Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Advertisements

Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Mijn ervaringen in (land). Intro  Naam/land/soort vrijwilligerswerk/voorbereiding etc. (Plaats op deze pagina bijvoorbeeld een mooie foto) 1.
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Leerstijlen KOLB SJM.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Lezen: doe het goed voor
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Het OBIT-model Oppervlakkig leren en leren met diepgang
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Discussie les 5 Bron afbeelding:
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Mediawijsheid Les – samenwerken in office 365
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
TOOL MEDIA DESIGN Onderwerp van de les.
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Presentatie bedrijfsplan
Reflectie op onze KION waarden Module 2
Political Communication & Journalism
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Toetsen van WDA wiskundedialoog 2018
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
“Context-concept in je eigen lessen”
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Voorbeeld. Tijdens een SLB les heb ik mijn netwerk in kaart gebracht. Ik kwam er achter dat mijn netwerk niet zo heel groot is. Als ik kijk naar welke.
Transcript van de presentatie:

Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs Hoe past onderzoekend leren in ons wiskundecurriculum? Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs Deze tool legt de nadruk op de doelen van wiskundeonderwijs. Er wordt vooral nadruk gelegd op de behoefte om indivuduele leerlingen de mogelijkheid te bieden om niet alleen de producten van wiskunde te begrijpen, maar ook de processen. Docenten bespreken de mogelijkheid om onderzoekend leren te gebruiken om wiskundige processen bij leerlingen te introduceren. © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).

Overzicht Doel: Nadenken over het doel/nut van wiskundeonderwijs; De waarde van onderzoekend leren bespreken. We zullen: Bespreken waarom er wiskunde educatie is; Documenten onderzoeken die suggereren wat geleerd zou moeten worden in wiskunde; De waarde van onderzoekend leren bespreken bij het ontwikkelen van procesvaardigheiden. Deze tool legt de nadruk op de doelen van wiskundeonderwijs. Er wordt vooral nadruk gelegd op de behoefte om indivuduele leerlingen de mogelijkheid te bieden om niet alleen de producten van wiskunde te begrijpen, maar ook de processen. Docenten bespreken de mogelijkheid om onderzoekend leren te gebruiken om wiskundige processen bij leerlingen te introduceren.

Waarom is wiskunde belangrijk? Waarom geef jij wiskunde? Wat zijn de formele standpunten over waarom wiskunde belangrijk is? Vraag de docenten eerst waarom wiskunde belangrijk is. Waarom geven ze les in wiskunde? U kunt verwijzen naar recente verslagen die verband houden met het wiskundeonderwijs in Nederland en elders, waarin visies besproken worden over het doel van wiskundeonderwijs. Deze blog vat de doelen samen die vernoemd staan in verslagen die in de UK gepubliceerd zijn in januari 2011. De hoofdredenen voor het belang van wiskunde … vallen uiteen in drie … gebieden: Wiskunde is een kernvaardigheid voor alle docenten in het algemeen; een wiskundig goed opgeleide bevolking zal bijdragen aan de economische voorspoed van een land; en wiskunde is op zichzelf belangrijk. Bespreek de mate waarin deze doelen overeenkomen met de eigen waarden van de docenten (en met die van hun leerlingen). Zie onder andere de documenten van cTWO en de NVvW, het raamwerk van Pisa, of de Engelse blog: https://mathsreports.wordpress.com/overall-narrative/mathematics-is-important/ https://mathsreports.wordpress.com/

Welke wiskunde Welke wiskunde moet gegeven worden? Hoe moet dit behandeld worden? Je kunt denken aan: Het belang van het vasthouden aan waarden die specifiek bij wiskunde horen (bijv. redeneren en toepassen); Meer probleemoplossend werken en werken aan modelleren; De toepassing van wiskunde in realistische en complexe settingen; Het doceren van wiskunde binnen andere vakgebieden. Vraag de docenten om in tweetallen na te denken over welke wiskunde gegeven dient te worden, en hoe dit gegeven dient te worden. U kunt ze verwijzen naar de synthese van de aanbevelingen die in recente verslagen in de UK gegeven worden in hetzelfde blog als waar de vorige slide naar verwees. Zoals bijvoorbeeld: Het belang van het vasthouden aan waarden die specifiek bij wiskunde horen (bijv. redeneren en toepassen); Meer probleemoplossend werken en werken aan modelleren; De toepassing van wiskunde in realistische en complexe settingen; Het doceren van wiskunde binnen andere vakgebieden.

Finishing off Deel de ideeën met de groep. Bespreek daarna: Hoe goed werkt onderzoekend leren didactiek voor jou? Denk na over een les die je komende week geeft, waar nieuwe concepten of inhoud wordt geïntroduceerd, denk na over hoe je deze les kunt laten aansluiten bij onderzoekend leren. Kom weer met de groep bij elkaar en vraag de tweetallen om hun bevindingen te delen. Bespreek nu in welke mate onderzoekend leren een aanpak biedt om wiskunde zo te onderwijzen als zij dat willen. De discussie zal afhangen van wat de tweetallen bijdragen wanneer ze verslag uitbrengen aan de gehele groep. Vraag de docenten om na te denken over een les die ze komende week geven, waar nieuwe concepten worden geintroduceerd of inhoud en na te denken over hoe ze deze onderzoekend leren kunnen maken. Indien mogelijk proberen ze dit uit en delen hun ervaringen de volgende sessie.