Communicatie 7e les.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop ‘De eerste indruk’
Advertisements

Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Communicatie met de klant
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Feedback geven en ontvangen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Persoonlijke effectiviteit Dag 2
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Communicatie en relatie
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Presenteren en communiceren
Effectief communiceren
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Communicatie & Relatie
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Dagdeel 3 conflicthantering
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Handvatten voor coaching
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Hand-Out.
Communicatie 5e les.
Communicatie 7e les.
Communicatie 3e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Communicatie 6e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Communicatie Les 1.
Communicatie 4e les.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Praktijk Opleiders Cursus
H1 Media en communicatie
Loopbaan en burgerschap les 2
Feedback geven zonder dat de ander boos wordt
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Welkom 9/19/2018.
AGRESSIE Les 3.
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Training communicatie
Hoofdstuk 1 Communicatie in de winkel
Leidinggeven Communicatie.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Communicatie 3e les.
Gesprekstechnieken Les 1.
Communicatie Les 2.
Communicatie 4e les.
Gesprekstechnieken Les 6.
Interculturele communicatie
Loopbaan en burgerschap les 3
Communicatie 6e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Klare Taal Bedrijf X Klare Taal maakt je bewust van je eigen mentale stemmingen. Spreek een ander aan in groen, dan heb je het hoogste rendement.
gesprekstechnieken Les 2
Interculturele communicatie
Communicatie 5e les.
Transcript van de presentatie:

Communicatie 7e les

Lesprogramma Herhaling van theorie Leren voor de toets

Verbaal versus non verbaal

Communicatie doelen: Overtuigen Informeren Activeren/motiveren Instrueren Hoe kun je nagaan of een boodschap goed is overgekomen?

peri-verbaal: tijd en ruimte para-verbaal: stemgebruik infra-verbaal Klassikaal nabespreken; geuren, kleuren, vormen Pre-verbaal:lichaamstaal Supra-verbaal:bewuste signalen zoals dure kleding en sieraden Peri-verbaal: tijd en ruimte (waarin een gesprek plaats vindt)Para-verbaal: stemgebruik (toon, timbre/intonatie)Infra–verbaal: de subliminale onbewuste realiteit (geuren,kleuren,vormen etc)Supra–verbaal: bewuste signalen (onze kleding, een duur horloge, etc.)Pré–verbaal: lichaamstaal

Feedback ontvangen Negatieve feedback: Beschouw feedback als iets positiefs, je kunt er van leren Voel je niet direct aangevallen, maar denk er over na. Is het terecht? Vraag om verduidelijking Ga niet verdedigen, probeer niet te verklaren waarom je zo doet. Het is belangrijk dat je gedrag veranderd, niet waarom je iets doet. Neem de ander serieus, feedback is waardevol. Maak afspraken over hoe jij je in de toekomst zult gedragen, of wat voor verandering er nodig is.

Eenzijdige versus meerzijdige communicatie

Theorie kernkwadranten van Daniel Ofman Het helpt je bewust te worden van je eigen kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en de manier waarop je communiceert met de ander. Kernkwaliteiten zijn de sterke eigenschappen, die kenmerkend voor jou zijn

De Johari-matrix Bekend bij jezelf Onbekend bij jezelf Bekend bij de ander OPEN RUIMTE BLINDE VLEK Onbekend bij de ander VERBORGEN GEBIED ONBEKEND GEBIED

Meta communicatie ‘Communiceren over communicatie’ Het doel van metacommunicatie is om het gesprek beter te laten verlopen Opdracht: oefen in tweetallen Metacommunicatie De één is de begeleider en de anders is de cliënt, daarna rollen wisselen

Inhoud- en betrekkingsniveau Inhoudelijk niveau: Inhoudelijke feiten, wat je daadwerkelijk zegt., Het onderwerp van je gesprek Betrekkingsniveau: Hoe je het contact beleefd. Vaak non- verbaal in gedrag. hoe je kijkt, hoe hard je spreekt, welke houding of gebaren.

Gelijkwaardig of ongelijkwaardig Gelijkwaardig = Beide even hoge status Ongelijkwaardig = een heeft hogere positie Passende communicatie = afstemmen op positie Beleving van communicatie is verschillend Hoe weet je of een relatie gelijkwaardig of ongelijkwaardig is? Je weet nooit zeker of iemand de relatie hetzelfde beleeft. Het is handig je daarvan bewust te zijn. Hoe kun je hier achter komen?

Theorie; RUIS Externe ruis: verstoring van buitenaf Interne ruis: - Semantische ruis > taal van de ander niet begrijpen. Woorden en gebaren. - Psychologische ruis > bijvoorbeeld stemming en indruk die je van de ander hebt. Hoe kun je omgaan met Semantische ruis? - Gebruikelijke taal hanteren, duidelijkheid vragen (zender en ontvanger) Hoe kun je omgaan met psychologische ruis? - Metacommunicatie inzetten

Aspecten van communicatie Inhoudelijk aspect: komt overeen met het inhoudsniveau van de communicatie Relationeel aspect: Komt overeen met het betrekkingsniveau van de communicatie Expressieve aspect: Wat je laat zien in je gezicht en houding (situatie afhankelijk, cultuur, persoonlijkheid etc) Appellerende aspect: Het verzoek aan de luisteraar

Regels van feedback geven Benoem het gevoel dat het bij je oproept Benoem feiten Geef geen waardeoordeel Geef feedback op gedrag, niet op de persoon Gebruik de ik-vorm Benoem gedrag Doseer feedback Wees correct Kies het juiste moment Vraag of de ander het herkent

Zelf leren voor de toets Of je gaat een samenvatting maken Of je gaat in tweetallen elkaar overhoren Of je gaat in een groepje een Kahoot maken

Afsluiting