westrenen
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Nieuwkoop, wat heb ik daar te zoeken?!? Jessica Megens Femke van Kampen Jord Klijn Joël Haasnoot Marije Spruit Kees Perquin.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
Groningse sportevenementen ambitie Sportevenementen.
Deltaplan Dementie Denijs Guijt 17 mei Wat is het Deltaplan Dementie? Memorabel.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Marketing Noorderzon Performing Arts Festival Groningen Mark Hospers Presentatie 25 maart Assen.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
Eerste bestuurlijke conferentie over de toekomst van het Landelijk Gebied 7 oktober 2011 Freek Ossel, wethouder Openbare ruimte en Groen Gemeente Amsterdam.
De Amsterdamse vrijwilligersorganisatie De Regenboog Groep.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Claire van Emmerik. Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1  Het gebruik van citymarketing Deel 2  Dordrecht: Het citymarketingbeleid.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Dag van de Wijken & Wijkaanpak Raadsvergadering 23 september 2009.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
WK Wielrennen De legacy van grote sportevenementen
Maatschappelijke waarde en vrijwilligers
Korte terugblik 2016 en vooruitblik 2017
Kunst en kunde van het lobbyen
Maatschappelijk Plein
Nationaal Platform Evenementen Vrijwilligers
Onderzoek Vitaliteit sportverenigingen in Noord-nederland
Gastvrij Overijssel Overijssel maakt werk van gastvrijheid en
Van Dordt, voor Dordt.
“Topsportevenementen en participatie”
Hans Slender Lectoraat Praktijkgerichte Sportwetenschap
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
bij kwaliteit en outcome
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Informatie & Interactie-avond - LJOCHTSTILL
Meervoudig verantwoorden: De waarde van bibliotheekdiensten voor gemeenten 26 september 2018.
Resultaten onderzoek Maatschappelijke Waarde Voorschoten Wassenaar
‘Vernieuwing van het businessmodel van uw evenement'.’
Plaats, datum bijeenkomst
De meerwaarde van side-events
& evenementen in de stad
Hans Slender Lectoraat Praktijkgerichte Sportwetenschap
PERISCOPE Algemeen Staat voor: Platform for Expanding Regional Innovation SCOPE for blue growth 12 partners uit 7 Noordzee landen. Doelen: identificeren.
De meerwaarde van side-events
Nederland Filantropieland
Hans Broodman Nassau Fundraising De Toekomst van Fondsenwerving
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015 Bake Dijk – Onderzoeker / adviseur Universiteit Utrecht – Bestuurs- en Organisatiewetenschappen Hans Slender – Hanzehogeschool Groningen Froukje Smits – Hogeschool Utrecht Carly

Context Sportevenementen worden vaak (deels) gefinancierd met publieke middelen en er wordt steeds meer verwacht van de waarde voor de lokale samenleving. (Gratton, Shibli, & Coleman, 2005; Dickson, Benson, & Blackman, 2011; Hiller, 2000) Le Grand Départ Tour de France in Utrecht 2015: €6,0 mjn door gemeente Utrecht €6,8 mjn door bedrijfsleven €2,25 mjn door VWS Totaal budget €15,2 mjn (54% publiek geld)

Doelstellingen Le Tour Utrecht Hoofddoel:‘Organiseren van Le Grand Départ van de France in Utrecht met legacy (vooraf en achteraf).’ Projectorganisatie ‘Le Tour Utrecht’ had als doel legacy (Chalip, 2006; Schulenkorf & Edwards, 2012) te creëren rond Le Grand Départ d.m.v. het side-event (activatie) programma: Drie thema’s: sport, cultuur en kennis/economie Doelen: perfect georganiseerd; met legacy voor en na het evenement; activatie van de marketingdoelstellingen; showcase van de stad Utrecht - 50.000 deelnemers, 250.000 bezoekers - 4-6 grote, 25-50 middelgrote en 150-250 kleine activiteiten - Ten minste 75% van de deelnemers, bezoekers en partners evalueren het side-event programma positief - Gemiddelde waardering met een 8,0

Doel van het onderzoek Wat heeft de investering (in economisch, organisatorisch en maatschappelijk opzicht) in ‘Le Grand Départ’ voor de stad opgeleverd? Wat kan Utrecht leren van de organisatie van dit internationale topevenement?

Sept 2014 – januari 2015 26 maart – 30 juni 2015 1 – 5 juli 2015 6 juli – nov 2016 Focusgroepen stakeholders Enquêtes bezoekers Enquêtes + interviews bij side-events Enquêtes onder organisatoren side-events

Methodologie Gesprekken met 55 stakeholders van Le Tour Utrecht: 38 respondenten in 11 focusgroepen 21 respondenten in face-to-face interviews 1520 surveys: 653 surveys onder deelnemers aan het side-events program 785 surveys onder bezoekers van Le Grand Départ op 2, 3, 4 of 5 juli 82 surveys onder organisatoren van de side-event activiteiten 90 korte interviews met deelnemers aan het side-event programma 18-1-2019

Legacy of mega sport events in Rio de Janeiro Bake Legacy of mega sport events in Rio de Janeiro

Resultaten – organisatorische waarde Hoog gewaardeerd evenement (8,4) Samenwerking tussen lokale organisaties in een netwerksfeer Tussen gemeente en lokale bedrijven (publiek – privaat) Tussen lokale fiets clubs / maatschappelijke organisaties / cultuur Tussen politie op nationaal, provinciaal en gemeentelijk niveau Een podium voor wereldwijde aandacht voor Utrecht als stad van sport, cultuur en kennis. Er was echter gebrek aan een langetermijnvisie op de toegevoegde waarde van (sport)evenementen in Utrecht. Organisatorische kwetsbaarheden Onderscheid tussen gemeente en projectorganisatie Erg strakke begroting, mede doordat VWS geen post ‘kosten onvoorzien’ toe laat. Balans tussen professionals en vrijwilligers Toegenomen kennis over de organisatie van grote sportevenementen in de openbare ruimte.

Resultaten – sociale waarde Gemiddelde waardering side-events: 8,2 # deelnemers side-events: 138.000 (50.000) # bezoekers side-events: 570.000 (250.000) # vrijwilligers side-events: 1.300 # uren van vrijwilligers: 130.000 Trotse inwoners (79%) Geïnspireerd om meer te fietsen in de toekomst (24%)

Resultaten – economische waarde - 2,02 bezoeken per bezoeker - 370.000 unieke bezoekers Economische impact

Aanbevelingen Toekomstige organisatie van evenementen in Utrecht Wees bewust van de afstand tussen de projectorganisatie en de lokale overheid Besteed aandacht aan de balans tussen professionals en vrijwilligers Creëer een visie op de toegevoegde waarde van (sport)evenementen voor Utrecht. (Utrecht Marketing) Continueer de betrokkenheid van lokale organisaties bij de ontwikkeling van de stad. Vergroten van legacy van evenementen in Nederland Bottom-up aanpak zorgt voor een gevoel van eigenaarschap buiten de projectorganisatie Faciliteer en stimuleer samenwerking tussen lokale organisaties Borg kennis over legacy management (gemeentelijk en landelijk)

Vragen? E-mail: b.dijk@pl.hanze.nl Twitter: @bakedijk